Százhárom éves történetének legnagyobb krízisét éli a FIAT Auto. Az olasz gazdaság legmeghatározóbb magánvállalata halmozódó veszteségei és gyengülő piaci pozíciói következtében a dolgozói létszám 25 százalékos, összesen mintegy tízezer főt érintő csökkentéséről és két olaszországi gyár bezárásáról tett bejelentést. A Milánó és Palermo melletti egységek mellett a szanálási terv a dél-afrikai, marokkói, egyiptomi, thaiföldi és pakisztáni részlegek felszámolását is előirányozza. A jövőben tehát a külföldi termelés a kapacitáscsökkentésen áteső argentin üzemekben, valamint a kínai, indiai, török és brazil helyszíneken folyik majd - adja hírül a Der Standard. Silvio Berlusconi olasz miniszterelnök ugyanakkor igyekszik elérni, hogy a bezárásra ítélt olasz üzemek mégis fennmaradjanak.
A drasztikus létszámcsökkentés kapcsán a szakszervezetek sztrájkot hirdettek. Kemény fellépésükön aligha képes enyhíteni Paolo Fresco konszernfőnök azon döntése, amely szerint a menedzsment harmadát - 300 főt - is elküldik.
A krízis ugyanis igen mélyreható: az első fél évben a FIAT Auto 823 millió eurós veszteséget jelentett, elemzők szerint pedig a negatív trend a harmadik negyedben is folytatódik. Az eladási részesedések - az amúgy is gyengélkedő piacon - kül- és belföldön is visszaestek. Mindezek nyomán az Agnelli iparoscsalád által alapított patinás cég részvényeinek értéke ötvenéves mélypontra esett a hét elejéhez képest 13 százalékos zuhanás következtében.
A konszern válsága akár a nemzeti össztermék 0,4 százalékos mérséklődéséhez is vezethet - jelentette ki Mario Baldassari pénzügyminiszter-helyettes. Ennélfogva a kormányzat újszerű, az uniós szabályokkal összeférő, de mégis hathatós segítséget irányzott elő: közvetlen támogatással segítik az értékesítést és az átszervezést. Ez azt jelenti, hogy akár 19 milliárd eurót is költenek közpénzekből a közlekedés és az energetika fellendítésére, azaz kedvezményes feltételeket ajánlva ösztökélik a mintegy 11,5 millió elavult autó tulajdonosait, hogy járműveiket újra cseréljék. Ezen túlmenően vizsgálják a fejenkénti átlagosan 750 eurót kitevő, egy éven át járó havi elbocsátási illetmény költségterheinek állami átvállalását is.
A cégvezetés a szanálástól 2003-ra nullszaldós működési eredményt vár, egy évvel később pedig már üzemi szinten a nyereségességet is elérhetőnek látják. A Moody's hitelminősítő elemzői ugyanakkor az autókonszernhez tartozó FIAT, Lanca, Alfa márkák idő előtti eladását valószínűsítik, míg meglátásuk szerint a Ferrari luxusmárka értékesítése későbbre tolódhat. Az amerikai General Motors ugyanis jelenleg 20 százalékban részesedik az olasz konszernben, a maradék 80 százalékra pedig elővásárlási joga van. Bár korábban arról adtak hírt, hogy ennek lehívása 2004 előtt nem valószínű, a jelenlegi fordulat fényében most mégis jó esélye látszik annak, hogy az amerikaiak átvegyék a vezetést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.