Aláírt Adria-szerződés
Tegnap tízéves együttműködési megállapodást írt alá Zágrábban a Barátság és az Adria-kőolajvezeték összekötésével kapcsolatos beruházásokban, valamint az orosz olaj szállításában érintett öt ország - idézi az orosz olajszállító monopolcég bejelentését a Bloomberg. Az aláírók: Oroszország, Ukrajna, Szlovákia, Magyarország és Horvátország.
A projekt révén évi 15 millió tonna olaj érheti el az adriai Omisalj kikötőjét, ahonnan a mediterrán térségen keresztül a világ számos vevőjéhez, mindenekelőtt az USA-ba is eljuthat. Az útvonal további előnye, hogy lehetővé teszi az orosz tartályhajók számára a zsúfolt Boszporusz elkerülését, jelenleg ugyanis a fekete-tengeri kikötőn át ezen a folyosón keresztül szállítják az ország olajexportjának 40 százalékát. Az első szállítások Horvátországon át a jövő év végén indulhatnak.
Az oroszországi vállalatok ambícióit - mint már beszámoltunk - segíti, hogy az Egyesült Államok megbízható szállítót keres arra az esetre, ha az iraki háború kapcsán kibontakozó közel-keleti feszültség miatt nem jutna elég olajhoz. A kivitel növelését sürgeti továbbá, hogy a megújuló oroszországi olajipari vállalatok termelése nő, hatékonysága javul, ám a belső piac igénye nem bővül olyan arányban, hogy felvegye az olajtöbbletet.
Oroszország - Szaúd-Arábia után - a világ második legnagyobb olajtermelője és -exportőre, jövőre 10 százalékkal kívánja növelni olajexport-kapacitásait. A kivitelben főként a Jukosz és a Tyumen olajcég érdekelt, mert ezen olajtársaságok nyeresége függ leginkább a külföldi eladásoktól. Egyben ez az a két társaság, amelynek leginkább módja lesz az adriai kikötő használatára a fenti beruházás lezárultával. A Barátság kőolajvezeték főként a Jukosz (a második legnagyobb orosz olajcég) olaját szállítja, többek között Magyarországra. Persze más olajtársaságok is keresik az új kiviteli lehetőségeket, a Lukoil például a Jukosszal a murmanszki kikötő fejlesztését tervezi.