Az egészséges életmódot, a súlycsökkentést és a fiatalos lendületet hirdető élelmiszerek és italok tartoznak a világ leggyorsabban növekvő termékei közé - állítja egy új tanulmány, amelyet a piaci és fogyasztói információkat szolgáltató ACNielsen készített. Az Élelmiszer című szaklapban közölt elemzés szerint az elmúlt két évben a szója alapú italok és az ivójoghurtok értékesítése bővült a legnagyobb mértékben, ez 31, illetve 19 százalékos emelkedést jelentett.
A tapasztalatokból az derül ki, hogy a fogyasztókat világszerte érdekli a fogyókúra és az egészség. Különösen azok az egészségügyi területek állnak a középpontban, amelyeket a média is előnyben részesít. Ilyen például a kóros elhízás vagy a cukorbetegség. A tanulmány megállapítja, hogy a piac azon cégek termékeit keresi leginkább, amelyek egészséges élelmiszereket és italokat állítanak elő, illetve megfelelnek a finom ízeket és a kényelmet előtérbe helyező fogyasztói igényeknek.
Különösen a fejlettebb országokban figyelhető meg, hogy a magas proteintartalmú és egyben kalóriaszegény termékek iránt élénkült meg az érdeklődés. Ezek a szempontok ugyanakkor hátrányosan hatnak más cikkek keresletére. Így például a tojás a lassan bővülő árukategóriába tartozik. Emellett számos szénhidrát alapú termék fogyasztása is csak négy százalék alatti mértékben nőtt, míg a korábban kedvelt, alacsony alkoholtartalmú italok csoportjában is csak kétszázalékos fejlődést regisztráltak a tanulmány készítői.
A szakemberek szerint a kérdés most az, hogy a kalóriaszegény termékek iránti kereslet általánossá válik-e, vagy csupán átmeneti jelenség marad. Az Egyesült Államokban például - ahol az ilyen jellegű árucikkek először jöttek divatba - az érdeklődés valamelyest visszaesett. Ebben a helyzetben a termékinnováció hozhat eredményt, de hosszú távon csak azok a fejlesztések lehetnek eredményesek, amelyek fenntarthatóbb fogyasztói igényeket elégítenek ki.
Az ACNielsen összesen 59 országban vizsgálta az értékesítési bevételek változását, 89 termékkategóriában. A globális növekedési ütem négyszázalékos volt. E mérsékelt eredményt jelentősen befolyásolta, hogy a fejlettebb piacok lassabban bővültek: így például Európában kétszázalékos, Észak-Amerikában négyszázalékos bevételi mozgást regisztráltak. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.