Kevés az élesztő a világ legnagyobb reklámtortájában: az Egyesült Államok száz legnagyobb hirdetője tavaly mindöszsze 1,7 százalékkal költött többet, mint egy évvel korábban. A mért médiában – televízió, rádió, sajtó, közterület, internet – a növekedés mindössze 0,3 százalékos volt, de a csupán becsült – többek között direkt marketingre, promócióra, termékelhelyezésre, keresőmarketingre fordított – kiadások nagysága is csak 3,6-del emelkedett. A bővülés sem a GDP-növekedés 2,2, sem az infláció 2,8 százalékos ütemével nem tudott lépést tartani.
A top 100 hirdető tavaly – a TNS Media Intelligence és az Advertising Age adatai szerint – több mint 105 milliárd dollárt költött hirdetésre, ez a teljes, 149 milliárdos egyesült államokbeli reklámtorta több mint kétharmada.
A száz cég közül 58 növelte a reklámköltését. Közülük is kiemelkedik a 2007-ben történelmet író Procter & Gamble (P&G): a társaság – amely az Ad Age eddigi 53 éves összesítése közül mindössze kettőben nem végzett az első két hely valamelyikén –, átlépte az ötmilliárd dolláros lélektani határt is. (Összehasonlításképpen: a teljes magyar reklámpiac – a direkt marketinggel együtt és a legoptimistább becslések szerint – a múlt évben nagyjából 230-240 milliárd forintra rúgott.)
A P&G az idén sem kapcsol alacsonyabb fokozatba: A. G. Lafley elnök-vezérigazgató szerint a bevételarányos reklámköltés most is akkora lesz, mint tavaly. A P&G különösen az üzletekben készül erősíteni, az egyre emelkedő élelmiszerárak miatt ugyanis – a cég szerint legalábbis – a vásárlói döntések egyre nagyobb része helyben alakul ki. Hasonlóan nyilatkozott az USA-ban a tizedik helyet elfoglaló Unilever is: Simon Rothon alelnök a minap Cannes-ban arról beszélt a Financial Times újságírójának, hogy a társaság egészében nem költ kevesebbet hirdetésre, a kiadásokat azonban némileg átcsoportosítja. A tervek szerint a televízióra kevesebbet, a digitális médiumokra viszont többet fognak költeni. Az internet tavaly az amerikai reklámpiacon is a húzómédium volt: a száz legnagyobb hirdető 2006-hoz képest harmadával költött többet display-reklámokra, átlagosan a tejes reklámbüdzsé 6,8 százalékát fordítva erre az eszközre (2006-ban ez a mutató még 5,1, 2003-ban pedig három százalék volt).
Az internet erősödése sem volt képes ugyanakkor ellensúlyozni a többi médium visszaesését. A nyomtatott sajtóra „a százak” tavaly 8,5, a televízióra pedig 1,2 százalékkal költöttek kevesebbet, mint egy évvel korábban.
A szektorok közül a legnagyobb visszaesést az autógyártás könyvelte el: a GM 8,7 százalékkal kurtította meg a reklámbüdzséjét, ennek következtében a 2004-ben még a lista élén álló társaság a negyedik helyre csúszott vissza a toplistán. Hasonló stratégiát követett a Ford, a Chrysler, a Toyota, a Honda és a Hyundai is, így az ágazati listát hagyományosan vezető autószektor a kiskereskedelem mögé, a második helyre sorolt vissza.
A harmadik legnagyobb reklámköltést a távközlés mutatta fel. A két legnagyobb hirdető – az AT&T és a Verizon – egyúttal a piac két kétmilliárd dollárnál nagyobb összeggel reklámozott márkájára is büszke lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.