Újjáéledő élelmiszer-kivitel
A magyar élelmiszer-ipari cégek ismét élénken érdeklődnek az orosz piac iránt, nemcsak eladni, akarnak hanem gyártói és feldolgozói bázist is szeretnének kialakítani, régi vállalkozásaikat is bővítenék - mondta lapunknak Jávorszky Imre főtanácsos, a moszkvai magyar nagykövetség kereskedelmi képviseletének vezetője. Az orosz fővárosban tartott magyar kiállításon nemcsak az orosz piacon már ismert cégek - a Globus, a Pick, a kecskeméti, a hatvani és a szatmári konzervgyár - újabb kezdeményezéseiről lehetett hallani, hanem kisebbekéről is. Viszont lényegében kivonult a Bábolna, amely korábban komoly agrár- és élelmiszer-termelési integrációt alakított ki.
Jávorszky Imre állítja: a magyar áruknak hagyományosan jó az imázsuk az orosz piacon, ez pedig kikövezi az utat az ott kevésbé ismert gyártók számára. Ám az is tény, hogy a magyarokat a térség szállítói közül továbbra is a legmegbízhatóbb partnerek közé sorolják.
Évek óta igen erőteljes a nyugati cégek nyomása az orosz piacon, ezért a képviselet vezetője szerint nemcsak az a fontos, hogy magyar vállalatok létrehozzák oroszországi feldolgozóüzemeiket, hanem hogy legyen képviseleti irodájuk is. Erre persze már van néhány példa. Ugyanis hosszabb távon kifizetődő közel tartózkodni a moszkvai fogyasztókhoz, főként az importőrökhöz. A képviselet egyre sürgetőbb, mert maga a moszkvai jelenlét is rohamosan drágul.
Oroszországgal jelenleg még csupán kereskedelmi kapcsolata van a Globus Rt.-nek, amely évi mintegy 8 milliárd forint értékben ad el Moszkvában - mondta érdeklődésünkre Kúti Ferenc, a cég vezérigazgatója.
Várhatóan rövidesen termelési kapcsolata is lesz, a jövő év elejétől ugyanis egyik helyi partnerével nagy kapacitású savanyúsággyártó üzem zöldmezős beruházására készül a Fekete-tenger közelében. A szándéknyilatkozatot már aláírták.
Továbbra is bérgyártást folytatnak Oroszországban - mondta Fazekas Endre, a Sió-Eckes Kft. vezérigazgatója. A cég egyelőre annak ellenére sem tervezi ottani kapacitásait növelni, hogy piaci jelenléte nem éri el az egy százalékot. Jelenleg a hazai piacot sokkal fontosabbnak ítéli, de visszatartja a bővítéstől az oroszországi beruházás tőkeigényes, s az értékesítés marketingigényes volta is.
A nemrég Moszkvában tartott Magyarország 2002 kiállításon való részvétel is ösztönözte a hatvani Arany Fácán Konzervgyár Kft.-t arra, hogy jobban odafigyeljen az orosz piacra - mondta Juhászné Lipusz Mariann kereskedelmi igazgató. Nincs napirendeni ottani termelőkapacitás kiépítése vagy vegyes vállalat létrehozása, a cégnek előbb a hazai kapacitását kell jobban kihasználnia. Erre alapozva viszont szívesen beszállna egy oroszországi közös vámraktár munkájába.
Hasonlót szorgalmaznak a hazai húsvertikum munkáját képviselő Vágóállat és Hús Terméktanácsnál (VHT). Zádori László főtitkár elmondta: várhatóan e hét második felében ez is szóba kerül Moszkvában a nemrég alakult oroszországi hústerméktanács vezetőivel.
Ma Oroszországba Magyarországról csak húskészítmény érkezik, ez is a lehetőségektől jóval elmaradó mennyiségben. Sertéstermékekből a legnagyobb beszállítók egyébként a brazilok, áraik alatta vannak az európaiakénak.


