BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új termékekkel jön a Momert

A dunaújvárosi Momert Rt. a világ mérlegpiacából 6 százalékkal részesedik. A forint tavalyi erősödése csökkentette jövedelmezőségét, ennek ellensúlyozására a cég beszállna az importba: profiljukhoz igazodó termékekkel jelentkeznek majd a hazai piacon, saját név alatt.

Dunaújváros



A Momert Rt. jogelődje a MOM exportőr vállalata volt, ma is termékei bő 80 százalékát szállítja az országhatáron kívülre. A piacvesztés idején is a kivitel húzta ki a bajból: egy nagyobb amerikai megrendelés, amely révén jelentősen bővíthette kapacitását, növelte termékei minőségét, illetve minőség-ellenőrzését. Termelése 84,2 százalékát teszik ki a személy- és háztartási mérlegek, 5,4 százalékát a kávéfőzők, a többi külföldi bérmunka - tudtuk meg Urbán László vezérigazgatótól.

A cég eredményességén tavaly május óta jelentősen rontott a forint folyamatos felértékelődése: az elmúlt évben 70 millió forinttal volt kisebb a nyeresége a tervezettnél. Jövedelmezősége még az eddig dinamikusan növekvő, de 2000-2001-ben megtorpant árbevételhez viszonyítva is jelentősen csökkent. Az egy termékre jutó árbevétel- és nyereségcsökkenés kapcsán múlt ősszel költségcsökkentő és hatékonyságnövelő intézkedéseket vezettek be a társaságnál. Növelték a munkaidő kihasználását, a technológiai fejlesztések és az automatizálás következtében pedig 10-15 százalékkal kevesebben végzik el ugyanazt a munkát.

Elsődleges célkitűzése a cégnek, hogy a nagyobb piacokon, nagyobb volumenben értékesítsék termékeiket. A gyártási szériákat 30-40 százalékkal kívánják növelni, ez az egyes termékek előállítási költségeit jelentősen csökkentené.

A tervekre reményt adnak azok a folyamatok, amelyek a mérleggyártás terén a világban az elmúlt egy-két évben lezajlottak. A korábbi európai gyártás 65-70 százaléka a Távol-Keletre tevődött át, a gyártók is - a cégeladások következtében - távol-keleti kézbe kerültek, a magas automatizáltság megfelelő méretű piacok hiánya miatt nem térült meg, így ellehetetlenültek svéd és német vállalatok is. Piaci vákuum alakult ki, nincs olyan európai gyártó, amelyik a Momerthez hasonlóan elfogadható áron, rugalmas szállítással, a középkategóriának megfelelő minőségben tudná kielégíteni a megrendeléseket - mondja Urbán László. Az első fél évben ennek hatásai tükröződtek a Momert eladásainak növekedésében, főként az egyes termékek volumenében: a tényleges számok igazodtak a korábban megfogalmazott elvárásokhoz. Jelenleg a világ mérleg-piacából 6 százalékot hasít ki a cég. Termékeit saját kereskedelmi szervezete exportálja a világ negyven országába.

A forint erősödése, a kialakuló dollár/euró paritás miatt további lépésekre kényszerül a Momert. Eddig is igyekezett a devizamozgások hatásait csökkenteni, határidős ügyeleteket kötött, ezzel azonban nem tudott nagy eredményt elérni. A Momert vezetése újabb irányként jelölte meg, hogy a profiljukhoz kapcsolódóan vegyenek részt az importban: márkanevük alatt olyan termékeket kívánnak behozni, amelyek kapcsolódnak kínálatukhoz, kiteljesítik a termékpalettát, és amelyek gyártását, minőség-ellenőrzését szakmailag ellenőrizni tudják. A sikeresebb termékeknél a hazai gyártást is megfontolják majd.

Belföldön versenyképességüket - mind árban, mind minőségben - bizonyítja, hogy a piac 70-80 százalékát birtokolják, mivel azonban a 150 ezer darabosra tehető hazai eladások csak töredékét képezik a Momert az idén kétmillió darabot közelítő gyártásának - a gazdaságos előállításhoz a mérleggyártás terén legkevesebb másfél millió darabos volumen szükséges -, mérlegeik többsége számára külföldön kell piacot keresni.

Kőhalmi Kálmán

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.