BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A plazmatévé és az LCD-monitor lehet karácsonyi sláger

Plazmatévé és LCD-monitor – a Világgazdaság által megkérdezett kereskedők szerint ezek lehetnek az idei karácsony elektronikai slágerei. E termékekből ugyanis a háztartások még messze nem csillapították éhségüket, szemben például az elmúlt két-három év legkapósabb szórakoztatóelektronikai ajándékával, a házimozival. A várható roham miatt viszont elmaradhatnak az akciók e két termékkategóriában, hiszen sem a gyártók, sem a kereskedők nem kényszerülnek árcsökkentésre. Sokan tartják slágergyanúsnak a DVD-írót és a notebookot is, e két termékcsoport ugyanis óriási áresést produkált az elmúlt egy évben, így ma már a vékonyabb pénztárcájúak számára is szóba jöhetnek ajándékként (az olcsóbb DVD-írókhoz 40 ezer, laptophoz pedig 150 ezer forintért is hozzá lehet jutni).
A karácsonyi láz hőfokát emelhetik az áfaakciók, azaz hogy a kereskedők a január elsejétől hatályos öt százalékpontos áfacsökkentést kvázi áthozták az év utolsó két hónapjára. „Azon vagyunk, hogy a vásárlások lehetőleg ne csússzanak át a jövő évre” – mutatott rá a kereskedők motívumaira Maurer Andor, a Media Markt ügyvezető igazgatója. Sokat várnak az üzletek a nullaszázalékos hitelakcióktól is.
Az órakereskedők is a karácsonyra építenek, hiszen számukra ez az egyetlen szezon az évben. Régebben szokás volt különleges alkalomra, ballagásra, kerek születésnapra, diplomaosztóra órát ajándékozni, mára azonban ez a hagyomány kihalt. Tény ugyanakkor, hogy egyre többen tartanak akár három-négy órát, amelyet alkalomtól, ruhától függően viselnek. Emellett az emberek a korábbinál jóval gyakrabban cserélik órájukat, míg korábban egy-egy darab egész életre szólt, sőt generációról generációra öröklődött.
Különösen fontos a karácsony a luxusóra-kereskedők számára; a belvárosi Watch de Luxe üzlet például a gyártók által támogatott kéthetes márkabemutatókkal készül a szezonra – tudtuk meg Szerb Gábor tulajdonostól. A 12 luxusmárkát forgalmazó üzlet a sorozatot az IWC-vel kezdte, a jövő héttől a Piaget ékszerei és órái mutatkoznak be (az órák mellett kiállítanak egy 130 ezer eurós, briliánsokkal díszített Mont Blanc tollat is), decemberben pedig a Cartier és a Tag Heuer következik.
Persze készülnek a nem luxusórák forgalmazói is, a Seiko-importőr TMC Kft.-nél például – a gyártóval összhangban – karácsonyra lesz kapható a Kinetic Perpetual modell, amelynek naptárját a 2100-as évig nem kell beállítani – tájékoztatta a Világgazdaságot Lichtenberger Györgyné ügyvezető. A vezető tapasztalatai szerint a férfiak elsősorban a márkát, míg a nők a divatot követik. A hazai órakereskedelem nagyságáról nincs hivatalos statisztika, szakmai becslés szerint a márkás órák piaca 100-150 ezer lehet évente, míg az olcsó, sokszor névtelen órákból akár egymillió is elkelhet.
A szőrme is a hagyományos, nagy értékű karácsonyi ajándékok sorába tartozik, amely iránt folytatódik a két-három évvel ezelőtt megkezdődött erős vásárlói érdeklődés. Utóbbit jellemzi, hogy a kereslet már szeptemberben jóval meghaladta a tavalyi bázist – mondta lapunknak Csanádi Judit, az 1989-ben alapított nagykereskedelmi cég, a közel száz kereskedőt kiszolgáló Scandic Szőrme Kft., valamint a kiskereskedelemmel foglalkozó Scandic Retail Kft. ügyvezető igazgatója.
Az idei divat az öves, nyírott nerckabát (velvet mink) úgynevezett hosszúszőrme rátétekkel. Nő a hosszú kabátok iránti igény is, amelyek felváltják a korábbi évek csak térdet takaró, úgynevezett swinger modelljeit. Az idei divat szerint övvel látják el a kabátot, amely követi a test vonalát, és szintén divatos a derékig érő vagy a csípőt takaró fazon. A divatszínek a szőrmekabátoknál is megjelentek, így például a lazacrózsaszín, de miután a szőrme nem egyszezonos cikk, természetesen a földszínek és a fekete is keresett.
Magyarországon a szőrmekedvelők sok esetben még csak az első kabátjukat veszik, de az érdeklődés nagyobb mértékben nő, mint a vásárlóerő – emeli ki Csanádi Judit, hozzáfűzve: ezen segíthet, hogy a kiskereskedelmi árak nem emelkedtek az idén, sőt némi esés is volt. Ugyanakkor az idei nyersprémaukciókon mintegy 25 százalékkal emelkedtek az árak, mert a kínai gyártók masszív vásárlásai felhajtották az árakat (ennek hatása Európában azonban csak jövőre lesz érezhető). A távol-
keleti ország kezd egyébként nagyhatalommá válni a szőrmeiparban.
A játékpiacon főként a televízióban is reklámozott termékek iránt várható nagy kereslet karácsonykor – véli Kovalcsik Péter, a hazai játékpiac egyik meghatározó szereplőjének számító Gulliver Kft. társtulajdonosa. A játékkereskedelmi hálózat tapasztalatai szerint ezúttal is az lesz a jellemző, hogy az igényes, jó minőségű játékokat keresik majd a vásárlók valamennyi kategóriában. Ennek megfelelően a babák, játékállatok közül is várhatóan a többfunkciós, interaktív termékekből fogy majd több. Nagy az érdeklődés a gondolkodást, aktivitást igénylő termékek iránt is, így például újra reneszánszát éli a puzzle.
Sokan keresik a kreatív játékokat is, legyen az kirakós vagy építő jellegű; váratlanul sokat sikerült például értékesíteni az idén a kategória egyik újdonságának számító Filofun nevű termékből, amelynek lényege, hogy vékony műanyag szálakból kell különböző figurákat fonni.
A játékszoftverek piacán három terméktől várnak kiemelkedő forgalmat a világ legnagyobb elektronikusjáték-kiadója, az Electronic Arts (EA) hazai képviseleténél. A közvetlenül az ünnepek előtt megjelenő Need for Speed Most Wanted az autós-üldözős játékok kedvelői, míg a már ősztől kapható FIFA 2006 a labdarúgás iránt rajongók körében számíthat nagy népszerűségre. Nagy forgalmat várnak a kiadó talán legsikeresebb termékétől, a Sims család történetét feldolgozó sorozattól is – mondta a Világgazdaságnak Joó Ildikó, az EA Magyarország Kft. marketingvezetője. Várhatóan igen komoly lesz az érdeklődés a Sony játékkonzolja, a PS2 iránt; a jelenlegi 80 ezerről a karácsonyi ünnepek utánra 120 ezerre nőhet a hazai piacon az ilyen készülékek száma – tette hozzá Joó Ildikó.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.