Bár egyes szegmensekben továbbra is hiányoznak a gyártókapacitások, a magyar csomagolóipar felzárkózott a nyugat-európai átlaghoz. Igaz, a kedvezőtlen nemzetközi tendenciák is egyre élesebben éreztetik hatásukat Magyarországon. A hazai csomagolóanyag-felhasználás értéke ma már eléri az évi 310 milliárd forintot, ebből mintegy 140 milliárdot az importtermékek fednek le. Javítja az egyenleget, hogy az import mellett az export is egyre erőteljesebb, s a magyarországi cégek – a 170 milliárd forintos hazai értékesítés mellett – az elmúlt években már évi több mint 90 milliárd forintért adtak el csomagolóanyagokat és -eszközöket külföldön.
Kertész Béla, a Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség főtitkára elmondta: az importtöbblet arra vezethető vissza, hogy méretgazdaságossági okok miatt egyes termékeket továbbra sem gyártanak Magyarországon. Égetőbb probléma, hogy az elmúlt években jelentős többletkapacitás épült ki Nyugat-Európában, ám a szerény gazdasági növekedés miatt a kereslet egyes szegmensekben nem nőtt a várt ütemben. Szakértők szerint ez a piaci verseny tovább éleződéséhez, valamint az árak csökkenéséhez vezetett. Keresleti oldalról tovább rontja az ágazat jövedelmezőségét, hogy a csomagolóanyag-gyártók megrendelői egyre alacsonyabb árakat alkudnak ki arra hivatkozva, hogy csökkenteni kell költségeiket ahhoz, hogy termékeiket el tudják helyezni a diszkontáruházak polcain.
A kedvezőtlen tendenciákra a cégek Európa-szerte fejlesztésekkel és terjeszkedéssel reagáltak. Ennek, valamint az uniós csatlakozás kedvező hatásaként az elmúlt másfél évben a hazai csomagolóipar iránt tovább élénkült a külföldi befektetők érdeklődése, miközben a megfelelő méretű hazai vállalatok tőke- és technológiakivitele is erősödött. A külföldi vállalatok számára Magyarország vonzerejét növeli, hogy a csomagolásfelhasználás mértéke elmarad a nyugat-európai átlagtól. Hasonló okok miatt terjeszkednek a magyarországi cégek is a régió többi országában, ahol még nagyobbak a növekedési lehetőségek. Közülük élen jár a Dunapack Rt., amely már a régió fél tucat országában épített ki saját gyártókapacitást.
Állandó fejlesztési kényszer nehezedik a vállalatokra a környezetvédelmi előírások folyamatos szigorodása miatt is. A csomagolást elsőként forgalomba hozó cégeknek az idén már kibocsátásuk 50 százalékának megfelelő csomagolási hulladék hasznosításáról kell gondoskodni.
Éppen ezért a cégek mind kevesebb alapanyag felhasználására törekednek. Emellett a hasznosítás megszervezésére létrehozott koordináló szervezetek közül az Öko-Pannon Kht.-hoz már több mint 1750 csomagoláskibocsátó csatlakozott. A cégek a közhasznú társaságon keresztül az idén mintegy 4,5 milliárd forintot fordítanak a hasznosítási előírások teljesítésére.
A hazai csomagolóanyag-felhasználáson belül a papír stabilan őrzi 43-47 százalékos részesedését. Ennek nagy részét a hullámpapírból készült csomagolóeszközök teszik ki. Ebből tavaly mintegy 500 millió négyzetmétert értékesítettek. A piac 65 százalékán négy nagy magyarországi gyártó: az osztrák Hamburger konszernhez tartozó Dunapack, a szintén osztrák érdekeltségű Duropack-Starpack és Rondo, valamint a svéd SCA Packaging osztozkodik, míg a maradék 35 százalék kisebb hazai termelők és fél tucat importőr között oszlik meg. Szakértők szerint a csomagolóiparon belül jelenleg a papírtermékeket készítőket sújtja leginkább az eladási árak és a jövedelmezőség csökkenése. Kassai András, a Duropack-Starpack Kft. ügyvezető igazgatója hozzátette: az elmúlt hónapokban is az árszint stagnálása, illetve enyhe csökkenése volt jellemző, ám a közelmúltban több alappapírgyártó is áremelést jelentett be.
A műanyag csomagolások mostanra közel egyharmados részesedést szereztek maguknak a teljes felhasználáson belül, ezzel mára jóval megelőzték a korábbi második helyezett fémcsomagolásokat. A műanyag csomagolások közül a PET-palack az italoknál valósággal tarolt az elmúlt években. Térhódítása a következő években is folytatódhat, s jelentős szeletet hasíthat ki magának az aeroszolos palackok között is. A hazai gyártók közül számos cég készít műanyag dobozokat, ládákat vagy éppen PET-palackokat, ezzel szemben a vákuum- és védőgázas csomagolásra alkalmas fóliák nagy része importból származik.
Több termékcsoportnál vívtak ki meghatározó részesedést többféle anyagból készült társított csomagolások is, amelyekből tavaly több mint 14 ezer tonnát használtak fel Magyarországon. A piaci szegmens koncentrált, a társított dobozok 95 százaléka a Tetra Pak, a SIG Combibloc és az Elopak termékei közül került ki. A három cég közül a 60 százalékos részesedésű svéd Tetra Pak épített ki magyarországi gyártókapacitást, s a budaörsi üzemben 2005–2006-ban újabb 10 millió eurót fordítanak fejlesztésre.
Wolfgang Niestroj, a Tetra Pak Magyarország és Ausztria vezérigazgatója elmondta: tavaly már a gyümölcslevek 76, a tejek 50 százalékát hozták forgalomba a jellegzetes tégladobozokban. A gyümölcsleveknél az italoskarton-dobozok és a PET-palackok között kiélezett verseny folyik, amelyek egymás helyettesítő termékeinek számítanak a piacon. A tégladobozok forgalmazói a tejiparban számítanak a legnagyobb növekedésre, mivel a kimért tej még mindig a teljes piac több mint 20 százalékát adja.
Bár a fémcsomagolások részesedése az utóbbi években csökkent, így 13-15 százalékos az arányuk a teljes felhasználáson belül. A magyar piacon értékesített konzervdobozok és az alufólia nagy részét itthon gyártják, ezzel szemben a fém italpalackok teljes egészében importból származnak. A piac kis mérete miatt ugyanis eddig egyetlen cég sem hozott létre erre magyarországi gyártóbázist, noha az elmúlt két-három évben a fém italdobozok piaci részesedése látványosan növekedett.
Az elmúlt évek legnagyobb vesztese az üveg, amelynek részesedése ma már nem haladja meg a 3-4 százalékot. Szinte teljesen eltűntek az üvegcsomagolások az üdítőitalok és az ásványvizek piacán, s egyre inkább megkérdőjeleződik az üveg elsősége a söriparban is. A tokodi üveggyár bezárása óta Magyarországon egyedül az amerikai
O-I csoport tulajdonában lévő, Orosházán termelő Egyesült Magyar Csomagolóüveg Kft. (EMCS) készít üvegpalackokat, a színes üvegek pedig mind külföldön készülnek, s az importnyomás miatt egyelőre nem is várható változás. Igaz, néhány területen éppenséggel nő az üveg népszerűsége. Így a hazai borászatok közül mind többen létesítenek saját palackozóüzemet, s csomagolják minőségi termékeiket saját címkés üvegbe a korábbi kannás kiszerelés helyett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.