BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tarolnak a hipermarketek

Elérheti a százat az idén a magyarországi hipermarketek száma. A nagyok előretörését jól jelzi, hogy részesedésük az élelmiszer-kikereskedelemben az elmúlt öt évben nyolcról 26 százalékra nőtt.

Kétezer-ötszázzal - mintegy 14 százalékkal - csökkent az ötven négyzetméternél kisebb eladóterű élelmiszerüzletek száma az elmúlt öt évben - derül ki az ACNielsen piackutató intézet frissen közzétett tanulmányából. Tavaly év végén 15 310 kisebb bolt működött az országban; 1999-ben még 17 859. Számuk visszaesésével párhuzamosan piaci részesedésük is óriásit zuhant: míg 1999-ben az élelmiszer-forgalom 29 százaléka a kis üzletekben zajlott, tavaly már csak 17 százalék volt ez az arány.

A szerkezetváltás nyertesei a 2500 négyzetméternél nagyobb eladóterű hipermarketek, amelyek száma 24-ről 77-re, élelmiszer-piaci részük pedig nyolcról 26 százalékra emelkedett 1999 és 2004 között. A hipermarketek előretörése szinte kizárólag a kicsik rovására történt, az 50-200, a 200-400 és a 400-2500 négyzetméter közötti eladóterű üzletek piaci tortából kihasított része ugyanis nem csökkent számottevően: öt év alatt a visszaesés mind a három kategóriánál csupán két százalékpontot tett ki.

A hazai élelmiszer-kiskereskedelem ugyanakkor még mindig elaprózott - legalábbis ha a nyugat-európaival vetjük össze. Nagy-Britanniában 56 százalékra rúg a hipermarketek élelmiszer-piaci részesedése, Franciaországban pedig 53 százalék ez az arány. A jelenlegi hazai piaci szerkezet az olasz és a görög modellhez áll a legközelebb. Régiós szinten Magyarország a középmezőnyben foglal helyet: míg hazánkban egymillió lakosra 7,7 hipermarket jut (igaz, az év végére ez a szám tíz közelébe emelkedhet, a hazai hipermarketek száma ugyanis még az idén elérheti a százat, csak a Tesco-hálózata 16 egységgel bővül). Szlovákiában 13,8, Csehországban pedig 16. Lengyelországban 5,8 ez az arányszám.

A vásárlónak az a jó, ha sokszínű a kereskedelem, ha van választási lehetősége - kommentálta a Világgazdaságnak az ACNielsen piackutató intézet számait Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára úgy vélte, ugyan a fogyasztó mindig nyertese a versenynek, ám az is tény, hogy a kisboltok az elmúlt 15 évben nem kaptak kellő támogatást az államtól. (MoS)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.