BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Késik az új Szuhoj Superjet 100 - Politikai beavatkozás?

Késik az új orosz Superjet 100 (SSJ) típusú repülőgépek kiszállítása, jelentette be hétfőn Alekszej Fjodorov, az orosz állami Egyesített Repülőgépgyártó Holding (UAC) elnöke, ezzel első ízben ismerve el a késedelmet, de nem tudta megmondani, mennyit kell a megrendelőknek várni.

 A Kommerszant című orosz gazdasági lap keddi számában azt írta, hogy a kísérletek sorozata és a különféle engedélyek, igazolások beszerzése - ami az SSJ esetében még el sem kezdődött - általában egy-másfél évet emészt fel. A lap arra is rámutatott azonban, hogy egy másik gép, az AN-148 első ízben már 2005-ben felszállt, de a szériagyártás megkezdését csak idén év végére tervezik. Az SSJ első repülését tavaly nyárra tervezték, aztán késő őszre halasztották, és a Kommerszant értesülése szerint most idén április-májusra tervezik, vagyis ez máris egy év késést jelent, bár a lap által megkérdezett elemzők szerint ilyen hatalmas fejlesztés esetében másfél-kétéves lemaradás tűrhetőnek számít.

Az szakértők többek között az Airbus A380 és a Boeing 787 Dreamliner típusú gépeket említették példaként: az előbbi első darabját bő másfél, az utóbbiét féléves késéssel kapták meg megrendelői. Az SSJ az utóbbi évek legnagyobb vállalkozása az orosz repülőgépgyártásban, tervezett költsége 1,4 milliárd dollár. A prototípus szeptemberi bemutatóján Szergej Ivanov első miniszterelnök-helyettes azt mondta róla, ez lesz az első orosz személyszállító repülőgép, amely megfelel a nemzetközi normáknak.

A legnagyobb megrendelőnek, az Aeroflotnak szerződése értelmében novembertől havonta egy gépet kellene kapnia, az SSJ-vel akarja ugyanis felváltani már rég nullára leírt Tu-134 típusú repülőgépeit. A szerződés a lap forrásai szerint kimondja, hogy az Aeroflot a szállítás késése esetén naponta és gépenként 12 ezer dollárt, de egy gépre összesen nem többet mint 1,5 millió dollárt követelhet, és öt repülőgép hat hónapnál hosszabb késedelme esetén követelheti a szerződés felbontását és a 15 millió dollár kifizetett előleg és kamatai visszatérítését.

A társaság azonban szóvivője szerint még nem kapott értesítést a késedelemről, és egyelőre nincs szó pönáléról. Orosz szakértők szerint ugyan az Aeroflotnak esetleg még kifizetődő is lehetne a szerződés felbontása, de ezt politikai okokból nem fogja megtenni, mi több, valószínű, hogy a társaság, amelynek többségi tulajdonosa az állam, a kikötött pönálét sem követeli majd. Logikusabb is lenne, ha a 15 gépre szóló opció árának csökkentését alkudná ki, mondta a lapnak az egyik elemző.

Hozzátette: egy ilyen léptékű projekt első nagy megrendelője mögött mindig politikai indíttatás áll, s a döntések nem feltétlenül első sorban gazdasági szempontok alapján születnek. A brazil Embraer és a kanadai Bombardier gyárak modelljeivel versenyző, regionális rendeltetésű, 75-95 személyes kategóriába tartozó SSJ 100 kifejlesztése 2001-ben kezdődött, katalógusára felszereltségétől függően 23,4-28,9 millió dollár. Az értékesítést három éve kezdték meg, és eddig a 95 férőhelyes alaptípusra 73 szerződést kötöttek: harmincat rendelt az Aeroflot, opcióval további 15 gépre, 10-re az FKL Pénzügyi Lízing Társaság, 15-re az AirUnion, hatra a DalAvia, tízre az ItAli és kettőre az Armavia kötött szerződést. Az SSJ 100 típusú gépek karbantartására az orosz Sukhoi (Szuhoj) és az olasz Alenia Aeronautica közös vállalatot alapított.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.