Mióta a létesítményüzemeltetés önálló területté vált a Magyar Villamos Művek (MVM) Rt.-ben, intenzíven figyelnek az irodai és a szociális célú ingatlanok üzemeltetésében és karbantartásában rejlő lehetőségekre - mondta Kustos Lajos osztályvezető. A cég fő tevékenységét kiszolgáló szolgáltatói funkció erősítése és a meghonosított belső standardok betartása a cél. Külön helyiséggazdálkodási gyakorlatot alakítottak ki - itt is szeretnék emelni a hatékonyságot -, miközben a költségek nem növekedtek: tavaly kisebb keretből (közel 400 millió forint) gazdálkodtak, mint 2002-ben, mégis jelentősen korszerűsítették az ingatlanállományt, így annak értéke is gyarapodott.
A létesítményüzemeltetés 10 önálló ingatlant kezel és 13 bérlővel áll szerződéses kapcsolatban. Az ingatlanok műszaki felügyeletén és a folyamatirányításon kívül gyakorlatilag mindent kiszerveztek. Háromévente felülvizsgálják a szerződéseket, amelyek kisebb részénél átalányt számolnak, többségénél viszont az igénybevétel alapján fizetnek.
"Nálunk nincsenek üresen álló tárgyalók vagy kihasználatlan tetőterek. Utóbbi már csak azért sem elképzelhető, mert az elmúlt években minden lehetséges teret beépítettünk" - fűzte hozzá. Az MVM-nek van egy olyan budai épülete is, amit ugyan három éve nem használ, de hamarosan teremgarázst alakít ott ki. A lehetséges vásárlókkal vagy bérlőkkel már tárgyalnak, az eladás esetén több tíz millió forintos bevételre tehetnek szert. Kustos Lajos kiemelte továbbá: minthogy az egész európai FM-szakma még csak most igyekszik kidolgozni a mindenki által elfogadott szabványrendszert, egyelőre nincsenek minden tekintetben összevethető adatok az FM-tevékenységek hatékonyságára vagy az árakra vonatkozóan. Egyik új irodaházukban 9 négyzetméternyi terület jut egy főre, a régiben 17,2 négyzetméter. Az újnál tavaly négyzetméterenként 2861 forintos havi költséggel számoltak, míg a réginél csak 2059 forintot kellett fizetni. Az adatsorok rendszerbe szervezése és a szabványok bevezetése természetesen még tudatosabb tervezést tesz lehetővé - vélekedett a vezető. Utalt arra is, hogy az MVM regionális súlyának és befolyásának várható növekedése újabb lehetőségeket hozhat az üzemeltetési-karbantartási ágazatban is.
Decentralizáltan és nem a leghatékonyabban üzemeltették a MÁV ingatlanjait az elmúlt évtizedekben. Az ingatlanokról szakmailag eredményesen használható kimutatás, nyilvántartás nem állt rendelkezésre - ismerte el a társaság. Gyorsan hozzáfűzték azonban: a cég vezetése - felismerve az ingatlanüzemeltetés jelentős szerepét - 2002-ben úgy döntött, hogy azok kezelését a cégen belül centralizálja. Az ingatlangazdálkodással foglalkozó szervezet kiépítésével egy időben kellett megkezdeni a szakmai munkát is: az ingatlankezelés koncepciójának kidolgozása után - az ingatlanok átadásával párhuzamosan - történt azok felmérése, valamint az adatoknak egy egységes adatbázisban való feldolgozása.
A vasúttársaság az adatbázis felállítása mellett az azt kezelő szakmai szoftver saját fejlesztését is elvégezte. Maga a fejlesztés a szoftver napi munkában való használatával párhuzamosan zajlott. Az elkészült modulokat azonnal használatba vették, megkezdődött az adatok feldolgozása. Mindezt belső erőforrásokkal oldotta meg a MÁV, ingatlankezelő leányvállalata segítségével, a feladatok megosztásával. A frissen felállt gárda megküzdött a feladattal - közölte a vállalat kommunikációs részlege.
A MÁV-nál maradt a tulajdonosi feladatok ellátása: az ellenőrzés, a tervezés, a költségvetések meghatározása, a szükséges szabályozások kidolgozása - tehát az irányítási tevékenység. A leányvállalathoz került a végrehajtás, azaz a műszaki üzemeltetés végzése, az operatív üzemeltetésvezetés, az alvállalkozók kezelése, a diszpécseri feladatok ellátása stb.
Másfél év után az adatok jó részét sikerült feldolgozni. Az adatbázis alapján teljes részletességgel kimutathatók az ingatlanok paraméterei, költségei. Ez teljes mértékben átláthatóvá tette az ingatlankezelést. Naprakész az adatbázis, ez egyre inkább megkönnyíti és gyorsítja a munkát - fűzték hozzá a cégnél.
Az OTP Banknak van Magyarországon a legnagyobb, legkiterjedtebb bankfiókhálózata, amely jelentős mértékben hozzájárul az üzleti életben betöltött vezető szerepéhez. A bankfiókokhoz tartozó létesítmények értéke nem elhanyagolható tényező még egy ilyen tőkeerős, és igen magas mérlegfőösszeggel rendelkező bank esetében sem. A hitelintézet ezért jelentőségének megfelelő súllyal kezeli a létesítménygazdálkodás kérdéskörét - válaszolta érdeklődésünkre a pénzintézet.
Az OTP kiemelt figyelmet fordít a költséghatékonyság folyamatos javítására, a dologi kiadások - ezen belül az üzemeltetési költségek - csökkentésére. Ugyancsak fontos követelmény az üzembiztonság legmagasabb szinten tartása - érvelt a társaság. Az üzemeltetési feladatok szervezése során mindezeket a tényezőket mérlegelve dönt a bank a legmegfelelőbb megoldásról. A saját üzemeltetésben eredményesen nem elvégezhető feladatokat folyamatosan kiszervezi, a létesítmények működtetésében a bank alapvetően az ingatlanüzemeltetési feladatokkal is foglalkozó leányvállalatára, az OTP Ingatlan Rt.-re támaszkodik.
Az internetes szolgáltatások és a bankkártyás tranzakciók rohamos fejlődése megköveteli, hogy az ezen szolgáltatásokat biztosító területeken a létesítmények folyamatosan működjenek. Az épületfelügyeleti rendszert minimális létszámú szakembergárda irányítja. A bank facility management tevékenységét az SAP integrált vállalatirányítási rendszer RE modul szolgáltatásai segítik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.