Cégvilág

Burkolt áremelés a UPC-nél? Része-e a számla a szolgáltatásnak?

Majdnem 100 forinttal kell többet fizetniük azoknak a UPC-előfizetőknek, akik továbbra is szeretnének papíralapú számlát kapni. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége a hatóságnál eljárást kezdeményezett, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt. A VGO mindkét felet megkérdezte.

Reprezentatív közvélemény-kutatás híján csak sejteni lehet, hány UPC előfizető olvasta el júniusi számlakivonata hátoldalán a cég tájékoztatását, miszerint ha a következő hónapban is szeretné kézbe venni, és olvasgatni a szóban forgó dokumentumot, júliustól ezért az eddigi díjain felül plusz 96 forintot kell fizetnie a társaságnak. A UPC ugyanis nyár közepétől a környezettudatos gazdálkodás érdekében áttér a papírfelhasználás nélküli számlázásra – legalábbis erről tájékoztatja az érdeklődőket a társaság telefonos ügyfélszolgálata.

Júliustól tehát 96 forinttal többet kell fizetnie annak, aki továbbra is igényt tart a hagyományos papíralapú számlára, mentesülhet viszont az összeg megfizetése alól az, aki a www.dijnet.hu oldalon regisztrál, és külön jelzi: nem fizeti meg a 96 forintot azért, ami eddig automatikusan járt.

A UPC Magyarország Kft. eleget téve jogszabályi kötelezettségeinek a változásról előfizetőit nem a legutóbbi, hanem az azt megelőző, júniusi számlaleveleken tájékoztatta, amellett május 26-án két országos napilapban hivatalos közleményben is megjelentette – tájékoztatta a Világgazdaság Online-t a UPC sajtóosztálya. A júniusi számlalevelek hátoldalán valóban ott a tájékoztatás, a részletekért azonban a telefonos ügyfélszolgálatnál vagy az interneten kell érdeklődnie az ügyfélnek.

Fontos részlet, hogy mivel a társaság egyoldalú szerződésmódosítást hajtott végre, az ügyfél szerződéstől és hűségnyilatkozatától függetlenül 15 napon belül elvileg felmondhatja szerződését. Ha marad a szolgáltatónál, dönthet: vagy fizeti a többletköltséget havonta a számláért, vagy felmegy a korábban említett honlapra, és áttér az elektronikus számlázási rendszerre.

A júniusi számlát ugyanakkor a júliusi csekk követte, amin már eleve a 96 forinttal megnövelt összeg szerepelt, így aki figyelmetlen volt az első nyári hónapban, júliusban már nem tehetett mást, mint kifizette az összeget.

Problémát jelenthet a döntés azoknak az ügyfeleknek is, akik munkahelyükön a béren kívüli juttatások közül igényelték az internet számla kifizetését, hiszen ahhoz az eredeti számlát kell havonta leadni a cégek munkaügyi osztályának, azaz ezek az ügyfelek emiatt sem térhetnek át a e-számlázásra, mert a netről kinyomtatott dokumentum ilyen esetekben nem fogadható el.

A VGO megkérdezte a UPC Magyarországot, szerintük etikus üzleti magatartás-e az intézkedést kísérő gyakorlat, illetve arról is, hogyan kellene például intézkednie az ügyben egy olyan ügyfélnek, aki sem otthonában, sem munkahelyén rendelkezik internet kapcsolattal.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége ügyvezető elnökének véleményét a következő oldalra lapozva olvashatja el

Tekintettel viszont arra, hogy a díj bevezetésével kapcsolatosan jelenleg vizsgálat van folyamatban, annak lezártáig az ügy egyéb kérdéseiről a társaság nem kívánt nyilatkozni.

A szóban forgó vizsgálatot a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) kezdeményezte, mert szerintük a UPC tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósít meg. Mindemellett a FEOSZ szerint a cég hátrányosan megkülönbözteti a papír alapú számlázási rendszert választó fogyasztókat az elektronikus számlázási rendszer mellett döntő fogyasztókkal szemben.

A FEOSZ szerdán kiadott közleményében az áll: „Az előfizetők a számlalevél hátoldalán kaptak értesítést a változásról és arról, hogy mentesülhetnek ennek megfizetése alól, amennyiben csatlakoznak a Díjnet Zrt. elektronikus számlabemutatási- és fizetési rendszeréhez, és ezentúl nem papír alapon, hanem elektronikusan kapják meg a számlát.

Bár a kézhezvételtől számított 15 napon belül felmondhatják a szerződést az előfizetők a változás miatt, a UPC Magyarország Kft. kényszerhelyzet elé állítja a fogyasztókat akkor, ha előfizetésüket meg akarják tartani anélkül, hogy ez éves szinten akár 1152 forintjukba kerüljön. Az új díj bevezetése főként azokat a fogyasztókat érinti hátrányosan, akik nem rendelkeznek internet hozzáféréssel. Tehát, ha az elektronikus díjfizetést választja a fogyasztó, elő kell fizetnie az internet szolgáltatásra is. Ugyanakkor a számla kiállítása a szolgáltatás elválaszthatatlan része, így többletköltséggel nem járhat a fogyasztónak.”

A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat megszüntetése érdekében a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál eljárást kezdeményez – mondta el a VGO-nak Baranovszky György, a FEOSZ ügyvezető elnöke.

Mint mondja, a számla része a szolgáltatásnak, aminek ellenértékét az ügyfél a havidíjban már megfizeti, amellett szerinte a UPC saját költségeit hárítja az ügyfelekre. Példaként említi, hogy hasonlóan arcátlan és tisztességtelen gyakorlat lenne, ha például egy buszjegy ára mellett még azt a 2 forintot is ki kellene fizetni, amibe a jegy előállítása kerül.

Szerinte a UPC intézkedése burkolt áremelés, és a FEOSZ nevében hangsúlyozza: a GVH, az NFH is vizsgálhatja az ügyet, legvégső esetben pedig a FEOSZ viszi majd bíróságra az ügyet.

Eddig ugyanakkor szerinte nem jutnak el, és bízik benne, hogy a UPC visszavonja az intézkedést.

Az internetes oldalon közzétett tájékoztatás itt olvasható el 

A módosított, jelenleg hatályos ÁSZF megtekinthető itt

A konkrét díjat tartalmazó melléklet itt érhető el

számla előfizető FEOSZ szolgáltatás etikus tisztességtelen UPC számlázási rendszer
Kapcsolódó cikkek