Sathe, a menedzsmenttudományok doktora - a Harvard Business School és a Peter F. Drucker Graduate School of Management tanára, számos multinacionális cég és civil-, illetve kormányszervezet tanácsadója - vállalatvezetési eszmefuttatásával kapcsolatban vont ilyen, első hallásra meghökkentő párhuzamot. Még ha akad is ma Kennedyhez hasonló karizmatikus cégvezető - fejtegette a témának szentelt tanulmányában - aligha jutna eszébe efféle felhívást tenni: ne azt kérdezd, mit tehet érted a vállalat, hanem hogy te mit tehetsz érte. Már csak azért sem, mivel a józan ész azt diktálja, egy vállalatban érdekelteknek nincs semmiféle teljesítmény- és lelkesedésnövelő felelőssége, amelyet fel lehetne ébreszteni. Ez azonban nem valamilyen istenségtől eredő természeti törvény - állítja az indiai származású menedzserguru. Ellenkezőleg, a vállalatvezetők nagyon is fel tudják kelteni a felelősségérzetet a cégérdekeltek körében, csakhogy ehhez túl kellene lépni az érdekeltségi viszonyokhoz tapadó hagyományos szemléleten.
Általános vélekedés ugyanis, hogy egy vállalat tulajdonosai, érdekeltjei kizárólag a részvényesek köréből kerülhetnek ki. Sathe azonban azt mondja, amerikai cégvezetői körökben már sokan felismerték, hogy az alkalmazottak, a vásárlók, a beszállítók is fontos érdekelt partnerek, akiknek joguk van beleszólni a vállalat ügyeibe. Így aztán az angolszász közgazdaságtan ki is talált egy finom megkülönböztetést a tulajdonosság szétválasztására: a shareholder (részvényes) mellett stakeholdernek, azaz jobb híján cégérdekeltnek lehet magyarosítani a vállalat egyéb érintettjeit. Idesorolható mindenki, aki kapcsolatban áll a vállalattal a fogyasztóktól a mindenkori kormányzatokig.
Vijay Sathe azonban a vállalati érdekeltek köréből különleges jelentőséget tulajdonít az alkalmazottaknak, olyannyira, hogy őket azonosítja az adott céggel, nem pedig a tulajdonosokat. Egy cég önmagában semmire sem képes, csakis dolgozói. Ebből fakadóan azok a vállalatvezetők tudják alkalmazottaikban felkelteni a tulajdonosi szemléletet, akik munkatársaikat magukkal a cégvezetéssel azonos helyzetűnek tekintik. Ebből a szempontból még a jogi értelemben vett tulajdonosság sem számít, mint ahogy ezt a United Airlines légitársaság példája is bizonyítja. Ott a dolgozók is részvénytulajdonosok, mégis ádáz szembenállás alakult ki a vezetők és az alkalmazottak között. Sathe mindezért bevezeti az emotional ownership, vagyis az érzelmi tulajdonosság fogalmát, amely szerinte akkor alakul ki az alkalmazottakban, ha tisztelettel bánnak velük, és nyíltan elismerik: ők maguk a vállalat. Ilyen esetekben az alkalmazottakat a tulajdonosi szemléletből eredő büszkeség készteti majd arra, hogy mindent megtegyenek a vevőkért, a beszállítókért és a többi részvényesért.
Persze nem minden cégérdekeltet lehet rávenni az ilyen, érzelmeken nyugvó tulajdonosi szemlélet elfogadására - ismeri el Sathe. A nyilvános részvénytársaságok részvénytulajdonosai nagyobb hozamok láttán habozás nélkül túladnak papírjaikon, s a vevők is - ha csak tehetik - hajlamosak a vállalat vérét szívni. Azok a részvényesek, akik kevésbé piacképes, tartósabb részvényeket birtokolnak, több érdekük fűződik a vállalat jobb működéséhez. Ez viszont azt sugallhatja a vállalatvezetőknek, hogy a nagyobb kockázatot vállaló tulajdonosok felelősségérzetére apelláljanak. Ilyenek például a zárt részvénytársaságok tulajdonosai, mivel ők nem tudnak olyan könnyen túladni papírjaikon, mint a tőzsdén jegyzett rt.-k részvényesei. Ehhez hasonlóan egy speciális termék mellett elkötelezett vásárlók jobban érdekeltek a szállító vállalat sikerében, mint azok a vevők, akik könnyebben tudnak átnyergelni a versenytársak termékeire. Viszont a tulajdonosok akkor is nagyobb felelősséggel viszonyulnak majd a vállalathoz, ha annak célját az általuk vallott értékek alapján határozzák meg. A cégvezetők két alapvető célja tehát az lehet, hogy a vállalat és a részvényesek érdekeit összehangolják, és olyan feladatokat jelöljenek ki, amelyek egységbe forrasztják a céget a többi érdekelttel.
Ám az alkalmazottak esetében egy vezető még nagyon sok mindent tehet - fejtegette tovább Sathe. A barátság minden emberi kapcsolat alapja - idézte Arisztotelészt, aki egyben a barátság három eltérő típusát írta le: a kölcsönös előnyökön, az élvezeteken alapuló barátságot, valamint mind közül a legritkábbat, amikor az ember a másik érdekében cselekszik. Ha a vezetők ennek mintájára az alkalmazottakat barátként kezelik, s ráadásul a barátság előbb említett harmadik formáját választják - azaz valóban figyelmet fordítanak arra, hogy azt tegyék, ami leginkább a dolgozók érdekeit szolgálja - akkor korlátlan energiaforrásra lelnek, megnő a kreativitás és az elkötelezettség.
Törődésük azonban nem azonos az atyáskodással. Azok a vezetők, akik barátjuknak tekintik a dolgozókat, kertelés nélkül megmondhatják, ha azok rosszul végzik munkájukat. Sőt, az ilyen vezetők egy pillanatig sem haboznak, hogy visszaminősítsék, vagy eltanácsolják az alkalmatlanokat, ha kiderül, hogy ez a legjobb megoldás.
Ám az "új dimenziójú" cégfilozófiában nem is ez a legmeglepőbb. Azok a vezetők, akik a dolgozókat a vállalat részének tekintik, képesek egyfajta tudatalatti, transzcendens viselkedést elérni a vállalaton belül. Sathe bizonyításképpen Richard Ellsworth Leading with Purpose (Céltudatos vezetés) című munkájára hivatkozik.
Ebben a transzcendenciát olyan tudatállapotként írja le, amikor az egyik ember a másik érdekeit sajátjaként kezeli. Ellsworth kiemeli azt is, hogy a transzcendencia eléréséhez valamilyen közös célkitűzésre van szükség. Ez azonban több mint felvilágosult önérdek, összeegyeztethető mások érdekeivel. Így például a mentori tevékenységgel másoknak segítünk, ugyanakkor magát a mentort is elégedettség töltheti el, hogy átadott valamit a tanítványnak.
A transzcendencia azonban túlmutat ezen, s ezt Alfred Schopenhauer filozófus egyik, a mindennapi életből vett példája szemlélteti. Egy járókelőről szól a történet, aki gondolkodás nélkül, a saját életét is kockáztatva egy vadidegen segítségére sietett, amikor az majdnem lezuhant a szikláról. Hogyan magyarázható ez az önzetlen viselkedés? Schopenhauer ezt a transzcendencia tökéletes esetének tartotta: abban a pillanatban ugyanis a másik érdeke az én saját érdekemmé vált. Márpedig, ha ez a transzcendencia működik egy idegennél, akkor bizonyosan működik saját munkatársaim esetében is - fordítja át a példát saját vezetéselméletének bizonyítására Sathe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.