Cégvilág

Csúcsberuházás indul Kecskeméten

A Mercedes-Benz Kecskeméten építi fel legújabb gyárát. A 800 millió eurós beruházás során A és B osztályú kompakt autókat kibocsátó üzem létesül, amely mintegy 2500 új munkahelyet teremt majd a régió lakói számára. A beruházásért Lengyelország és Románia is versenyben volt. A kormányfő – értékelve a nagy jelentőségű döntést – kiemelte: a gyárépítés révén további 10 ezer munkahely jöhet létre a beszállítói körben.

Magyarország történetének legnagyobb zöldmezős beruházása a német Daimler-Benz új üzemének építése, amelyhez a cég a befektetőknek adott szokásos támogatási csomagot kapja, amely adójellegű kedvezményt, képzési támogatást, illetve készpénzt tartalmaz – jelentette be Gyurcsány Ferenc miniszterelnök. A pontos részleteket a szerződés aláírása, illetve az jóváhagyása után hozzák nyilvánosságra. Mint a kormányfő emlékeztetett: Magyarország három országgal versenyzett a 200 milliárd forintos kezdő összegű beruházásért, s hazánk mellett nemcsak a támogatás mértéke szólt – mivel más országok szintén az uniós keretek között adható maximális támogatást ajánlották fel –, hanem a Kecskemét környéki jó közlekedési infrastruktúra is.

Az ITDH tájékoztatása szerint a kecskeméti gyár a termelés mellett a német márka kelet-közép-európai értékesítését is felügyeli majd.

A beruházás közvetlenül két és fél ezer állást teremt Kecskemét körzetében, míg beszállítói körben további 10 ezer munkahely jöhet létre. A kormányfő elmondta: a 2009-ben induló beruházás révén az új üzemben 2011-ben már 100 ezer Mercedest gyártanak, s Gyurcsány arra számít, hogy az Audi példájához hasonlóan a Daimler-Benz is bővíti majd magyarországi beruházását.

A Mercedes-Benz azzal indokolta a beruházási tervet, hogy az eddigi két kompakt autócsaládját, az A és B osztályt, négytagúvá bővíti. Annak érdekében, hogy a kiszélesített termékkínálat mellett tartósan biztosítható legyen a versenyképesség, valamint hogy az új piacok meghódítása egyidejűleg az ehhez szükséges további kapacitások létrehozásával történjen, a Mercedes-Benz egy új gyár építését tervezi Kecskeméten – jelentette be Dieter Zetsche, a Daimler AG igazgatótanácsának elnöke, a Mercedes-Benz Cars vezetője.

A világszerte egyre felkapottabb kompakt szegmens gyártókapacitása eddig ugyanis meglehetősen szűkös volt: az elmúlt évben összesen 276 ezer A/B osztályú autó készült Németországban. A termékpaletta bővítése kiterjed a Rastattban lévő gyár fejlesztésére is, amelyre 600 millió eurót fordít a Mercedes-Benz.

ÜT-feltételek

Az üzemi tanács számos megoldást vázolt fel a Mercedes A és B modelljeihez szükséges gyártókapacitás kiépítéséhez – írta állásfoglalásában Erich Klemm, a

Daimler AG üzemi tanácsának elnöke. Ezek között szerepelt az a koncepció, amely szerint Rastattban vagy a Daimler már meglévő egységeiben alakítsák ki az ehhez szükséges gyártósorokat. A kelet-európai bázis létesítéséhez az üzemi tanács azonban csak feltételekkel járult hozzá: ragaszkodnak ahhoz, hogy a vállalat 2012-ig megtartsa a jelenlegi munkahelyeket az összes telephelyen. Hozzátette: mindent megtesznek azért, hogy a gyártási helyeken megvalósuljon a demokratikus érdekképviselet és a majdani munkavállalók vállalati integrációja az európai szakszervezeti és érdek-képviseleti hálóba.

Úgy véli, Magyarországon erre van lehetőség, s az üzemi tanács elvárja az itteni egység vezetőségétől, hogy ennek szellemében tevékenykedjen. TL


A kormányfő – értékelve a nagy jelentőségű döntést – kiemelte: a gyárépítés révén további 10 ezer munkahely jöhet létre a beszállítói körben.VG-összefoglaló ÜT-feltételek Az üzemi tanács számos megoldást vázolt fel a Mercedes A és B modelljeihez szükséges gyártókapacitás kiépítéséhez – írta állásfoglalásában Erich Klemm, a

Daimler AG üzemi tanácsának elnöke. Ezek között szerepelt az a koncepció, amely szerint Rastattban vagy a Daimler már meglévő egységeiben alakítsák ki az ehhez szükséges gyártósorokat. A kelet-európai bázis létesítéséhez az üzemi tanács azonban csak feltételekkel járult hozzá: ragaszkodnak ahhoz, hogy a vállalat 2012-ig megtartsa a jelenlegi munkahelyeket az összes telephelyen. Hozzátette: mindent megtesznek azért, hogy a gyártási helyeken megvalósuljon a demokratikus érdekképviselet és a majdani munkavállalók vállalati integrációja az európai szakszervezeti és érdek-képviseleti hálóba.

Úgy véli, Magyarországon erre van lehetőség, s az üzemi tanács elvárja az itteni egység vezetőségétől, hogy ennek szellemében tevékenykedjen. TL Autógyártók tervei a Kelet-Közép-Európai régióban Szlovákia

A PSE Peugeot Citroën 2009-től évi 300 ezer Peugeot 207-es gyártását tervezi.

A KIA Motors az idén 225 ezer, a jövő évtől pedig 300 ezer Cee’d és Sportage előállításával számol.

A Volkswagen üzemeiből 2008-ban várhatóan 250 ezer gépkocsi kerül ki.

Csehország

A Skoda Auto, amely immár a Volkswagen leánya, 2008-ban 700 ezer, 2010-ig pedig egymillió fölé emelné a gyártott gépkocsik számát.

A PSA Peugeot Citroën és a Toyota közös üzemében évente 300 ezer gépkocsi előállítását tervezi.

A Hyundai 1,1 milliárd eurós beruházással évi 300 ezer autó legyártására képes üzemet épít az elképzelések szerint.

Szlovénia

A Renault-leány Revoz nagyjából 220 ezer gépkocsi előállítását tűzte ki célul az idei évre.

Lengyelország

A Fiat üzeméből évente nagyjából 300 ezer Panda és Fiat 600-as gördül ki.

Az Opel 2005-ben 129 ezer gépkocsit

gyártott.

Magyarország

A Suzuki 2008-as célja a 300 ezer gépkocsis határ átlépése.

A Volkswagen érdekeltségi körébe tartozó győri Audi-gyárból 1,91 millió autómotor és

56 982 sportkocsi került ki 2007-ben.

A Daimler tervei szerint az új Mercedes-gyár 2011-ben nyílhat meg, és évi 100 ezres lesz a kapacitása.

Románia

A Renault leányaként működő Dacia az idén 320 ezer autó előállítását tűzte ki célul, a 2009-es stratégiában már 400 ezres szám szerepel.

A Daewoo – a Ford leánya – a következő években 300 ezresre bővítené gyártási kapacitását. -->

kompakt Daimler Mercedes Kecskemét beruházás
Kapcsolódó cikkek