BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megújul az orosz államvasút

Lendületes fejlesztési és beruházási tervet fogadott el a Rosszijszkije Zseleznije Darogi (RZD) orosz állami vasúttársaság a következő három évre. A terv részben azon előterjesztésre épít, amelyek szerint középtávon bővül a személy- és áruszállítás forgalma és távolsága Oroszországban, a szomszédos országok viszonylatában és a tranzitban egyaránt.

Kiemelt hangsúlyt kap az infrastruktúra korszerűsítése, a hibák felszámolása is. A cég összefoglalója ezek között a torlódások minimalizálását, a rendszer régiónként eltérő fejlettségének kiegyensúlyozását és a szállítás nyereségességének javítását emeli ki. 2008 után leválasztják a társaságról egyes alegységeit.

Az állam 2010-ig mintegy 70 milliárd rubelt (2,52 milliárd dollárt) ad az RZD 1,7 ezer milliárd rubeles (61,13 milliárd dolláros) fő projektjei megvalósításához.

Az orosz vasúti infrastruktúra korszerűsítése javít a magyar-orosz szállítások minőségén is. E kapcsolatokban az import dominál - tájékoztatta lapunkat a magyar vasúttársaság kommunikációs igazgatósága. Oroszországból főleg tömegáru érkezik vasúton Magyarországra: vasérc, szén, koksz és jelentős mennyiségű cseppfolyós gáz.

Az orosz viszonylatú áruforgalom növekedésére elsősorban a kombinált fuvarozás területén számít a MÁV. E lehetőséget felerősíti a Magyarországon keresztül Dél- és Nyugat-Európába irányuló tranzitforgalom, amelyhez rendelkezésre áll a megfelelő infrastruktúra és kapacitás is, azaz az V. korridor.

A kombinált fuvarozásban már ma is kiemelendő az észak-olasz és a nyugat-európai eredetű árut szállító Csárdás konténervonat, amelyhez a MÁV a Sopronban összegyűjtött árut fuvarozza Záhonyig. Mindkét társaság érdekelt a két éve indult az új selyemút projektben is, amely Kínát és a csendes-óceáni térség országait köti össze Közép-Európával, majd azon keresztül Nyugat-Európával. A nyomvonal létrehozásában érdekelt vasúttársaságok 2004-ben megállapodtak a lehetséges szállítási útvonalakban, menetrendekben és fuvardíjakban is. A konkurens tengeri útvonal 23 eljutási napjához képest a vasúti továbbítás ideje 13 és fél nap, árszínvonala a tengeri fuvarozással közel azonos.

Az RZD-t 2003 őszén hozta létre az orosz állam, 50 milliárd dollárnyi alaptőkével. Az 1,2 millió fős cég 987 vállalatot foglal magában és 165 leányvállalata van. Tavaly 652,8 milliárd rubeles (1 dollár=28 rubel) árbevételt ért el, nettó eredménye 8,1 milliárd rubel volt. (BHL)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.