Lendületes fejlesztési és beruházási tervet fogadott el a Rosszijszkije Zseleznije Darogi (RZD) orosz állami vasúttársaság a következő három évre. A terv részben azon előterjesztésre épít, amelyek szerint középtávon bővül a személy- és áruszállítás forgalma és távolsága Oroszországban, a szomszédos országok viszonylatában és a tranzitban egyaránt.
Kiemelt hangsúlyt kap az infrastruktúra korszerűsítése, a hibák felszámolása is. A cég összefoglalója ezek között a torlódások minimalizálását, a rendszer régiónként eltérő fejlettségének kiegyensúlyozását és a szállítás nyereségességének javítását emeli ki. 2008 után leválasztják a társaságról egyes alegységeit.
Az állam 2010-ig mintegy 70 milliárd rubelt (2,52 milliárd dollárt) ad az RZD 1,7 ezer milliárd rubeles (61,13 milliárd dolláros) fő projektjei megvalósításához.
Az orosz vasúti infrastruktúra korszerűsítése javít a magyar-orosz szállítások minőségén is. E kapcsolatokban az import dominál - tájékoztatta lapunkat a magyar vasúttársaság kommunikációs igazgatósága. Oroszországból főleg tömegáru érkezik vasúton Magyarországra: vasérc, szén, koksz és jelentős mennyiségű cseppfolyós gáz.
Az orosz viszonylatú áruforgalom növekedésére elsősorban a kombinált fuvarozás területén számít a MÁV. E lehetőséget felerősíti a Magyarországon keresztül Dél- és Nyugat-Európába irányuló tranzitforgalom, amelyhez rendelkezésre áll a megfelelő infrastruktúra és kapacitás is, azaz az V. korridor.
A kombinált fuvarozásban már ma is kiemelendő az észak-olasz és a nyugat-európai eredetű árut szállító Csárdás konténervonat, amelyhez a MÁV a Sopronban összegyűjtött árut fuvarozza Záhonyig. Mindkét társaság érdekelt a két éve indult az új selyemút projektben is, amely Kínát és a csendes-óceáni térség országait köti össze Közép-Európával, majd azon keresztül Nyugat-Európával. A nyomvonal létrehozásában érdekelt vasúttársaságok 2004-ben megállapodtak a lehetséges szállítási útvonalakban, menetrendekben és fuvardíjakban is. A konkurens tengeri útvonal 23 eljutási napjához képest a vasúti továbbítás ideje 13 és fél nap, árszínvonala a tengeri fuvarozással közel azonos.
Az RZD-t 2003 őszén hozta létre az orosz állam, 50 milliárd dollárnyi alaptőkével. Az 1,2 millió fős cég 987 vállalatot foglal magában és 165 leányvállalata van. Tavaly 652,8 milliárd rubeles (1 dollár=28 rubel) árbevételt ért el, nettó eredménye 8,1 milliárd rubel volt. (BHL)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.