Több nemzetközi szerződést, illetve egyezményt is sértene, ha az osztrák energiahivatal -- a Greenpeace osztrák csoportjának kezdeményezésére -- határozatlan időre meghosszabbítaná a kelet-közép-európai, balti és balkáni országokkal szemben október 31-ig érvényben lévő villamosenergia-import tilalmat.
A Greenpeace azzal indokolja javaslatát, hogy a kérdéses országokban több olyan szenes, illetve atomerőmű is üzemel, amelyek nem teljesítik a nyugat-európai biztonsági normákat. A lista megjelenése megerősítette azt a korábbi hírt, miszerint az importkorlátozás tulajdonképpen -- az árampiac október 1-jei teljes megnyitásával összefüggésben -- a kormány és a környezetvédők megállapodásának eredménye.
Varró László, a Magyar Energia Hivatal vezető közgazdásza érdeklődésünkre elmondta, hogy az importtilalom ügyében az osztrák hivatalok eddig nem kezdeményeztek hivatalos kapcsolatfelvételt. Tudomása szerint azonban a Bécsbe akkreditált magyar kereskedelmi tanácsos útján, a Külügyminisztérium kérésére megerősítették, hogy komolyan gondolják az egyelőre csak október 31-ig érvényes korlátozást.
Szakértők szerint az osztrák energiahivatal lépése számos nemzetközi egyezményt, szerződést sért, többek között nem felel meg a WTO szabályainak, a Magyarország társult uniós tagságáról szóló szerződésnek, illetve az energiakereskedelem szabadságát garantáló lisszaboni egyezménynek sem.
Ugyanakkor az ideiglenes tilalom meghosszabbítása érdekes jogi viták alapja lehet. Lehetetlenné teszi -- többek között -- a bősi beruházással összefüggő magyar tartozás törlesztését. Az MVM Rt. jelenleg évi 1200 kilowattórányi áramot exportál, hozzávetőlegesen 50 millió euró értékben. Kérdés, hogy jogi vis maiornak tekinthető-e, ha az osztrák intézkedés miatt nem tudjuk kiegyenlíteni a számlát.
Tombor Antal, a Magyar Villamosenergia-ipari Rendszerirányító Rt. vezérigazgatója érdeklődésünkre elmondta: nincs nemzetközi gyakorlat arra vonatkozóan, hogy a kereskedelmi korlátozások a kisegítésre miként vonatkoznak, merthogy Európában sehol sincsenek korlátozások a villamosenergia-kereskedelemben. Hagyományosan egyébként télen Magyarország szállít Ausztriába, nyáron pedig az osztrákok ide, a felek egy közösen megállapított szorzóval számolnak el.
Varró László emlékeztetett, hogy -- az érvényes uniós környezetvédelmi direktíva szerint -- az 1987 előtt épült erőműveknek nem egyenként kell megfelelniük a kibocsátási normáknak, hanem az adott ország egészének. Magyarországon, 1987 után a Dunamenti Erőműben épült két, illetve Debrecenben és Csepelen egy-egy új gáztüzelésű blokk. Ezek mindegyike messzemenően kielégíti az EU-normákat. Ugyanakkor -- a villamosenergia-igény csökkenésével együtt -- a Paksi Atomerőmű Rt. termelése nőtt, ugyanígy a gázos kapacitásoké is, viszont csökkent a szenes erőművek termelése. Ráadásul a Mátrai Erőmű Rt.-nél üzembe állított kéntelenítő révén rendkívüli mértékben csökkent a magyar villamosenergia-ipar kénkibocsátása. Mindezek alapján -- Varró László szerint -- hazánk messzemenően megfelel az uniós környezetvédelmi normáknak. Vitathatatlan a paksi nukleáris blokkok működési biztonsága is, amelyről Brüsszelben is jó véleménnyel vannak. A kis és közepes aktivitású radioaktív hulladékok elhelyezése az egyetlen olyan feladat, amelyet egyelőre nem sikerült megnyugtató módon megoldani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.