A vállalkozói szerződéses foglalkoztatás egyebek közt a személy- és vagyonőrszakmára, az építő- és ruhaipari, illetve kiskereskedelmi kisvállalkozásokra jellemző. Sokan dolgoznak vállalkozóként a biztosítási szakmában, a takarítócégeknél és a taxisoknál, s a fuvarozóvállalatok között is gyakorta előfordul ez a foglalkoztatási forma. Bár az egyes szakmák különböző helyzetben vannak, a munkáltatók egyik részről sem értékelik kedvezően a munkaügyi tárca elképzeléseit.
"A színlelt vállalkozások kiszűrése jó ötlet, azonban a munkaügyi tárca elképzelései kedvezőtlen következménnyel járnának" - vélekedett dr. Sasvári Árpád. A Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara (SZVMSZK) budapesti vezetője szerint a vagyonőrök vállalkozói formában történő foglalkoztatásának egyoldalú megszüntetése elviselhetetlen terhet róna az érintett vállalkozásokra. A cégek átlagos óránkénti vállalási díjai - egyéni vállalkozók foglalkoztatása esetén - 500-600 forint között mozognak vagyonőrönként, azonban ez az alkalmazott státusban lévő őrök esetén, már minimálbéren történő bejelentés mellett is, eléri a 800 forintot. Szakértők szerint a piac nem fogadná el ezeket az árakat, s a cégek jelentős része, áraik emelésének elkerülése érdekében, inkább a feketegazdaságot választaná. Éppen ezért a szakma képviselői szerint először a törvénytelen utat választó cégeket kellene kiszűrni, s az ágazat konszolidálódását követően lehetne sort keríteni a foglalkoztatási viszonyok átalakítására. A kamara adatai szerint jelenleg mintegy 50 ezer főt foglalkoztatnak a szakmában, akik közül 18 ezren dolgoznak vállalkozóként.
A vállalkozási szabadság megsértésére és Nyugat-Európában alkalmazott gyakorlatra hivatkozva utasítják el a munkaügyi tárca terveit a biztosítási szakértők. A Magyar Biztosítók Szövetségének illetékesei a kérdéses törvénytervezet teljes megismeréséig nem kívántak nyilatkozni, de hangsúlyozták: az EU-ban mindenhol vállalkozói formában foglalkoztatják a biztosítási ügynököket.
Nem támogatják a színlelt vállalkozói szerződések visszaszorítását a fuvarozók sem, igaz, a Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetsége még nem alakította ki hivatalos álláspontját. A szakma szakértői szerint egyébként a mintegy 20 ezer haszongépjármű vezetőjét tömörítő ágazatban a vállalatok többsége alkalmazottként foglalkoztatja dolgozóit, azonban a kisebb cégek körében a vállalkozói forma sem ritka.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.