BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még várnak az Air France privatizációjával

A francia kormány eladná az Air France (AF) légitársaságban meglévő többségi részének jelentős hányadát, de csak ha a piaci viszonyok ezt megengedik - közölték szerdán a francia kormány illetékes miniszterei. Gilles de Robie közlekedési miniszter az Air France-magánosítás előkészítésével foglalkozó kormányülés után a Reuters idézete szerint azt mondta: a kormány a cég 30-40 százalékának piaci értékesítésére gondol. Francis Mer pénzügyminiszter ehhez azonban hozzátette: az eladással meg kell várni, amíg a piacon megfelelő viszonyok alakulnak ki. Az Air France-ban jelenleg 54,4 százalékos része van a francia államnak.

A privatizációs előkészületek a cég szövetségesi kapcsolatrendszerét is érintik. Erről Etienne Rachau, a cég európai és észak-afrikai igazgatója lapunknak azt mondta: ha meglesz az amerikai versenyhatósági jóváhagyás a Delta, a Northwest és a Continental Észak-Amerikára vonatkozó hármas stratégiai együttműködéséhez, a SkyTeam globális szövetség intenzívebben tárgyal a három cég európai partnereivel, köztük főleg a KLM-mel arról, hogy miként lehetne szorosabbra fűzni a szálakat. A vezető abból az alkalomból tartózkodott Budapesten, hogy hivatalosan is megnyitotta a francia légitársaság új jegyirodáját.

A Malév fő európai partnerének számító KLM néhány hete hivatalosan is megkereste az Air France-t és a British Airwayst, hogy kitapintsa: a franciák vezette SkyTeam vagy a britek által irányított Oneworld szövetségbe kérje felvételét. Szakértők szerint - mivel a KLM bevételeinek igen jelentős része származik a Northwesttel kialakított kapcsolatból - nagyon valószínű, hogy a hollandok a SkyTeamet választják. Ez közvetve a Malév pozícióit is erősítené.

Az AF a SkyTeam szolgáltatásainak bővítésére törekszik, illetve a jövőben még több átszállási lehetőséget kínál a párizsi Charles de Gaulle repülőtéren. A Párizsba tartó magyar utasok fele az idén továbbutazott. Az európai vezető bejelentette, hogy tavasszal Budapesten is bevezetik az elektronikus jegykezelési rendszert, jövő nyártól pedig a magyar utasok is használhatják majd a várhatóan júniusban megnyíló újabb párizsi utasfogadó épületet. Az igazgató elismerte, hogy az AF-et a hazai piacon erős nyomás alatt tartja a TGV gyorsvasút, Európában pedig a fapados légitársaságok. Megerősítette, hogy folytatják a költségcsökkentést, rugalmasabb tarifarendszert és hálózati kapacitást vezetnek be már tavasszal. A tél folyamán a régi Boeing-767-eseket Airbus-330-asokra cserélik.

Az AF szerint az európai légipiac élmezőnyében továbbra is az Air France, a Lufthansa és a British Airways között dúl a legnagyobb harc. A piaci részesedés Rachau szerint 16,9, 16,8 és 16,7 százalék, ebben a sorrendben. (MN)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.