BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Eljött a napkollektorok ideje

Az idén is több számjegyű bővülést várnak Magyarországon a napkollektorok értékesítésével foglalkozó vállalkozások, amelyek a hagyományos energiahordozók árának az emelkedésétől, valamint a megújuló energiaforrások ismertségének és népszerűségének a növekedésétől remélik a kereslet erősödését. Varga Pál, a Naplopó Kft. ügyvezető igazgatója kérdésünkre elmondta: már a tavalyi évük is jól sikerült, hiszen a 2006-os kétezret követően 2007-ben már háromezer négyzetméter összfelületű napkollektort sikerült értékesíteniük. Azonban a cégvezető arra számít, hogy az idén a forgalom elérheti a négyezer négyzetmétert is. Ezzel párhuzamosan a társaság árbevétele a 2006-os 200 millióról tavaly 254 millió forintra nőtt, az idei üzleti tervben pedig már a 300 milliós határ elérése szerepel.

Bár a termékek gyártásához felhasznált alapanyagok drágulása következtében a napkollektorok ára egy év alatt 5-6 százalékkal nőtt, a piac ezt tolerálta. Sőt, a hagyományos energiahordozók árának ennél nagyobb mértékű emelkedése következtében egyre többen keresik az alternatív fűtési és hőtermelési lehetőségeket. Emellett a kereslet erősödésében szerepet játszik az is, hogy ma már mind többen ismerik a megújuló energiaforrások hasznosításának a lehetőségeit, azaz a piacra kerülő termékek ismertsége és elismertsége egyre nő – tette hozzá Varga Pál. A szakember elmondta: ügyfeleik többsége a családi házat építő magánszemélyek közül kerül ki. Emellett tavaly a cég több tízmillió forintos megrendelést kapott a Tescótól is, amely már több áruháza melegvíz-ellátását napenergia hasznosításával biztosítja. Ezzel szemben a fűtés-korszerűsítés céljából áprilisban kiírt állami pályázat hatását nem igazán érezni a piacon. Noha az elnyerhető támogatás mértéke 25 százalékra, az igényelhető pénz maximális öszszege pedig egymillió forintra nőtt, még mindig nyitva áll a pályázati ablak, vagyis az építkezők többsége inkább saját erőre vagy hitelre támaszkodik.

A hazai napenergia-piac felértékelődését jelzi, hogy épp egy éve a Bosch is elkezdte a napkollektoros rendszerek értékesítését hazánkban. Benoit Lespagnol, a Bosch Thermotechnika üzletágvezetője lapunknak elmondta: a cég tavaly 200 négyzetméternyi napkollektort értékesített Magyarországon, ám az idén ez a szám már meghaladhatja a 700-at, ez nagyjából 5 százalékos piaci részesedésnek felel meg. Az üzletágvezető egyetért azzal, hogy a felfutásában jelentős szerepet játszik, hogy 2002 óta a gáz ára 120 százalékkal emelkedett, s még ez év júliusában további 9 százalékos növekedés várható. Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy a gázár – a még mindig meglévő állami támogatásnak köszönhetően – Magyarországon így is csak nagyjából fele az ausztriainak vagy a németországinak. Részben ennek következtében a hazai értékesítés még mindig jóval a lehetőségek alatt alakul. Eközben a háztartások energiahatékonyságának a javítására csupán feleanynyi állami támogatást lehet igényelni, mint Ausztriában, s azt is csak utófinanszírozás formájában. Emellett átmenetileg ugyancsak visszafogja a kereslet erősödését, hogy a gazdasági lassulás, illetve a vásárlóerő csökkenése miatt a lakosság körében és a vállalati szférában sokan egyelőre kivárnak fűtés-korszerűsítési célú beruházásaik elindításával.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.