Az évente 14 millió palack bort értékesítő Danubiana Bt. forgalmának jelenleg mindössze két százalékát teszik ki a Magyarországon eladott nedűk. Ezt az arányt a tavaly megkezdett belföldi értékesítés további felfutattásával tíz százalékra szeretnék emelni. Az idei cél a gasztronómia meghódítása, amelyre 20 ezer palack Gróf Károlyi Private Collectionnel készülnek.
Egy évbe telt, mire sikerült minden fontosabb áruházlánccal "listáztatni" borainkat, azaz elérni, hogy a boltok többségében immáron jelen legyünk termékeinkel - nyilatkozta a Világgazdaságnak Schmidt Győző, az eleddig szinte kizárólag külföldi értékesítéssel foglalkozó és immáron 14 millió palackos forgalma ellenére mindmáig bt.-formában működő Danubiana ügyvezető igazgatója. Hozzátette: a néhány kimaradt hipermarket bevétele már nem is cél, ugyanis olyan feltételeket támasztanak, hogy csak a későbbiekben, a hazai értékesítés felfutását követően érdemes újból elgondolkodni ajánlatukon. A jelzett mennyiséggel az egyik legnagyobb magyar borexportőrnek minősülő vállalkozás tavaly döntött úgy, hogy külföldön jól eladhatónak bizonyult nedűivel itthon is megjelenik. Az, hogy a három fehérbort magába foglaló, olcsóbb Butélia sorozatnál a drágább, a vöröseket és fehéreket egyaránt fémjelző Medalion, illetve a Gróf Károlyi család adta ki a hazai eladások nagyobb részét, Schmidt Győző szerint jelzi: a "jó bor elfogadható áron" termékpolitika beválik itthon is.
A cég, amely 1990-es alapítását követően kezdetben kizárólag folyóbor-exportálással foglalkozott (a felvásárolt szőlőt sem maga dolgozta fel), mára több mint kétmilliárd forint fejlesztéssel a háta mögött két borászati üzemmel bír. Az ide kerülő szőlőmennyiség egyharmada származik saját ültetvényeikről, de mint Schmidt Győző mondja, nem is kívánnak változtatni ezen az arányon. Szakembereik ugyanakkor ellenőrzik a velük szerződött nagytermelők és a mintegy 1200 kistermelő szőlőterületét. A szőlőfajták szinte a teljes hazai palettát lefedik, a borok között ott van minden jelentős fehér, illetve vörös fajta.
A Danubiana éves forgalmának jelenleg mintegy két százalékát teszi ki a hazai értékesítés, a külföldi piacok közül pedig 55 százalék körüli részesedéssel még mindig a kezdetek óta uralkodó német a legjelentősebb. Emellett azonban Nagy-Britannia, a Benelux államok, Európán kívül pedig az USA és Japán is egyre nagyobb vásárlóként jelentkezik. A termelés további növelésével - Schmidt Győző szerint - a cél az lenne, hogy a belföldi értékesítés elérje a tíz százalékot, míg a fennmaradó rész egyenlő arányban oszoljon meg Németország és a többi külföldi piac között.
A gasztronómia felé itthon az idén nyitnak először. Az éttermeket, szállodákat egy válogatással, a Gróf Károlyi Private Collectionnel szolgálják ki - a cég ezen topboraiból összesen mintegy húszezer palack készül. A vörös kiválóság egy 2000-es szekszárdi cabernet franc barrique lesz, ennek fehér párját még keresik. Ennél nagyobb mennyiségben készítik majd az Aranybányai sorozatot. E családban 40 ezer sauvignon blanc, 20-20 ezer pinot noir, merlot, illetve cabernet sauvignon készül a tervek szerint.
Dudás Gergely
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.