BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Céget venne a Román-csoport

A hazai húspiac második számú szereplÕje, a négy céget tömörítÕ Debrecen-Hús csoport azt tervezi, hogy a készítménygyártás bÕvítése érdekében újabb húsipari vállalatokat vásárol. Román Gyula elnök, aki egyúttal a Debreceni Hús (DH) Zrt.-t is vezeti, konkrétumokról egyelÕre nem kívánt nyilatkozni lapunknak. SzakértÕk szerint ebbÕl a szempontból a felszámolás alatt álló Pápai Hús Zrt., illetve a nádudvari Hage-Nagisz csoport többségi érdekeltségében lévÕ Gyulai Húskombinát (GYH) Zrt. jöhet szóba. A veszteségesen mÛködÕ GYH-t – amelyet a közelmúltban a dán Danish Crown is feltérképezett – régóta szeretnék eladni.

A DH csoport néhány százmillió forintos adózott nyereséggel zárta az elmúlt évet. A DH-t, a békéscsabai Csabahús Kft.-t, a szolnoki Szole Meat Kft.-t és a Kapuvári Hús Zrt.-t tömörítÕ cég-együttes 39-40 milliárd forintos forgalmat ért el 2006-ban. A vezetÕ helyet – 65 milliárdos árbevétellel – a Csányi Sándor OTP-elnök-vezérigazgató tulajdonában lévÕ szegedi Pick Zrt. szerezte meg.

Román Gyula szerint a DH csoport eredményessége többek között annak köszönhetÕ, hogy a tulajdonosok mintegy ötmilliárd forintos fejlesztést hajtottak végre az elmúlt években. A beruházások révén a három cég nyereségesen mÛködött, a Kapuvári Hús Zrt. viszont tavaly is veszteséget realizált. Ennek egyik oka az, hogy a csoport csak 2004-ben vette meg a céget a Pickben akkor még tulajdonos, Leisztinger Tamás érdekeltségébe tartozó Aragótól, és nem volt elegendÕ idÕ a reorganizációra. Emellett az elnök szerint a rendkívül magas, 295–355 forintos tavalyi kilónkénti élÕsertés-árak mellett nem lehetett eredményes a csak vágással-darabolással foglalkozó társaság, mivel e tevékenységen nincs megfelelÕ fedezet. Ezért – állítja Román Gyula – csak azok a húsipari cégek maradhatnak talpon, amelyek nagyobb hozzáadott értéket képviselÕ termékek gyártásával is foglalkoznak. Már Kapuváron is megkezdÕdtek a fejlesztések annak érdekében, hogy a vállalatnál az idén a feldolgozott húsok és húskészítmények elÕállítása is beindulhasson.

A csoport az idén a múlt évihez hasonló nagyságrendÛ, 41-42 milliárd forintos árbevételre számít, de ez várhatóan kisebb, 280 forintos kilónkénti élÕsertés-árak mellett valósulhat meg. Így a terv három-öt százalékos tényleges forgalomnövekedést takarhat. Az 1200 fÕt foglalkoztató négy cég 700 ezer hízót dolgoz majd fel. Mivel a piacon továbbra is sertéshiány várható, a csoport a sertéstenyésztÕkkel kötött termeltetési szerzÕdésekkel igyekszik kiszámíthatóbb alapanyaghátteret kialakítani. A már megkezdett, mintegy félmilliárd forintos programmal ez évben elÕreláthatólag 50 ezer állatot neveltetnek fel. Az elnök szerint a hazai piacon a fokozódó import jelenti a legnagyobb konkurenciát, ezért a csoport kooperációra törekszik más térségbeli húsipari vállalatokkal és kereskedÕkkel. Ezzel a környezÕ országokban is javulhatnak regionális értékesítési lehetÕségei. Román Gyula leszögezte: a piacvezetÕ Pick és a DH csoport alapvetÕen jól megfér egymás mellett a hazai piacon, mert a szegedi vállalat a húskészítményekben, míg a négy DH-cég – 26 százalékos részesedéssel –

a frisshús-eladásokban tölt be vezetÕ szerepet. Egyes információk szerint a szegedi Pick egy-két milliárd forintos veszteséget könyvelt el tavaly, bár ez jóval kisebb volt a korábbi, négymilliárdon felüli negatív eredménynél. Kovács László elnök-vezérigazgató szerint a társaság múlt évi adózás elÕtti eredménye már pozitív volt.

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.