BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Globálisan összefog az EADS és a Boeing

Szeptemberben szándéknyilatkozatot ír alá a katonai légi járművek világpiacának két ősi vetélytársa, az amerikai Boeing és az európai EADS konzorcium. A két társaság be kívánja engedni saját piacára partnere egy-egy vezető termékét - írta a Sunday Times című brit lap. A rakétavédelmi rendszerek után a helikopterek terén is fejlesztik a közös munkát, noha az EADS tegnap cáfolta ezt a hírt.

Az idei angliai légibemutatón tapasztalt szorosabb európai-amerikai katonai együttműködés még az idén átfogó szerződésben ölthet testet. A világ két óriási, katonai célú járműveket gyártó cége, a Boeing és az EADS konzorcium várhatóan szeptember közepén szándéknyilatkozatban rögzíti közös marketingakciója tervét.

A Sunday Times most megerősítette, amit már Farnborough-ban is megszellőztettek: a Boeing a Chinook típusú, hatalmas szállítóhelikoptereket akarja eladni több európai hadseregnek, az EADS pedig az NH-90-es csapatszállító helikoptereket értékesíti, sőt, esetleg gyártatja is az Egyesült Államokban. A két vállalat júliusban egy másik együttműködést is elhatározott, mégpedig a ballisztikus rakétákkal felszerelt védelmi rendszerek terén.

A Boeing-EADS akció már a második jelentősebb együttműködés a katonai járműveket gyártó európai és tengerentúli társaságoknál. Egy hónapja az amerikai Lockheed Martin jelentette be, hogy segédkezik a GKN Plc. és a Finmeccanica kettőse által előállított helikopter észak-amerikai értékesítésében.

A lap emlékeztet, hogy az amerikai cégek tulajdonképpen viszszavágnak a Pentagonnak, amely vonakodik a nem amerikai cégek termékeinek beszerzésétől. Az ilyenfajta együttműködés az európai gyártók reményeit is élteti, hiszen így betörhetnek az amerikai piacra, miközben a washingtoni védelmi kormányzat egyre erőteljesebben megkérdőjelezi a 40 milliárd dollár értékű V-22-es helikopterprogram létjogosultságát.

Az EADS a közelmúltban növelte az idén várható bruttó nyereségre vonatkozó előrejelzését, amit az első hónapokban még alacsonyabban határozott meg. Eszerint legalább 1,4 milliárd euró lesz ez az érték, s ez 20 százalékos emelkedés. Első féléves bruttó nyeresége meghaladta a 775 millió eurót. A javulás főleg a céghez tartozó Airbus vállalaton kívüli üzletágak előretörésének köszönhető. A bevétel 14 milliárd euró volt, ami csaknem pontosan megegyezett a várttal.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.