BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még nem drágítanak a légicégek

Az európai légitársaságok többsége áremelés helyett egyelőre csak költségei átszervezésével reagál arra, hogy folyamatosan drágul a kerozin. Több amerikai légitársaság után a hét elején a British Airways (BA) is közölte: útszakaszonként négy dollárral emeli a jegyek árát, a felfelé kúszó kerozinárra hivatkozva.

A BA a jövőben rövidebb időközönként tekinti át az üzemanyagdíjakat, mint eddig, s ennek megfelelően módosítja fogyasztói árait. Május 13-tól viszont négy dollárt számít fel útszakaszonként, tehát oda-vissza 1650 forintnak megfelelő pluszpénzt kell kifizetni egy jegyért. A legnagyobb európai légitársaság más területeken bevezetett újításaitól ugyanakkor azt reméli, hogy csökkennek költségei, s ezt később a jegyárakon is érezni lehet majd.

A BA egyik legnagyobb hazai vetélytársa, a Richard Branson vezette Virgin, illetve az ír Ryanair egyelőre kivár. Ugyanezt teszi az osztrák Austrian Airlines is; ez a cég úgy véli, hogy akkor kell felülvizsgálnia árait, ha további egy hónapig ilyen magas szinten marad az üzemanyagár. A készleteket ugyanis eltérő beszerzési áron tartják nyilván. Az AUA kerozinkészletének 35 százalékát például akkor vásárolta, amikor még 240-300 dollár között volt a tonnánkénti ár, vagyis jóval olcsóbb volt, mint a mostani 385 dollár.

A Malév, másokhoz hasonlóan, folyamatosan vizsgálja az üzemanyagköltségeit, de egyelőre nem lát okot arra, hogy megemelje a jegyárakat - közölte a cég kommunikációs részlege. A magyarországi diszkontpiacon júniusban induló Wizz Air csak akkor lép, ha a drágulás jelentős hatással lesz az üzletmenetére - közölte lapunkkal Kázmér Natasa kommunikációs vezető. Egyelőre nem változtat az ugyanebben a kategóriában működő Germanwings és a SkyEurope sem. Borsos György, a SkyEurope budapesti irodavezetője kifejtette: az üzleti tervben jelentős tételként számoltak az üzemanyag árával, de a díjtételek adta "játéktér" egyelőre elegendő ahhoz, hogy ne kelljen változtatni a jegyárakon. Hozzáfűzte: ha csökken az üzemanyag ára, ugyanúgy nem nyúlnak az árakhoz, mint most. Bizonyos más költségek lefaragása mindamellett segítheti a kiegyensúlyozott gazdálkodást abban az esetben, ha folytatódna az üzemanyag drágulása.

Másképp próbálkozik a német Lufthansa. Ez a cég inkább a teherfuvarozási üzletágra terheli pluszköltségeit, semmint a személyszállításira. Ez tulajdonképpen taktikai lépés is, hiszen a fő ágazatnak számító személyszállítás felfutóban van. A Lufthansa éves üzemanyag-felhasználása meghaladja a kisebb európai országokét (nagyjából Norvégia szintjén van!), tavaly 5,3 milliárd liter volt. Ez hatalmas mennyiség, s ezért engedményeket tud kicsikarni. A cég ez évi kerozinfogyasztásának 80 százalékát fix áron már előre beszerezte, ezért a rövid távú üzemanyagár-változások csak marginálisan érintik. Magyarországon jelenleg nincs tervbe véve áremelés.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.