Gyarapodó hazai webkereskedők
A bővülést alapvetően két tényező befolyásolja: egyrészt lassan ugyan, de folyamatosan nő az internethez hozzáférő lakosok aránya, és közöttük egyre nagyobb a napi rendszerességgel böngészők száma, ami segít az online áruházak ismertségének növekedésében. Másrészt a javuló szolgáltatások, a megbízható webboltok emelkedő aránya egyre több embert győz meg arról, hogy az interneten keresztül vásárolni (főként a karácsonyi szezonban) sokkal kényelmesebb és egyszerűbb, mint felkeresni a nagyobb bevásárlóközpontokat – mondta el Tímár Szabolcs.
A GKIeNet felmérései alapján az online áruházak piaca meglehetősen koncentrált, a webáruházak közel 80 százalékának kevesebb mint 5 millió forintos árbevétele van. Ugyanakkor a teljes forgalom 85-87 százalékát az ötszázaléknyi, 100 millió forint nettó árbevétel feletti online üzlet adja. A társaság adatai szerint a piaci koncentráció a közeljövőben nem változik számottevően, mivel a sok alacsony árbevételű új belépő mellett a régebbi piaci szereplők folyamatosan javítják a forgalmukat, megtartva ezzel a részesedésüket. Becslések szerint a hazai webáruházak száma évente 20-30 százalékkal bővül, és a piaci sikereket látva várhatóan ez az ütem gyorsulni fog – közölte a GKIeNet vezető elemzője.
A magyar felhasználók leginkább könyveket, élelmiszert, valamint számítástechnikai és szórakoztatóelektronikai eszközöket vásárolnak a neten keresztül. Mivel a jelenlegi online áruházak kínálatában már szinte minden megtalálható, nem várható a termékskála bővülése. A boltok leginkább a szolgáltatásaik bővítésével és a fogyasztói igények minél magasabb szintű kielégítésével tudják növelni piaci részesedésüket, mivel a gyors kiszolgálás, a felhasználóhoz igazított felület és az extra megoldások kulcsszerepet játszanak a webáruházak megítélésében – tette hozzá Tímár Szabolcs.
Világszinten is egyre többen veszik igénybe az online áruházak szolgáltatásait; a legnagyobb piacnak számító Egyesült Államokban például 102,1 milliárd dollárosra becsüli a tavalyi internetes kiskereskedelmi forgalmat a comScore Networks piackutató társaság, ez 24 százalékos növekedést jelent 2005-höz viszonyítva. Ennél is gyorsabb növekedésről számolt be a cég a karácsony előtti időszakban, becslésük szerint a november–decemberi forgalom elérte a 24,6 milliárd dollárt, ez 26 százalékos bővülést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A Cowen & Co. befektetési cég szerint még nagyobb az amerikai online kiskereskedelmi piac, amely az adataik alapján 2006-ban 108 milliárd dolláros volt. A társaság előrejelzése szerint 2011-re az amerikai felhasználók várhatóan 225 milliárd dollár értékben vásárolnak a világhálón keresztül, s ennek köszönhetően az online csatorna részesedése a jelenlegi 2,7-ről 2011-re 4,7 százalékra nő a teljes kiskereskedelmi piacon.
Nem panaszkodhatnak az
európai webkereskedők sem. Nagy-Britanniában 30,2 milliárd fontos (11 600,7 milliárd forint) forgalmat értek el, ráadásul rekordkarácsonyt zártak az online áruházak; az ünnep előtti két hónapban 7,66 milliárd fontos bevételről számoltak be; ez 54 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A német felhasználók tavaly már több mint 40 milliárd eurót költöttek el az online boltokban, míg a francia webáruházak forgalma 12 milliárd euró volt. VG


