A WTO-tagsággal fokozatos vámcsökkentésekre számítunk, amelyek a magyar exportot, a gépkocsialkatrészek, a vegyi anyagok, a gyógyszeripar, a mezőgazdasági és az élelmiszer-ipari termékek területét érintik -- hívta fel a figyelmet Kadala Erzsébet, a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht.(ITDH) kínai referense. Az ITDH a következő két évben számos szakkiállítást és befektetési konferenciát szervez különböző tartományokban, 2003-ban pedig önálló magyar kiállítást tervez.
A szegedi Florin Vegyipari és Kereskedelmi Rt.-nek nem jelent könnyebbséget, ha az exportvámok csökkennek. A cégnek az kedvezne, ha az importáruk vámja mérséklődne -- tudtuk meg Cselovszki Jánosné vezérigazgatótól. Három éve alapítottak százszázalékos hazai tulajdonú céget Kínában.
A radiátorok és kazánok kereskedelmével foglalkozó Goboker Kft. ügyvezetője, Gonda András elképzelhetőnek tartja, hogy a jövőben kínai cégekkel is kereskedjenek. A kapcsolatot már felvették az ottani lehetséges partnerekkel, de szerinte még idő kell, amíg az exportkönnyítő vámkedvezmények kedvező hatásait a magyar cégek is élvezhetik.
A Transelektro Rt. tanácsadója, Révai Péter szerint a társaságnak nincs esélye arra, hogy Kínában erőművet építsen, hiszen azt az ottani cégek elvégzik. De elképzelhető, hogy Kínával együttműködve egy harmadik országban -- például Vietnamban -- közösen vegyenek részt erőműépítésben.
A General Motors szentgotthárdi Allison sebességváltógyára viszont éppen azért jött létre, hogy innen lássák el az ázsiai piacokat. Remélik, hogy Kína WTO-tagsága révén az Opel komoly megrendeléseket szerezhet a közvetlen anyacég Allisonnak -- mondta Légrádi Edit szóvivő.
A Rába Futómű Kft. a napokban 1,2 millió dolláros nyereséggel kecsegtető -- technológiai transzfert magában foglaló -- üzletet kötött egy kínai tengelygyártó céggel. A 30 millió dolláros beruházással életre hívott magyar--kínai vegyes vállalatként működő Celladam Hightech Company 1,2 milliárd eurós bevételt vár a Csongking városában létesített üzletétől. A társaság hat laboratóriumot hoz létre a Celladam tesztelésére.
Jelenleg kevés magyar agrár- és élelmiszer-ipari terméket éri meg Kínában értékesíteni. Legfeljebb néhány magasan feldolgozott árunak lehet megfelelő piaca -- vélekedett Orbán Imre, a döntően gabonafélékkel kereskedő Agrograin Rt. vezérigazgatója. A nagy távolság miatt a tömegáruknál olyan nagy a fuvar-, illetve az egyéb rárakodó költség, hogy azt igen kevés termék árával lehetne kompenzáltatni. Néhány húsipari termék kivitelének lehetne esélye, mert a Távol-Keleten van igény a kukoricával előállított sertéshúsra.
Zádori László, a Vágóállat és Hús Terméktanács főtitkára szerint viszont eddig nem exportáltunk húsipari termékeket Kínába.
Halbritter Mátyás, az Édességgyártók Szövetségének, illetve a Győri Keksz Kft. elnöke szerint kétséges, hogy a magyar édességgyártóknak jelentős üzletet hozhatnának a kínai WTO-tagsággal járó beviteli könnyítések. Számos multi ugyanis ott helyben már beruházott, a nagy távolság költségei miatt pedig továbbra sem éri meg oda exportálni. Nem tud olyan cégről, amely kereskedelmi mennyiségű tételben szállítana oda.
Egyre több kínai kereskedő cég kívánja Budapestet felhasználni kiindulópontként a kétoldalú kereskedelem bővítéséhez, illetve elosztóközpontként az európai terjeszkedéshez. Ennek a kettős célnak felel meg a jövő év végén elkészülő Asia Center nevű, 200 millió euróért felépítendő nagykereskedelmi, kiállítási és szórakoztató központ a fővárosi Pólus Center közelében. Az osztrák Strabag és egy hongkongi cég vegyes vállalatának beruházásában készülő létesítményben a tervek szerint más távol-keleti országokból érkező cégek is megjelenhetnek termékeikkel a több mint 200 ezer négyzetméteres területen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.