Rekordeladással köszöntötték az új évet
A hús-, az üdítőital-, a szesz-, de még a tejipari cégek nagy része is külön felkészülési tervvel készült a decemberre. Ez alól legföljebb az édesipar volt kivétel, amely a különleges hazai ígényeknek megfelelően már a nyáron megkezdte a szaloncukrok gyártását.
A Cerbona Rt. a decemberi 1 milliárd forinttal rekorbevételt ért el, ilyen forgalmat sem az előző évek utolsó hónapjában, sem 2000 első tizenegy havának egyikében sem könyvelhettek el. Tavaly decemberben mindössze 600 millió forintnyi árut értékesítettek -- tudtuk meg Csodó Tibor elnök-vezérigazgatótól.
Sok esztendő után ebben az időszakban az élelmiszeriparnak sikerült az árakban jobban érvényesíttetni növekvő költségeit -- vélekedett. Ez -- természetesen a kereskedelmet is beleértve -- azt mutatja, hogy a társadalom mintha kezdené elfogadni a magasabb élelmiszerárakat. Azt ugyanis a feldolgozóipar nem bírja el, hogy miközben minden költségtényezője (energia, szállítás, bér, közteher) növekedett, az eladási árak ezekhez képest jóval alacsonyabb mértékben nőttek.
A most lefutott szezon után szaloncukorból nem volt jelentős a visszáru, noha az ünnepre forgalomba hozott édességek mennyisége kisebb mértékben nőtt -- értékelte a helyzetet Halbritter Mátyás, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke, a Győri Keksz Kft. igazgatóságának vezetője. Mint mondta, ez részben a CEFTA-országokból importált termékek miatt következett be, az áruk zöme ugyanis jórészt azoktól a multinacionális vállalatoktól származott, amelyeknek nemcsak nálunk, hanem ezekben az államokban is van gyártókapacitásuk.
Temesvári Kornél, a Nutricia Kereskedőház Rt. elnöke elmondta: a közvetlen napi termékekből a megszokott mennyiséget adták el, ennek egyszerűen az volt az oka, hogy az összevont ünnepek (a kereskedelem több szünnapja) miatt kevesebb volt a kiszállítási nap (évek óta nem fordult elő, hogy 3 napig nem tudták az árut hova adni). Ezzel szemben a sütés-főzések miatt az előző hónaphoz képest tejfölből 20 százalékkal, míg tejszínből és vajból 30 százalékkal több fogyott, erre viszonylag pontosan sikerült felkészülniük. A kisebb mennyiségben -- az előzőek miatt -- megmaradt néhány termékből azonban a szavatossági időn belül karitatív célokra adtak át.
Remény Ervin, a Húscéh Egyesülés ügyvezető alelnöke szerint virslifélékből ezúttal volt a legnagyobb választék, ami az árakban is meglátszott. A kínálati ár a kilónkénti 200-tól 1260 forintig terjedt. Tény, hogy ennek hátulütője is volt, miszerint a legolcsóbb virslikben túltengett a szójabab, vagy például a baromfipép és más állományjavító anyag.


