Európai autógáz- (CNG-) hálózat létrehozására készül az orosz Gazprom. „Hamarosan ajánlatot teszünk külföldi partnereinknek, hogy mérlegeljék a velünk való együttműködést e téren is” – jelentette be a napokban Alekszej Miller, a társaság igazgatósági elnöke. Szerinte a gázüzemanyag jó alternatíva az autósok számára, amikor a hagyományosak ára csúcsokat dönt. Szerinte ésszerű a benzint és a dízelt az olcsóbb gázzal felváltani. (Tegyük hozzá, a gáz ára követi az olajét, és szintén csúcsokat dönt – a szerk.)
Magyarországon nem hódít különösebben a gázzal való autózás, ám országosan így is 316 töltőállomáson lehet LPG-t kapni. Az LPG (liquified petrol gas) azonban cseppfolyósított olajfinomítási melléktermék, vagyis más, mint az orosz társaság által kínált CNG (compressed natural gas), amely az olajtermelés melléktermékeként felszínre hozott földgáz. A különbség autós oldalról az, hogy az LPG használatára – Magyarországon 120–350 ezer forintból – alkalmassá tett gépkocsikba nem tankolható CNG. Ettől persze még megjelenhet a Gazprom nálunk is a cseppfolyósított földgázzal, sőt – mint az autóátalakítással foglalkozó cégektől megtudtuk – várják is. „Kereslet lenne, pillanatnyilag azonban nem lehet Magyarországon CNG-t tankolni. Ukrajnában és Oroszországban viszont sok helyen, sőt, most már Európa-szerte hódít a CNG, például Lengyelországban és Németországban is” – válaszolt lapunknak egy olyan társaság képviselője, amely LPG-üzeműre alakít át gépkocsikat. Mint mondta, CNG használatára többe kerül átalakítani a járműveket, mint LPG-re, és drágább a töltőállomások létesítése is. Egy LPG-tartálynak 30, egy CNG-snek 200 bar nyomást kell kibírnia, ráadásul nagyobb is. Az autókba szerelendő CNG-tartály 100-200 ezer forintba kerül, és kisebb is a földgázzal hajtott autó hatótávolsága, mint az LPG-sé.
Az országban van már egy-két CNG-s autó, az üzemanyagukról saját maguk gondoskodnak. Lehet közvetlenül a földgázhálózatról is tankolni, de ez nálunk – vélhetőleg biztonsági és adózási megfontolásból – tilos. VG
Mögötte az Agip következik 43, a Shell 28 (saját adat szerint 40), a Lukoil (két Jet-egységgel) 15, az Avia 13 és az OMV 12 kúttal.
Mögötte az Agip következik 43, a Shell 28 (saját adat szerint 40), a Lukoil (két Jet-egységgel) 15, az Avia 13 és az OMV 12 kúttal.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.