Eljött a napkollektorok ideje
Az idén is több számjegyű bővülést várnak Magyarországon a napkollektorok értékesítésével foglalkozó vállalkozások, amelyek a hagyományos energiahordozók árának az emelkedésétől, valamint a megújuló energiaforrások ismertségének és népszerűségének a növekedésétől remélik a kereslet erősödését. Varga Pál, a Naplopó Kft. ügyvezető igazgatója kérdésünkre elmondta: már a tavalyi évük is jól sikerült, hiszen a 2006-os kétezret követően 2007-ben már háromezer négyzetméter összfelületű napkollektort sikerült értékesíteniük. Azonban a cégvezető arra számít, hogy az idén a forgalom elérheti a négyezer négyzetmétert is. Ezzel párhuzamosan a társaság árbevétele a 2006-os 200 millióról tavaly 254 millió forintra nőtt, az idei üzleti tervben pedig már a 300 milliós határ elérése szerepel.
Bár a termékek gyártásához felhasznált alapanyagok drágulása következtében a napkollektorok ára egy év alatt 5-6 százalékkal nőtt, a piac ezt tolerálta. Sőt, a hagyományos energiahordozók árának ennél nagyobb mértékű emelkedése következtében egyre többen keresik az alternatív fűtési és hőtermelési lehetőségeket. Emellett a kereslet erősödésében szerepet játszik az is, hogy ma már mind többen ismerik a megújuló energiaforrások hasznosításának a lehetőségeit, azaz a piacra kerülő termékek ismertsége és elismertsége egyre nő – tette hozzá Varga Pál. A szakember elmondta: ügyfeleik többsége a családi házat építő magánszemélyek közül kerül ki. Emellett tavaly a cég több tízmillió forintos megrendelést kapott a Tescótól is, amely már több áruháza melegvíz-ellátását napenergia hasznosításával biztosítja. Ezzel szemben a fűtés-korszerűsítés céljából áprilisban kiírt állami pályázat hatását nem igazán érezni a piacon. Noha az elnyerhető támogatás mértéke 25 százalékra, az igényelhető pénz maximális öszszege pedig egymillió forintra nőtt, még mindig nyitva áll a pályázati ablak, vagyis az építkezők többsége inkább saját erőre vagy hitelre támaszkodik.
A hazai napenergia-piac felértékelődését jelzi, hogy épp egy éve a Bosch is elkezdte a napkollektoros rendszerek értékesítését hazánkban. Benoit Lespagnol, a Bosch Thermotechnika üzletágvezetője lapunknak elmondta: a cég tavaly 200 négyzetméternyi napkollektort értékesített Magyarországon, ám az idén ez a szám már meghaladhatja a 700-at, ez nagyjából 5 százalékos piaci részesedésnek felel meg. Az üzletágvezető egyetért azzal, hogy a felfutásában jelentős szerepet játszik, hogy 2002 óta a gáz ára 120 százalékkal emelkedett, s még ez év júliusában további 9 százalékos növekedés várható. Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy a gázár – a még mindig meglévő állami támogatásnak köszönhetően – Magyarországon így is csak nagyjából fele az ausztriainak vagy a németországinak. Részben ennek következtében a hazai értékesítés még mindig jóval a lehetőségek alatt alakul. Eközben a háztartások energiahatékonyságának a javítására csupán feleanynyi állami támogatást lehet igényelni, mint Ausztriában, s azt is csak utófinanszírozás formájában. Emellett átmenetileg ugyancsak visszafogja a kereslet erősödését, hogy a gazdasági lassulás, illetve a vásárlóerő csökkenése miatt a lakosság körében és a vállalati szférában sokan egyelőre kivárnak fűtés-korszerűsítési célú beruházásaik elindításával.


