Jobb év elé néz a reklámpiac
A reklámpiac 5 százalékos jövő évi növekedését jósolja a világ egyik legnagyobb reklámcsoportja, a Universal McCann. Optimista a hasonlóan nagy tekintélyű Zenith Optimedia is, amely 3 százalékra teszi a 2003-as növekedést. Utóbbi szerint azonban igazán nagy áttörést csak az amerikai elnökválasztással és az athéni olimpiai játékokkal megspékelt 2004. év hozhat.
A Universal McCann hazai részlege szerint a bruttó költések növekedése lassulni fog: az idei 16-20 után 10-15 százalék várható. A bővülés végső mértéke nagyban függ a kereskedelmi televíziók tényleges tarifaáraitól és az uniós csatlakozáshoz kötődő kommunikáció mennyiségétől is. Összegszerűen jövőre 150-170 milliárd forintos tényleges költéssel számol Pénzes Anna.
A Universal McCann Budapest médiaigazgatója a Világgazdaságnak elmondta: a tarifaáron kalkulált 16-20 százalékos növekedés becsült nettó költésben az idén 140-160 milliárd forintot jelenthet, míg egy évvel korábban 120-150 milliárd volt.
A médiumok közül a mostani után jövőre is a televíziók lehetnek a reklámpiac alakulásának nyertesei. Somlói Zsolt, a Mindshare reklámügynökség igazgatója szerint az információtechnológiai piac drámaian visszaesett az idén. A nagy kérdés az, hogy a mesterségesen kialakult médiaárarányokban lesz-e elmozdulás 2003-ban. Somlói úgy véli, hogy jótékony hatással lehet a piacra az európai uniós csatlakozás közeledtével a fokozott kormánykommunikáció is. A hazánkba érkező EU-intézményeket működtető 30-50 ezer EU-diplomata és családja pedig ugyancsak komoly keresletet generálhat.
A gazdasági recesszió és az erejüket vesztő dotcomcégek miatt a reklámszektor 2001-et követőn 2002-ben is mélyponton volt. A Zenith Optimedia és a Universal McCann előrejelzései szerint azonban a válság 2003-tól megszűnik. Számításaik szerint ugyanis a világ hirdetési piacát nagymértékben befolyásoló amerikai reklámpiac jövőre már növekedhet: a Universal McCann szerint 2003-ban a reklámköltés eléri a 249,3 milliárd dollárt, amely kétmilliárddal több, mint az eddigi rekordköltést produkáló 2000. év. Az európai piac is nekilódul: szakértők 2,5-szeres növekedést jósolnak az idei 1,1 százalékos csökkenés után.
Nem tartozik a szerencsések táborába Japán és Németország, ahol 6, illetve 6,5 százalékkal gyengülhet a reklámpiac már az idei, jelentős visszaesés után. A reklámpiac kedvező alakulásával számolnak az Egyesült Királyságban, ahol jövőre 2 százalékkal, 2004-ben pedig további 3,4 százalékkal erősödhet a
piac. Mexikó abszolút győztes lehet, ha beigazolódik a több mint 7 százalékos reklámpiaci növekedés prognózisa.