A külügyminisztériumba rendelték Oroszország és Fehéroroszország magyarországi nagykövetét azzal összefüggésben, hogy a hírek szerint hétfőn este leállhat a kőolajszállítás Magyarországra a Barátság vezetéken. Erről Polgár Viktor, a külügyminisztérium szóvivője tájékoztatta az MTI-t.
Barta Judit, a GKI Energiakutató ügyvezetője és Tóth József, a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség (MSZKSZ) alelnöke is úgy fogalmazott az MTI-nek, hogy aggodalomra semmi ok, a rendelkezésre álló készletek több mint három hónapra elegendőek.
Bár szakértői nem tartják valószínűnek a szállítások gondok elhúzódását, a több mint 90 napos tartalék lehetővé teszi, hogy a Mol akár az Adria vezetéken keresztül történő kőolajimportra is felkészüljön. Tekintettel arra, hogy a kőolaj-szállítási gondok több országot is érintenek (Németország, Lengyelország, Szlovákia, Csehország, Ukrajna), az érintett magyarországi szervezetek felvették a kapcsolatot külföldi partnereikkel a további lépések összehangolása érdekében.
Az Európai Unió Energia Bizottságának legfrissebb, október végi közlése szerint a különböző olajipari termékekből átlagosan 110 napos készlettel rendelkezik Magyarország, ezen belül fűtőolajból 208 napra elegendő a készlet, benzinből 102 napra, diesel olajból pedig 91 napra - mondta Barta Judit. A GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője hozzátette azt is, hogy az EU-ba belépő 10 új tag közül csak Magyarország teljesíti a 90 napos készletezési előírást, Csehország, Szlovákia és Lengyelország nem, igaz egyes országok átmeneti mentességet kaptak 2007 végéig a készletfeltöltésre. Az EU régi 15 tagjának átlagos készletszintje 121 nap volt október végén.
A kőolajszállítás leállása időjárási, karbantartási és ütemezési okok miatt egy-két napra jónéhányszor előfordult már az elmúlt évtizedekben, így aggodalomra nincs ok - közölte Tóth József, az MSZKSZ alelnöke.
Az MTI által megkérdezett szakértők úgy fogalmaztak, hogy néhány napos szállítási kimaradás még nem okoz gondot, ha ez egy héten túlnyúlik, akkor el lehet gondolkodni az Adria olajvezetéken keresztül történő importról, amelynek esetén a Rijekába érkező tankerekből kell a vezetékbe pumpálni az olajat.
De ilyen hosszú szállítási leállásra még nem volt példa - mondta Barta Judit, a GKI Energiakutató ügyvezetője. (MTI Eco)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.