Késik az új Szuhoj Superjet 100 - Politikai beavatkozás?
A Kommerszant című orosz gazdasági lap keddi számában azt írta, hogy a kísérletek sorozata és a különféle engedélyek, igazolások beszerzése - ami az SSJ esetében még el sem kezdődött - általában egy-másfél évet emészt fel. A lap arra is rámutatott azonban, hogy egy másik gép, az AN-148 első ízben már 2005-ben felszállt, de a szériagyártás megkezdését csak idén év végére tervezik. Az SSJ első repülését tavaly nyárra tervezték, aztán késő őszre halasztották, és a Kommerszant értesülése szerint most idén április-májusra tervezik, vagyis ez máris egy év késést jelent, bár a lap által megkérdezett elemzők szerint ilyen hatalmas fejlesztés esetében másfél-kétéves lemaradás tűrhetőnek számít.
Az szakértők többek között az Airbus A380 és a Boeing 787 Dreamliner típusú gépeket említették példaként: az előbbi első darabját bő másfél, az utóbbiét féléves késéssel kapták meg megrendelői. Az SSJ az utóbbi évek legnagyobb vállalkozása az orosz repülőgépgyártásban, tervezett költsége 1,4 milliárd dollár. A prototípus szeptemberi bemutatóján Szergej Ivanov első miniszterelnök-helyettes azt mondta róla, ez lesz az első orosz személyszállító repülőgép, amely megfelel a nemzetközi normáknak.
A legnagyobb megrendelőnek, az Aeroflotnak szerződése értelmében novembertől havonta egy gépet kellene kapnia, az SSJ-vel akarja ugyanis felváltani már rég nullára leírt Tu-134 típusú repülőgépeit. A szerződés a lap forrásai szerint kimondja, hogy az Aeroflot a szállítás késése esetén naponta és gépenként 12 ezer dollárt, de egy gépre összesen nem többet mint 1,5 millió dollárt követelhet, és öt repülőgép hat hónapnál hosszabb késedelme esetén követelheti a szerződés felbontását és a 15 millió dollár kifizetett előleg és kamatai visszatérítését.
A társaság azonban szóvivője szerint még nem kapott értesítést a késedelemről, és egyelőre nincs szó pönáléról. Orosz szakértők szerint ugyan az Aeroflotnak esetleg még kifizetődő is lehetne a szerződés felbontása, de ezt politikai okokból nem fogja megtenni, mi több, valószínű, hogy a társaság, amelynek többségi tulajdonosa az állam, a kikötött pönálét sem követeli majd. Logikusabb is lenne, ha a 15 gépre szóló opció árának csökkentését alkudná ki, mondta a lapnak az egyik elemző.
Hozzátette: egy ilyen léptékű projekt első nagy megrendelője mögött mindig politikai indíttatás áll, s a döntések nem feltétlenül első sorban gazdasági szempontok alapján születnek. A brazil Embraer és a kanadai Bombardier gyárak modelljeivel versenyző, regionális rendeltetésű, 75-95 személyes kategóriába tartozó SSJ 100 kifejlesztése 2001-ben kezdődött, katalógusára felszereltségétől függően 23,4-28,9 millió dollár. Az értékesítést három éve kezdték meg, és eddig a 95 férőhelyes alaptípusra 73 szerződést kötöttek: harmincat rendelt az Aeroflot, opcióval további 15 gépre, 10-re az FKL Pénzügyi Lízing Társaság, 15-re az AirUnion, hatra a DalAvia, tízre az ItAli és kettőre az Armavia kötött szerződést. Az SSJ 100 típusú gépek karbantartására az orosz Sukhoi (Szuhoj) és az olasz Alenia Aeronautica közös vállalatot alapított.


