Kétezer-ötszázzal - mintegy 14 százalékkal - csökkent az ötven négyzetméternél kisebb eladóterű élelmiszerüzletek száma az elmúlt öt évben - derül ki az ACNielsen piackutató intézet frissen közzétett tanulmányából. Tavaly év végén 15 310 kisebb bolt működött az országban; 1999-ben még 17 859. Számuk visszaesésével párhuzamosan piaci részesedésük is óriásit zuhant: míg 1999-ben az élelmiszer-forgalom 29 százaléka a kis üzletekben zajlott, tavaly már csak 17 százalék volt ez az arány.
A szerkezetváltás nyertesei a 2500 négyzetméternél nagyobb eladóterű hipermarketek, amelyek száma 24-ről 77-re, élelmiszer-piaci részük pedig nyolcról 26 százalékra emelkedett 1999 és 2004 között. A hipermarketek előretörése szinte kizárólag a kicsik rovására történt, az 50-200, a 200-400 és a 400-2500 négyzetméter közötti eladóterű üzletek piaci tortából kihasított része ugyanis nem csökkent számottevően: öt év alatt a visszaesés mind a három kategóriánál csupán két százalékpontot tett ki.
A hazai élelmiszer-kiskereskedelem ugyanakkor még mindig elaprózott - legalábbis ha a nyugat-európaival vetjük össze. Nagy-Britanniában 56 százalékra rúg a hipermarketek élelmiszer-piaci részesedése, Franciaországban pedig 53 százalék ez az arány. A jelenlegi hazai piaci szerkezet az olasz és a görög modellhez áll a legközelebb. Régiós szinten Magyarország a középmezőnyben foglal helyet: míg hazánkban egymillió lakosra 7,7 hipermarket jut (igaz, az év végére ez a szám tíz közelébe emelkedhet, a hazai hipermarketek száma ugyanis még az idén elérheti a százat, csak a Tesco-hálózata 16 egységgel bővül). Szlovákiában 13,8, Csehországban pedig 16. Lengyelországban 5,8 ez az arányszám.
A vásárlónak az a jó, ha sokszínű a kereskedelem, ha van választási lehetősége - kommentálta a Világgazdaságnak az ACNielsen piackutató intézet számait Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára úgy vélte, ugyan a fogyasztó mindig nyertese a versenynek, ám az is tény, hogy a kisboltok az elmúlt 15 évben nem kaptak kellő támogatást az államtól. (MoS)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.