BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyorsítás a térségi konszolidációban

Miközben a Mol Rt. az angol Roche Energyvel fut versenyt a Rafinerska Gdanska megszerzéséért, az ugyancsak lengyel PKN az OMV-vel tárgyal a kölcsönös részesedésszerzésről. A társulás az osztrákoknak is jól jönne, hiszen mindeddig egyetlen sikeres lépésük sem volt a térségi olajipari konszolidációban. Eközben a Shell ebben az évben további beruházásokkal, illetve akvizíciókkal akarja növelni regionális hálózatát.

A kelet-közép-európai piacon a magas kiskereskedelmi árak eredményeként 7 százalékkal csökkent ugyan a fogyasztás, a Shell azonban megőrizte 8 százalékos piaci részesedését a térségben, s továbbra is a legnagyobb külföldi befektető. Ebben az évben várhatóan 60 új töltőállomással bővül a holland--angol olajtársaság hálózata, részben újak építésével, másrészt további üzletszerzésekkel.
Eközben osztrák lapértesülések szerint az OMV a lengyel PKN kőolajipari tröszttel tárgyal részesedés vásárlásáról, esetleg kölcsönös részesedésről részvénycsere útján. A hírek szerint a PKN 28 százalékát tartó lengyel állam 18 százalékos pakettet kíván áruba bocsátani, bár még nem döntötte el, hogy ezt stratégiai befektetőnek szánja, vagy a tőzsdére viszi. Mindenesetre a PKN bevallottan üdvözölné az OMV-t, az államnak pedig több pénz folyna be stratégiai befektetőtől, mint a tőzsdéről.
A Shellnek a régióban Magyarországon van a legnagyobb, 20 százalékos piaci részesedése. Tavaly 125 töltőállomásuk 118,6 milliárd forintos árbevételt produkált, ami 17 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál, eredményük azonban még nagyobb mértékben, 58 százalékkal nőtt -- mondta Kapitány István, a Shell Hungary Rt. elnök-vezérigazgatója, kelet-közép-európai kereskedelmi igazgató. Megjegyezte, hogy ebben az évben már nem számítanak ilyen mértékű eredményjavulásra, az utóbbi években ugyanis rendkívül szigorú költségtakarékossággal tartalékaik zömét már kihasználták. Azzal számolnak, hogy forgalmuk is legfeljebb 10 százalékkal nő majd az idén.
Miközben a multinacionális társaságok alapvetően kiskereskedelmi hálózataikat igyekeznek megerősíteni a régióban -- a Shell mellett például az amerikai Conoco is offenzívába kezdett tavaly --, a térségi társaságok különböző terveket szövögetnek, hogy erőösszevonással igyekezzenek csökkenteni annak a veszélyét, hogy valamelyik olajóriás bekebelezze őket.
A regionális olajipari konszolidációban egyelőre a Mol Rt. tette meg az első sikeres lépést, a Slovnaftban történt érdekeltségszerzéssel, amivel nemcsak finomítói kapacitása, de szlovákiai kúthálózata is bővült. Most a lengyel piac a fő célpont. A magyar olajtársaság az angol Roche Energyvel áll versenyben a gdanski finomítóért, amelynek 240 tölőállomásból álló hálózata van. Varsóban a hírek szerint ma döntenek arról, kivel köt üzletet a lengyel állam.
A bécsi Kurier szerint az OMV--PKN tárgyalásokról szóló hírek most nyilván éppen azért kerültek előtérbe, mert a napokban kell megszületnie a gdanski finomító magánosításáról szóló döntésnek. A PKN így lépéskényszerben van hazai piaci pozícióinak védelmében, és ehhez erőt adna az OMV.
Az OMV--PKN részvénycserével kapcsolatban Wolfgang Ruttenstorfer, az OMV igazgatótanácsának tagja és kijelölt vezérigazgatója csak annyit volt hajlandó mondani, hogy az OMV több közép- és kelet-európai céggel, így a PKN mellett a cseh Unipetrollal és a horvátországi INA-val is tárgyal. A Kurier című lap hozzáteszi, hogy a magyar Molban az OMV már tavaly 9 százalékos részt vásárolt, és ezt szeretné megemelni, ám a Mol vezetésének ellenállása miatt e törekvés eddig nem volt sikeres.
Az osztrák tröszt nyugati partnereket is keres. A német E.Onnal kudarcba fulladtak a tárgyalások a Veba Oel és ezen belül az Aral kúthálózata átvételéről. Ennek fejében átadták volna az OMV gázüzletágát. Ám az OMV most további lehetőségeket vizsgál az E.Onnal.
A PKN jelenleg a lengyel olajfinomító-kapacitás 70 százalékát, de az üzemanyagok és motorolajok piacának csupán 40 százalékát tartja kézben, és sürgősen szükség lenne a benzinkúthálózata korszerűsítésére is.
Az osztrák elemzők a tervet igen kedvezően értékelik. Az OMV a tőzsdén jelenleg mintegy 2,18 milliárd eurót ér, és erősen alulértékelt, nem utolsósorban azért, mert mindeddig számos kezdeményezése ellenére sem tudott felmutatni stratégiai sikert. A PKN-nel jól kiegészítenék egymást: például összesen 300 benzinkútjuk lenne, és mivel ezek több mint fele Kelet-Közép-Európában van, a domináns szereplők közé kerülne a térségben. A PKN-nek viszont stratégiai előnye származna az együttműködésből, az OMV ugyanis folyamatosan fejleszti olajkitermelését, míg a PKN ezen a területen egyáltalán nem dolgozik.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.