Svédországban tizenkét üzletet nyitott nemrégiben a Lidl, s a közeljövőben hat északi, illetve északkelet-európai országban szándékozik megtelepedni Európa legnagyobb diszkont-élelmiszerlánca. A Handelsblatt beszámolója szerint a terjeszkedést hangos nemtetszés kíséri: egyebek mellett a szakszervezetek, illetve a helyi önkormányzatok részéről, ami helyenként bürokratikus akadályokban is megnyilvánul. A konkurenciát elsősorban az alacsony árak aggasztják - uniós felmérések szerint a Lidl-árak átlagosan 20 százalékkal maradnak el az európai átlagtól -, a szakszervezetek pedig azért aggódnak, mert a hírek szerint a Lidl nem igazán szokott együttműködni a munkavállalókkal, illetve az érdekvédelmi szervezetekkel.

Ugyanakkor kormányzati szinten Svédországban és Norvégiában arra kérték a helyi hatóságokat, hogy ne akadályozzák a Lidl, illetve más, olcsó élelmiszer-áruházak megjelenését, csak azért, mert azok nem svéd vagy norvég tulajdonban vannak. Finnországban - hasonló meggondolásból - az elején volt ellenállás, egy évvel az első üzlet tavaly augusztusi megnyitása után ott 41 boltja, országszerte kétszázalékos piaci részesedése van, sőt az átlagos élelmiszerárszint csökkenéséhez is hozzájárultak a Lidl-boltok.

A skandináv országok mellett a balti piacot is megcélozta a német hálózat. Észt- és Lettországban bejegyeztette nevét, leányvállalatokat alapított, és munkatársakat toborzott.

Magyarországon Székesfehérvárott épít regionális logisztikai központot és öt üzletből álló bolthálózatot a Lidl-csoport: 5 milliárd forintos beruházással azért Székesfehérvárott építi fel 30 ezer négyzetméteres logisztikai központját, mert a következő években terjeszkedni akar. Székesfehérvárott öt, a Dunántúlon, illetve Kelet-Európában további üzletek nyitását tervezi. A logisztikai központnak az Alba Ipari Zónában vásároltak területet, a felépítendő létesítmény nagyságára jellemző, hogy ott egyszerre száz kamion ki- és berakását lehet majd elvégezni.

A Lidl magyarországi terjeszkedésének másik lehetséges helyszíne Békéscsaba, ott a társaságnak jogerős építési engedélye van, mely még két évig érvényes. Korábbi lapértesülések szerint a német konszern összesen száz üzletet tervez Magyarországon, ebből első lépcsőben 25-30-at akar nyitni a következő egy-két évben, átlagosan 1200-1600 négyzetméter területtel. (KK)