BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A plazmatévé és az LCD-monitor lehet karácsonyi sláger

Plazmatévé és LCD-monitor – a Világgazdaság által megkérdezett kereskedők szerint ezek lehetnek az idei karácsony elektronikai slágerei. E termékekből ugyanis a háztartások még messze nem csillapították éhségüket, szemben például az elmúlt két-három év legkapósabb szórakoztatóelektronikai ajándékával, a házimozival. A várható roham miatt viszont elmaradhatnak az akciók e két termékkategóriában, hiszen sem a gyártók, sem a kereskedők nem kényszerülnek árcsökkentésre. Sokan tartják slágergyanúsnak a DVD-írót és a notebookot is, e két termékcsoport ugyanis óriási áresést produkált az elmúlt egy évben, így ma már a vékonyabb pénztárcájúak számára is szóba jöhetnek ajándékként (az olcsóbb DVD-írókhoz 40 ezer, laptophoz pedig 150 ezer forintért is hozzá lehet jutni).
A karácsonyi láz hőfokát emelhetik az áfaakciók, azaz hogy a kereskedők a január elsejétől hatályos öt százalékpontos áfacsökkentést kvázi áthozták az év utolsó két hónapjára. „Azon vagyunk, hogy a vásárlások lehetőleg ne csússzanak át a jövő évre” – mutatott rá a kereskedők motívumaira Maurer Andor, a Media Markt ügyvezető igazgatója. Sokat várnak az üzletek a nullaszázalékos hitelakcióktól is.
Az órakereskedők is a karácsonyra építenek, hiszen számukra ez az egyetlen szezon az évben. Régebben szokás volt különleges alkalomra, ballagásra, kerek születésnapra, diplomaosztóra órát ajándékozni, mára azonban ez a hagyomány kihalt. Tény ugyanakkor, hogy egyre többen tartanak akár három-négy órát, amelyet alkalomtól, ruhától függően viselnek. Emellett az emberek a korábbinál jóval gyakrabban cserélik órájukat, míg korábban egy-egy darab egész életre szólt, sőt generációról generációra öröklődött.
Különösen fontos a karácsony a luxusóra-kereskedők számára; a belvárosi Watch de Luxe üzlet például a gyártók által támogatott kéthetes márkabemutatókkal készül a szezonra – tudtuk meg Szerb Gábor tulajdonostól. A 12 luxusmárkát forgalmazó üzlet a sorozatot az IWC-vel kezdte, a jövő héttől a Piaget ékszerei és órái mutatkoznak be (az órák mellett kiállítanak egy 130 ezer eurós, briliánsokkal díszített Mont Blanc tollat is), decemberben pedig a Cartier és a Tag Heuer következik.
Persze készülnek a nem luxusórák forgalmazói is, a Seiko-importőr TMC Kft.-nél például – a gyártóval összhangban – karácsonyra lesz kapható a Kinetic Perpetual modell, amelynek naptárját a 2100-as évig nem kell beállítani – tájékoztatta a Világgazdaságot Lichtenberger Györgyné ügyvezető. A vezető tapasztalatai szerint a férfiak elsősorban a márkát, míg a nők a divatot követik. A hazai órakereskedelem nagyságáról nincs hivatalos statisztika, szakmai becslés szerint a márkás órák piaca 100-150 ezer lehet évente, míg az olcsó, sokszor névtelen órákból akár egymillió is elkelhet.
A szőrme is a hagyományos, nagy értékű karácsonyi ajándékok sorába tartozik, amely iránt folytatódik a két-három évvel ezelőtt megkezdődött erős vásárlói érdeklődés. Utóbbit jellemzi, hogy a kereslet már szeptemberben jóval meghaladta a tavalyi bázist – mondta lapunknak Csanádi Judit, az 1989-ben alapított nagykereskedelmi cég, a közel száz kereskedőt kiszolgáló Scandic Szőrme Kft., valamint a kiskereskedelemmel foglalkozó Scandic Retail Kft. ügyvezető igazgatója.
Az idei divat az öves, nyírott nerckabát (velvet mink) úgynevezett hosszúszőrme rátétekkel. Nő a hosszú kabátok iránti igény is, amelyek felváltják a korábbi évek csak térdet takaró, úgynevezett swinger modelljeit. Az idei divat szerint övvel látják el a kabátot, amely követi a test vonalát, és szintén divatos a derékig érő vagy a csípőt takaró fazon. A divatszínek a szőrmekabátoknál is megjelentek, így például a lazacrózsaszín, de miután a szőrme nem egyszezonos cikk, természetesen a földszínek és a fekete is keresett.
Magyarországon a szőrmekedvelők sok esetben még csak az első kabátjukat veszik, de az érdeklődés nagyobb mértékben nő, mint a vásárlóerő – emeli ki Csanádi Judit, hozzáfűzve: ezen segíthet, hogy a kiskereskedelmi árak nem emelkedtek az idén, sőt némi esés is volt. Ugyanakkor az idei nyersprémaukciókon mintegy 25 százalékkal emelkedtek az árak, mert a kínai gyártók masszív vásárlásai felhajtották az árakat (ennek hatása Európában azonban csak jövőre lesz érezhető). A távol-
keleti ország kezd egyébként nagyhatalommá válni a szőrmeiparban.
A játékpiacon főként a televízióban is reklámozott termékek iránt várható nagy kereslet karácsonykor – véli Kovalcsik Péter, a hazai játékpiac egyik meghatározó szereplőjének számító Gulliver Kft. társtulajdonosa. A játékkereskedelmi hálózat tapasztalatai szerint ezúttal is az lesz a jellemző, hogy az igényes, jó minőségű játékokat keresik majd a vásárlók valamennyi kategóriában. Ennek megfelelően a babák, játékállatok közül is várhatóan a többfunkciós, interaktív termékekből fogy majd több. Nagy az érdeklődés a gondolkodást, aktivitást igénylő termékek iránt is, így például újra reneszánszát éli a puzzle.
Sokan keresik a kreatív játékokat is, legyen az kirakós vagy építő jellegű; váratlanul sokat sikerült például értékesíteni az idén a kategória egyik újdonságának számító Filofun nevű termékből, amelynek lényege, hogy vékony műanyag szálakból kell különböző figurákat fonni.
A játékszoftverek piacán három terméktől várnak kiemelkedő forgalmat a világ legnagyobb elektronikusjáték-kiadója, az Electronic Arts (EA) hazai képviseleténél. A közvetlenül az ünnepek előtt megjelenő Need for Speed Most Wanted az autós-üldözős játékok kedvelői, míg a már ősztől kapható FIFA 2006 a labdarúgás iránt rajongók körében számíthat nagy népszerűségre. Nagy forgalmat várnak a kiadó talán legsikeresebb termékétől, a Sims család történetét feldolgozó sorozattól is – mondta a Világgazdaságnak Joó Ildikó, az EA Magyarország Kft. marketingvezetője. Várhatóan igen komoly lesz az érdeklődés a Sony játékkonzolja, a PS2 iránt; a jelenlegi 80 ezerről a karácsonyi ünnepek utánra 120 ezerre nőhet a hazai piacon az ilyen készülékek száma – tette hozzá Joó Ildikó.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.