Nyereséges évet zárt az MVM Rt.
A villamos energia január 1-jével életbe lépett árrendelete az erőművek esetében elismeri a tavaly novemberi, 42 százalékos nagyfogyasztói gázáremelést, de az MVM Rt. ezt nem tudja a szolgáltatóknál teljes mértékben érvényesíteni. Részben ebből ered az a hozzávetőlegesen 55 milliárd forintnyi bevételkiesés, aminek kiegyenlítésére legalább 40 milliárd forintnyi tulajdonosi segítséget várnak az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt.-től, amelynek igazgatósága egyébként elfogadta az MVM Rt. ezen kérését. Katona Kálmán, az MVM Rt. elnök-vezérigazgatója az áramszolgáltatók tárgyalási kezdeményezésével kapcsolatban elmondta, a társaság nem tud árengedményt adni.
Megtudtuk, hogy a korábbi döntéssel ellentétben a társaságnak nem kell eladni erőművet, és 2002-ig nincs napirenden a villamos művek privatizációja sem. Csak a Vértesi Erőmű Rt. esetleges magánosításáról folynak egyeztetések, de elképzelhető, hogy az erőmű visszakerül az MVM Rt.-hez. A tervek szerint az oroszlányi erőmű -- a károsanyag-kibocsátás csökkentését is szolgáló felújítást követően -- akár piaci alapon is versenyképes tudna lenni, ha a 15-17 milliárd forintos beruházás finanszírozását az állam átvállalná. Ezzel az erőmű egyébként 2004-ben elkerülhetetlen bezárása miatti elbocsátások és a bánya-, valamint erőműbezárás sokszorta nagyobb költségeitől mentesülne a költségvetés.
Az MVM Rt. tervezi, hogy belép a távhőpiacra, ha ugyanis részt vesz a többségében elavult szenes fűtőművek cseréjében, akkor mentesül az ezekben termelt drága áram átvételének költségeitől. Ugyanakkor tárgyalásokat folytat a munkácsi erőmű felújításáról, erre a fejlesztésre a villamos műveknek opciója van.
A piacnyitás előkészületeivel kapcsolatosan Katona Kálmán elmondta, hogy a verseny a piac valamennyi szereplője számára kedvező volna. Az MVM Rt. elnök-vezérigazgatója szerint január végére eldől, hogy az új villamosenergia-törvény immáron átdolgozott tervezetének országgyűlési vitája folytatódhat-e. Továbbra is az az elképzelés, hogy 2002. január 1-jével kezdődne a piacnyitás, ami első lépésben a fogyasztók 25 százalékát, majd Katona szerint második lépésben 40 százalékát érintené. Az átállási költségekkel kapcsolatban elmondta, hogy biztató tárgyalások folynak a meglévő hosszú távú szerződések módosításáról.


