Futópróbán a sínbusz
Az orosz államadósság ellentételezésére Magyarországra érkezett orosz sínbusz prototípusának jövő héten lesz a hatósági üzembehelyezési próbája.
A Központi Közlekedésfelügyelet vizsgálja meg a járművet. A MÁV Rt. gépészeti főnökségén érdeklődésünkre elmondták, hogy tegnap volt az üzemi futópróba és a fékútmérés. A prototípus június 12-én speciális vasúti szállítmányként Záhonynál lépte át a magyar határt. A futóművet még ott ki kellett cserélni az európai nyomtávnak megfelelő szerkezetű forgóvázra. A műszaki vizsgálatokat a MÁV Rt. Északi Gépészeti Főnökségén végezték. A környezetet kímélő, német motorral felszerelt sínbusz a Moszkva melletti Metrovagonmas gyárban készült. Az idén még négy, jövőre tizenöt, majd 2004-ben további húsz sínbusz érkezik. Az üzlet teljes értéke 100 millió dollár. A kormány tavaly júliusban döntött, hogy az orosz államadósság fejében ilyen összegben vásárolhat sínbuszt a társaság.
Az üzemanyag-takarékos járművek óránként 100 kilométeres sebességgel is közlekedhetnek. A légkondicionált, komfortos sínbuszokat a MÁV elsősorban a mellékvonalakon kívánja forgalomba állítani. A Budapest-Esztergom, valamint a miskolci, hatvani és celldömölki elővárosi forgalomban a gazdaságtalan dízelmozdonyos személyszállítást váltják majd fel.
A MÁV járműfejlesztési programjában szerepel német sínbuszok beszerzése is. A Siemens Desiro ikermotorkocsik jövőre állnak forgalomba. A nem villamosított vonalakon üzembe helyezendő járművek a régi, mozdonyvontatású szerelvényeket váltják fel. A légkondicionált, környezetbarát motorkocsik maximális sebessége óránként 120 kilométer, ezáltal a menetidő is rövidülhet. A kormány által támogatott 13 ikerkocsi vásárlásáról szóló szerződés értéke 30,7 millió euró (7,7 milliárd forint). (HÉ)
Munkatársunktól


