A reklámpiac 5 százalékos jövő évi növekedését jósolja a világ egyik legnagyobb reklámcsoportja, a Universal McCann. Optimista a hasonlóan nagy tekintélyű Zenith Optimedia is, amely 3 százalékra teszi a 2003-as növekedést. Utóbbi szerint azonban igazán nagy áttörést csak az amerikai elnökválasztással és az athéni olimpiai játékokkal megspékelt 2004. év hozhat.
A Universal McCann hazai részlege szerint a bruttó költések növekedése lassulni fog: az idei 16-20 után 10-15 százalék várható. A bővülés végső mértéke nagyban függ a kereskedelmi televíziók tényleges tarifaáraitól és az uniós csatlakozáshoz kötődő kommunikáció mennyiségétől is. Összegszerűen jövőre 150-170 milliárd forintos tényleges költéssel számol Pénzes Anna.
A Universal McCann Budapest médiaigazgatója a Világgazdaságnak elmondta: a tarifaáron kalkulált 16-20 százalékos növekedés becsült nettó költésben az idén 140-160 milliárd forintot jelenthet, míg egy évvel korábban 120-150 milliárd volt.
A médiumok közül a mostani után jövőre is a televíziók lehetnek a reklámpiac alakulásának nyertesei. Somlói Zsolt, a Mindshare reklámügynökség igazgatója szerint az információtechnológiai piac drámaian visszaesett az idén. A nagy kérdés az, hogy a mesterségesen kialakult médiaárarányokban lesz-e elmozdulás 2003-ban. Somlói úgy véli, hogy jótékony hatással lehet a piacra az európai uniós csatlakozás közeledtével a fokozott kormánykommunikáció is. A hazánkba érkező EU-intézményeket működtető 30-50 ezer EU-diplomata és családja pedig ugyancsak komoly keresletet generálhat.
A gazdasági recesszió és az erejüket vesztő dotcomcégek miatt a reklámszektor 2001-et követőn 2002-ben is mélyponton volt. A Zenith Optimedia és a Universal McCann előrejelzései szerint azonban a válság 2003-tól megszűnik. Számításaik szerint ugyanis a világ hirdetési piacát nagymértékben befolyásoló amerikai reklámpiac jövőre már növekedhet: a Universal McCann szerint 2003-ban a reklámköltés eléri a 249,3 milliárd dollárt, amely kétmilliárddal több, mint az eddigi rekordköltést produkáló 2000. év. Az európai piac is nekilódul: szakértők 2,5-szeres növekedést jósolnak az idei 1,1 százalékos csökkenés után.
Nem tartozik a szerencsések táborába Japán és Németország, ahol 6, illetve 6,5 százalékkal gyengülhet a reklámpiac már az idei, jelentős visszaesés után. A reklámpiac kedvező alakulásával számolnak az Egyesült Királyságban, ahol jövőre 2 százalékkal, 2004-ben pedig további 3,4 százalékkal erősödhet a
piac. Mexikó abszolút győztes lehet, ha beigazolódik a több mint 7 százalékos reklámpiaci növekedés prognózisa.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.