Újabb légicsődök jöhetnek
Több amerikai légitársaság a hét végén - nem hivatalos formában - adókönnyítésre kérte a washingtoni kormányzatot. Leo Mullin, a Delta Air Lines vezérigazgatója újságírók előtt így fogalmazott: ha a kabinet heteken belül nem lép, akkor más közepes és nagyobb cégek is a csődvédelmet kért United Airlines sorsára juthatnak. Számításai szerint az amerikai légitársaságok az idén legalább 10 milliárd dollárnyi veszteséget kénytelenek elkönyvelni.
A kongresszus előzőleg garanciákat adott a megemelt biztosítási díjakkal kapcsolatban, és 15 milliárd dolláros készpénzsegélyt is átutalt, ám elzárkózott az ágazat nagyobb arányú pénzügyi megsegítése elől, beleértve az adókönnyítéseket is - írta a Reuters. A különböző adók a bevétel 18-20 százalékát teszik ki az Egyesült Államokban működő légitársaságoknál. A vállalatok szerint a biztonsággal összefüggő adóterhek legalább négymilliárd dollárt vesznek ki a zsebükből.
A csődbe jutott United ezekben a napokban véglegesíti többször módosított üzleti tervét. Ezt a munkát múlt szombattól Doug Hacker pénzügyi vezérigazgató-helyettes irányítja alelnökként. A társaság vezetői azt is közölték, hogy folytatják az alkudozást az alkalmazottak szakszervezeteivel a további költségcsökkentés részleteiről.
A United-csőd hullámzása azonban ezzel aligha ül el. Erre utal, hogy egyre több beszállító és hitelező jelzi: üzletmenetét jelentősen befolyásolja a légitársaság súlyos válsága. A légicég összesen 300 vállalattal áll lízingkapcsolatban, ezek összértéke nyolcmilliárd dollár. A hét végén a Barclays és a NatWest képviselője azt mondta: nem sok remény van a pénz visszaszerzésére. Ezzel egyetértett a Ford Motor Credit és a DaimlerChrysler is, utóbbiaknak több száz millió dollárja mehet veszendőbe.


