Magyarországon a vezető napilapok többsége egyáltalán nem él az információk interneten történő értékesítésével. Igaz, külföldön is elsősorban az üzleti orgánumok elektronikus szerkesztőségei ragadják meg bevételeik növelésének ezen módját. A Financial

Times néhány hete megújult weboldalán például háromszintes szolgáltatási rendszer érhető el: az első fokozatban már regisztrációval hozzáférhetők az FT-hírek és -kommentárok, a két magasabbik kategóriában viszont napi 30 és 70 cent ellenében érhetők el az exkluzív elemzések, tanulmányok, monitoring vizsgálatok és mélyinterjúk.

A Magyar Nemzet on-line divíziója (MNO) egyelőre nem tervezi a fizetős szolgáltatások bevezetését - nyilatkozott a Világgazdaságnak Várhegyi István, az MNO szerkesztő-vezetője. Mint mondta: az MNO elsődleges célja az ingyenes tájékoztatás, az on-line szerkesztőség működési feltételeit pedig a nyomtatott sajtó bevételei finanszírozzák. Hangsúlyozta: az MNO a hírversenyben, vagyis a látogatóik számát tekintve jó helyen áll. Az újság archív anyagának fizetős internetes elérhetősége felmerülhet a jövőben, bár előbb az archívum CD-s változata jelenik majd meg.

A politikai tartalmakat nemcsak Magyarországon nehéz pénzért értékesíteni, az egész világon kérdéses, hajlandók-e fizetni az olvasók az internetes újságokban elérhető politikai információkért - mondta Gárdos Attila. A Népszabadság internetes tartalomszolgáltatójának vezetője úgy véli, az infók áruba bocsátásával jelenleg többet veszíthetnek, mint amit nyerhetnének. Számításuk szerint az archívum fizetős elérhetőségével sem működtethető nyereségesen a vállalkozás. Mint mondja: amennyiben általánossá válnak az interneten történő kártyás vásárlások, akkor elképzelhető, hogy akár még politikai tartalmakat is pénzért lehet értékesíteni, addig azonban elsősorban a gazdasági döntéshozók számára szükséges üzleti információk eladására van lehetőség, amelyre az üzleti, pénzügyi tartalomszolgáltatóknak a legnagyobb az esélyük.

Igaz, fizetős szolgáltatással a Magyar Hírlap (MH) sem rukkolt elő, az alig egy hónapja megújult MH hírleveleinél viszont már alkalmazza a regisztrációs szolgáltatását, amelyben a nyomtatott sajtó anyagainak címjegyzékéből kap egy aktuális válogatást a regisztrált olvasó. Tibai Tímea rovatvezető elmondta: a lapnál tervezik, hogy a jövőben az 1994-től CD-n már elérhető MH-archívumot az internetes oldalukon pénzért is elérhetővé teszik. Hangsúlyozta azt is: a megújult internetes újság egyébiránt azért sem tartalmazza a nyomtatott sajtó összes cikkét, mert így prioritást biztosíthatnak a hagyományos orgánumot figyelemmel követőknek.

A Napi Gazdaság on-line divíziójánál viszont úgy vélik: elég értékes "termékekről" szereznek tudomást ahhoz, hogy azokat el lehessen adni. A tőkepiaci befektetők, vállalati irányítók döntéseihez nagy értékű információkkal járulhatunk hozzá - nyilatkozott lapunknak Rónai Balázs. A Www.napi.hu Online Kft. ügyvezetője elmondta: a tőzsdekompasz adatbázis, a csődfigyelő adatbázis, valamint a Napi Gazdaság archívuma fizetős szolgáltatásként érhető el a portálon. Előfizetőknek évi 11 ezer forint ellenében hozzáférhetők az infók, előfizetésen kívül pedig évi 29 ezer forintért juthatnak az érdeklődők az adatokhoz. Rónai Balázs szerint a hirdetési szektorból csak kismértékben részesülő on-line divíziónak ezzel a modellel biztosítható a folyamatos működtetése.

A múlt héten megújult Világgazdaság regisztrációs tartalomszolgáltató rendszere és interaktivitása mellett díjfizetés ellenében már az archívumát is elérhetővé tette, amelynek használatához egy jelszó és egy mobiltelefon szükséges. Utóbbin elküldött emelt díjú, 380 forint+áfába kerülő SMS ellenében három cikk olvasható az archívumból.

Simon Krisztián