Több mint 20 százalékkal nőtt a gépjárműhirdetések száma 2005-ben a korábbi évhez képest, a legnagyobb mértékű, 40 százalékos emelkedést azonban a bankok esetében regisztrálták – derül ki a TNS Media Intelligence legfrissebb adataiból.
A listaáron közzétett kiugró banki költésért – jelzésük szerint – elsősorban a 2005-ben nevet és arculatot váltó K&H, az egykori Postabank-fiókhálózatot magába olvasztó Erste, valamint a CIB és az OTP a „felelős”. Mind a négy hitelintézet ugyanis közel duplájára, sőt az Erste majdnem triplájára növelte reklámköltését. Míg 2004-ben a legtöbbet hirdetett banki termék a személyi kölcsön volt, 2005-ben a lakáshitel vette át a vezetést, ebben valószínűleg szerepe volt a Fészekrakó program kiterjesztésének. 2004. január–novemberhez képest megduplázódott a banki imázs, a vállalati banki szolgáltatások és a hitelkártyák népszerűsítésére fordított összeg is.
A reklámköltési toplistát azonban továbbra is a távközlési szektor vezeti. Bár a TNS jelzése szerint a 2004-es 45 százalékos növekedéshez képest tavaly sokkal szerényebb mértékben, mindöszsze kilenc százalékkal bővült esetükben a költésnövekedés. Részben azért, mert a mobilszolgáltatók látványosan behúzták a féket: az elmúlt évek 15-30 százalékos növekedéséhez képest 2005-ben hat százalékkal kevesebbet költöttek reklámra, mint egy évvel korábban. Hogy a távközlési szegmens összességében mégis növelte médiajelenlétét, az a vezetékes és a kábelszolgáltatók fokozódó kommunikációjának köszönhető, akik tavaly 50, illetve 118 százalékkal többet hirdettek 2004-hez képest. Ebben szerepe volt a Matáv névváltásának is, de alapvetően a távközlési piac átalakulását – a mobilpiac telítődését, az interneten, kábelen és egyéb alternatív módokon való távbeszélő-szolgáltatások előretörését – jelzi.
Az FMCG, azaz a mindennapi fogyasztási cikkeket gyártók piacán az egyik legnagyobb meglepetés a tisztítószerek előretörése volt. Az elmúlt évek csökkenő trendjét 2005-ben 33 százalékos növekedés váltotta fel. A JAR márka megjelenése felrázta a mosogatószer-piacot, és több mint két és félszeres reklámköltés-növekedést generált a szegmensben. A tisztítószer-kategória felpezsdülése alapos átrendeződést hozott a hirdetői rangsorban. Az évek óta egyre csökkenő intenzitással reklámozó Henkel és a Procter & Gamble 55, illetve 41 százalékkal növelte médiaköltését, így a hagyományosan első Unilever mellett újabb FMCG-gyártó multi került be az első ötbe. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.