Az utóbbi időben egyre több kontár jelenik meg az édesiparban, és ez nemcsak a fogyasztóknak, hanem az iparágnak, a kereskedelemnek sincs hasznára - hangzott el az Édességgyártók Országos Szövetsége legutóbbi elnökségi ülésén. Halbritter Mátyás, a szervezet vezetője és az iparágban érdekeltek közül többen a Világgazdaságnak elmondták, hogy bár nem egészen új jelenségről van szó, a szövetség az eddiginél hatékonyabb lépést kíván tenni a kontárság ellen.
A szövetség felszólította a tagságot, ki-ki a maga területéről jelezze, ha kontárok, zuggyártók árujával találkozik a
piacon. Mivel előzetesen már több esetről értesültek, sejtik, hogy nem csupán néhány illegálisan dolgozó kényszervállalkozóról van szó. A kontárkodáshoz sorolják a más termékét hamisítókat is.
Horváth Imre, a dunakeszi Sweet Point Kft. elnök-vezérigazgatója szerint főként azok jelenléte nemkívánatos a piacon, akik engedély, telephely és minimális ipari háttér nélkül készítenek és forgalmaznak gyenge minőségű édességet. Mivel a szürke-, illetve inkább a feketegazdaságot erősítve, engedély nélkül dolgoznak, az élelmiszer-biztonsági felügyeleteket is kikerülik és nem is adóznak, mindig alacsonyabb áron kínálják portékáikat, így a legális gyártók lemaradnak az árversenyben.
A kontárok többsége árujának gyártója nem azonosítható, így utolérésük sem könnyű. Különösen a jeles ünnepekre készített figurás termékek gyártása erősödött. Volt olyan cég, amely a Sweet Point (SP) címkéje alatt egy másik gyártó szaloncukrát csomagolta és értékesítette, de még nem sikerült "lefülelni". Hasonlóan kísérletezett egy kontár az időközben más nevet felvett Fundy és az SP szaloncukrát egy harmadik cég dizájnját felhasználva, vegyesen értékesíteni. A kereskedelem felelőssége is nagy, amikor kontároktól vásárol nem túl jó minőségű árut, ráadásul ezzel saját vevőjét is elriasztja. Horváth István tapasztalata szerint a kontárok főként a magánkereskedőknél próbálkoznak eladással.
Úgy véli, a hamisítókat segíti, ha egy cég új terméket akar gyártani, mert egy tavalyi intézkedés szerint megszűnt ezen tény bejelentési kötelezettsége. Mindössze ellenőrzéskor gyártmánylapot kell felmutatnia. Ebben az a veszély, hogy szinte csak a vállalkozóra bízzák: a termékre ráfogja-e, hogy élelmiszer.
Justin István, a Stollwerck Budapest Kft. ügyvezető igazgatója szerint a konyakmeggy is részben a kontárok áldozata. Ezért azt szorgalmazza, hogy ilyen terméket csak az a társaság készíthessen, amely tiszta csokoládét használ hozzá. Az olcsóbb, nugátos masszával készült termékre viszont - az élelmiszer-ipari előírásoknak megfelelően - ne lehessen ráírni, hogy konyakmeggy, mert az már nem is számít hungarikumnak. Azok nézetét viszont nem osztja, akik szerint csokifigurákat nem lehet olcsóbb alapanyagból készíteni.
Fehér István
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.