BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A buszos utaztatók még kivárnak

Külföldön a tavalyi sikeres év után az idén további bővüléssel számolnak a buszos utaztatók. Magyarországon egyelőre kevés jel utal arra, hogy e piac jelentősen változna. Egyes utazásszervezők már számolnak azzal, hogy az idén nyáron a kiutazásnál nem lesz olyan hangsúlyos a charter forma, mint tavaly, de a tervezéskor mégis főként a repülőutak szervezésében gondolkodnak.

Az elmúlt években a nyári turisztikai főszezonban egyre népszerűbb lett a különrepülőgépekkel lebonyolított utaztatás (charter), s úgy tűnik, e népszerűséget még a feszült világpolitikai helyzetben sem tudja átvenni más közlekedési eszköz. Turisztikai szakemberek úgy látják, bár időszakonként rövidebb ideig elriadnak az emberek a repüléstől, de a korábbi évek azt mutatják, ez átmeneti állapot. A repülés továbbra is igen kedvelt, s a buszt elsősorban azért választják az emberek, mert olcsóbb. A jelek szerint az idén sem változik érdemben a repülős és buszos utak aránya. Ezt támasztja alá a Malév charterosztályának eddigi tapasztalata is, ahol egyelőre nem érzékelik a bizalmatlanságot. Sőt, mint megtudtuk, míg tavaly heti 38-40 járat szállt fel, az idén a cégek bővülésben gondolkodnak.

Jelenleg nincs pontos adat arról, hogy hány utazási iroda szervez buszos utazásokat, csupán azt lehet tudni - a Közlekedési Főfelügyelet adatai alapján -, hogy 2002 decemberében közel 1240 buszos vállalkozót tartottak nyilván, akik összesen 2700 járművet üzemeltettek, s ezek közül 1500 volt a csoportok szállítására alkalmas nagybusz.

Bár az Omnibusz utazási iroda főként chartereztetésben gondolkodik az idén is, azért felmérik a buszos piacot is, s előszerződésben állapodnak meg néhány buszos vállalkozóval - mondja Weidlech László cégvezető. Az utaztatók számára kedvező, hogy igen gazdag a buszos kínálat, így az év elején még válogatni is lehet a cégek között. A szakember szerint egyébként ebben az évben várhatóan megnő a Horvát-, Olasz- és Görögországba induló egyéni (autós) utazások száma. Persze az előrelátó tervezés némi költséggel is jár, ami azonban szerény, 1-2 százalékos áremeléssel járhat együtt.

Az Eurotours tavaly heti nyolc charter- és mintegy 20 buszos járatot indított. Ez utóbbi azt jelenti, hogy mintegy 20 százalékkal emelkedett a buszos utaztatás forgalma - közölte ifj. Kenessey Gábor ügyvezető -, s az idén további 15-20 százalékos növekedést várnak ebben az üzletágban. A cég számára fontos a buszos utaztatás, amit mutat az is, hogy erre teljes infrastruktúrát hoztak létre (16 saját busz, telephely, szerelőüzem, szerelőgárda). Ha bármi is történik az utaztatói piacon, ezzel a háttérrel rugalmasan tudnak váltani.

Az IBUSZ sem tervez változást az idén, hiszen, mint korábban, a charterutakat helyezik előtérbe - közölte Gál Pál, a cég vezérigazgató-helyettese. A cégnél nem érzékelik a piacon a megnövekedett igényt a buszos utak iránt. Mint a szakember fogalmazott, az elmúlt hónapokban az esetleges háború beépült a várakozásokba, így vélhetően nagy sokkot nem fognak okozni a tényleges harci cselekmények. Ennek ellenére várható, hogy az idén nyáron a közelebbi tengerpartok - Horvátország, az olasz Adria, esetleg Görögország - felértékelődnek.

Az idegenforgalom gyengélkedésének a jelek szerint egyértelmű haszonélvezője a buszos turizmus. A piacvezető német társaságok a nyaralói és városlátogatási ágazatban egyaránt jelentősen növelték forgalmukat az elmúlt évben - adja hírül a Handelsblatt. Miközben a légi közlekedés nagyvállalatai két számjegyű utasforgalom-csökkenést voltak kénytelenek elszenvedni, a busztársaságok összességében tíz százalék feletti mértékben növelték forgalmukat.

A siker azonban itt sem egyöntetű, egyes üzleti modelleket a piac 20 százalék feletti növekedéssel, másokat csak néhány százalékos bővüléssel honorált. A három legnagyobb német társaság közé számító Anton Graf 58 tagú saját flottával nyaralásokat kínál, forgalma hat százalékkal bővült, a Rainbow csak szervező, a járatokat charterezi, a javarészt városokra irányuló útjai 21,5 százalékos növekedést hoztak. Változóban van a közelmúlt aranyszabálya is, eddig ugyanis a fiataloknak szóló olcsó részpiac hozta a biztos sikert, most egyre nagyobb a kereslet a minőségi buszok és szállások iránt a 35-50 éves korosztálynál.

A helyzet azonban még a kiugróan sikeres szereplőknek sem felhőtlen. A német piac széttöredezett, valójában száz kis piacról van szó, ahol a nagyok együttvéve is csak tízszázalékos részesedés megszerzésére képesek. Az éves 1,7 milliárdos költésért mintegy ezer cég verseng. Akár a piac összforgalma, az utasok tavalyi 85 milliós száma is bizonytalan, a buszos cégek vezetői ugyanis egyre veszélyeztetettebbnek érzik helyzetüket a dömpingárakat kínáló szuperolcsó légicégek és a vasút által. (LI-MDE)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.