Több nyugat-európai országban is olcsóbb a gázolaj, mint Magyarországon. A fuvarozószakma szerint az üzemanyagár emelkedése miatti költségnövekedést le kell nyelniük a vállalkozóknak, s még kevésbé telik járműcserére. Úgy vélik: a magyar gazdaság nem bírja el az üzemanyag adótartalmának növelését.
Kedvezőtlen hatással lesz a szakma számára a gázolaj fogyasztói árának emelkedése, bár nyilvánvalóan nem lesz annyira rossz a helyzet, mint ha nem 6, hanem az eredeti terv szerint 9 forinttal drágult volna az üzemanyag - mondta lapunknak a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára, Hinfner Miklós, aggasztónak tartva, hogy a növekvő elvonásokból kevés kerül vissza az infrastruktúrába, az úthálózat fejlesztésére. A fuvarozóegyesület szakértők bevonásával javaslatot készít arról, hogy milyen ellentételezés képzelhető el a kormánnyal való egyeztetéseket követően. Az előző kormánnyal folytatott tárgyalások óta vizsgálják ezt a kérdést szakértői szinten - mondta a főtitkár. (A jövedéki adók emeléséről az előző kormány 2000 őszén hozott döntést.)
Mindez a nemzetközi fuvarozópiacon rontja a magyar vállalatok versenyképességét, igaz, valamit segíthet, hogy a kamionosok régi szokásukhoz híven ott tankolnak, ahol olcsóbb az üzemanyag. Hinfner Miklós szerint viszont a belföldön fuvarozók valószínűleg kénytelenek lesznek az 1-2 százalékos költségnövekedést lenyelni, miután azt nyomott tarifák mellett nemigen lehet áthárítani a megrendelőkre. A szűkülő árrés miatt pedig tovább lassul a járműállomány cseréje. A költségnövekedést valóban nem lehet a belpiacon elfogadtatni, ugyanakkor a nemzetközi forgalomban is túlkínálat van, úgyhogy cégünk éppen tervet készít arról, hol tankoljanak a kamionok - mondta el lapunknak Csiszár Károly, a jórészt a nemzetközi fuvarpiaci versenyben részt vevő Volán Tefu Rt. fuvarozási és szállítmányozási igazgatója.
Mint rámutatott, a magyar teherautópark átlagéletkora meghaladja a tíz évet, igaz, ebből a nemzetközi fuvarengedéllyel bírók nem idősebbek négy évnél. Mindez azt jelenti, hogy a korszerűtlen járművek itthon szennyezik a környezetet, és sok vállalkozásnak esélye sincs arra, hogy korszerű, alacsony károsanyag-kibocsátású járműveket vásároljon. A magyar gazdaság ugyanis nem bírja el az üzemanyag adótartalmának emelését.
Demeter Kálmán
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.