Malév: nyerő lízingügylet
Tegnap óta a budapesti hangárban készítik fel első menetrend szerinti útjára a Malév első új Boeing-737-700-as Next Generation repülőgépét. További 17, e családba tartozó jármű áll szolgálatba a következő másfél évben azon lízingszerződés értelmében, amit tavaly novemberben írt alá a Malév és az International Lease Finance Group (ILFC) lízingcég.
Steve Udvar-Hazy, az ILFC elnök-vezérigazgatója Seattle-ben, az új gép átvételekor lapunknak kifejtette: az összesen 440 millió dolláros szerződés rendkívül kedvező a Malévnek, mert a listaárnál 15-20 százalékkal olcsóbban juthat a legkorszerűbb repülőkhöz.
A 18 gép megérkezése után az éves lízingdíj 54-55 millió dollár lesz, ami sokkal kevésbé terhelő a légitársaságnak, mint ha akárcsak fél évvel később határozta volna el magát a flottacserére. A Malév 2,5 havi letétet fizet biztosítékként, de ez csak formai elem, mert a cég eddig is rendben kiegyenlítette az esedékes díjakat a régi Boeing gépekre.
Váradi József vezérigazgató szerint 2005 után évi hétmilliárd forint megtakarítás érhető el a kedvező szerződés révén, mert e járművek kevesebbet fogyasztanak, és a karbantartásukra is kevesebbet kell költeni. A Malévnek opciója van több most lízingelt jármű megvásárlására 15 évig. Az új gépek az európai és a közel-keleti, valamint a charterforgalomban közlekednek majd.
A kilenc hónapja működő Malév Express (ME) hamarosan Genfbe is indít járatot, míg anyavállalata a pekingi járat újraindításának lehetőségét vizsgálja. Ám kérdés, hogy ehhez lízingelnek-e egy harmadik Boeing-767-est, vagy más megoldást választanak. A hosszú távú járathoz még kínai részről is keresni kell egy vagy több nagy utaztató szervezetet.
A légitársaság az idén 120 milliárd forintos árbevételt vár, üzemi szinten pedig nullszaldós működést. Jövőre, részben megújuló flottája révén, már szerény nyereségre számít. A Malév tavaly 2,2 millió utast szállított, telítettsége 63,1 százalékos volt, 3,6 százalékkal nagyobb az előző évinél.