Bukik az EADS üzlete a Pentagonnál?
Az új pályázaton ismét indulni kíván a – nagyrészt francia-német-spanyol tulajdonban lévő – EADS repülőgépgyártó konszern, amely az Airbus egy – katonai alkalmazásra módosított – változatával indult korábban, és nyerte meg a 179 gép szállítására vonatkozó, 35 milliárd dollár körüli megrendelést. A szállítási szerződést utóbb megtámadta a nagy amerikai versenytárs, a Boeing, amivel elérte a megállapodás felmondatását.
A Boeing panaszait az amerikai számvevőszék ítélte nagyobbik részében megalapozottnak, és utóbb ajánlást tett a Pentagonnak az eredeti szerződés felbontására, illetve új versenytárgyalás kiírására. A rendelést eredetileg még az amerikai légierő beszerzési részlege ítélte oda – műszaki és ár megfontolásokra hivatkozva – az európai gyártónak, ezt azonban utólag a hadügyminisztérium törölte, és vonta magához az új közbeszerzési eljárás lebonyolításának jogát.
Bár az EADS vezetője, Louis Gallois igyekezett bizakodónak mutatkozni a tender megismételtetésére vonatkozó hír hallatán, a Der Spiegel értesülése szerint az európai konszernnek nem jók az esélyei arra, hogy a – legkorábban is csak a novemberi választások utáni – döntés során győztesként kerüljön ki.
A német lap gyanúsnak találja azokat a pontokat, amelyek alapján a Pentagon törölte a szállítási szerződést, és úgy véli, hogy azok alapján inkább a versenytárs, az amerikai légi-tanker flottát az utóbbi 50 évben szállító Boeing lesz a győztes. Az EADS számára a szerződés óriási jelentőséggel bírt volna, mert már el is határozta, hogy Alabama-államban felépít egy üzemet, ahonnan a nagy számú légi utántöltőt és annak egy polgári teherfuvarozásra adaptált változatát is szállítaná.
Az európai konszern számára a nagy összegű megrendelés egyúttal lehetőséget teremtett volna, hogy a dollárövezetbe helyezze ki a termelésének azt a részét, amely az amerikai valutával fizető ügyfeleknek lenne szánva, mert ezáltal óvni tudná a gazdálkodását a dollár értékingadozásának hatása alól. A Der Spiegel elképzelhetőnek tartja, hogy ez a kudarc – ha az lesz, akkor – legalább olyan csapást jelent az EADS számára, mint az A380-as óriásgép gyártásában tapasztalt csúszás.


