Strapabíró és „játékos” legyen
A magyarországi üzleti felhasználók a strapabíró és a hosszú élettartamú akkumulátorral ellátott notebookokat keresik, az otthoni felhasználóknál pedig a minél többet tudó „játékos”, multimédiás funkció, illetve a nagyobb képernyő számít a készülékválasztásnál – válaszolta lapunk kérdésére Egri Csaba, a hazai noteszgéppiac vezető márkájának, az Acernek a magyarországi cégvezetője. Az amerikai Gartner piackutató Magyarországra vonatkozó legfrissebb felmérései szerint a notebookpiacon 2007-ben az Acer lett a piacvezető, a múlt év során eladott több mint 73 ezer készülékkel 22 százalékos részesedést ért el. Ezzel a mennyiséggel a cég lényegében megduplázta egy évvel korábbi forgalmát. (A képviselet a múlt év tavasza óta a szlovák leányvállalat egyik irodájaként működik, bevétele az előzetes számítások szerint 38 millió euróra tehető 2007-ben.)
Egri Csaba úgy látja, az itthoni piacon is megjelentek azok a vásárlók, akik már a második vagy a harmadik noteszgépüket szerzik be. Hozzátette, noha az elektronikai áruházak még mindig az alacsony árral csábítanák a vevőket, a tapasztaltabb vásárlók körében azonban ma már nem ez a fő szempont. A felső kategóriás, fél- és egymillió forint közötti készülékekre is van vevő, a cég saját luxusmárkájából, a Ferrari modellból tavaly több százat adtak el. Keresettek a kisméretű modellek is, ennek kapcsán kérdésünkre megerősítette, hogy több más konkurens márkához hasonlóan az Acer is meg akar jelenni az idén a magyar piacon egy újabb hordozható kategóriával, az ultrakönnyű mobil PC-vel (UMPC) is. A hazai noteszgéppiacon a készüléklecserélési hajlandóság még több év, de Egri Csaba szerint néhány éven belül elérheti a mobilpiacon tapasztalható gyakoriságot.
A magyarországi PC-piacon a tavalyi már egyértelműen a noteszgépek éve volt, mint ismert a hagyományos asztali gépekből kevesebb talált gazdára, mint mobil társaikból. A noteszgépszegmens 41 százalékkal nőtt, az asztali PC-é 15 százalékkal csökkent. Az utóbbi fő vásárlóköre a nagyvállalati és a kormányzati szektor. A notebookpiac vezető márkái közé tartozik az Aceren kívül sorrendben még a Fujitsu Siemens, az Asus, a Hewlett-Packard, a Toshiba, a Dell és a Lenovo. Az elemzők 2008-ban a tavalyinál várhatóan mérsékeltebb bővüléssel számolnak a hordozható gépek piacán, a növekedés mértéke 30 százalék körüli lehet.


