A nemrég elfogadott új gáztörvény összességében kedvezőbb működési lehetőséget kínál-e az Ön által vezetett cégnek? Ha igen, miben?

A törvény célja az európai közösségi jog követelményeinek való teljes mértékű megfelelés, továbbá a teljes verseny megteremtése a gazdaság versenyképességének fokozása érdekében, a hosszútávon fenntartható ellátásbiztonság szavatolása mellett. Az Égáz-Dégáz csoport, mint a magyarországi földgázpiac egyik meghatározó szereplője eddig is a fenti célok szerint folytatta tevékenységét. Az elsők között voltunk, akik a piacnyitást követően a felhasználók részére szabadpiaci ajánlatot kínáltunk hagyományos szolgáltatási területünkön és azon kívül egyaránt.

Anyavállalatunk, a Gaz de France szakmai tapasztalatára támaszkodva komoly eredményeket tudtunk elérni. Ezt támasztja alá az is, hogy jelenleg az Égáz-Dégáz csoport teljes értékesítésének több mint a húsz százaléka a szabadpiacon történik. Az új gáztörvény szerint 2009. július elsejétől miden nem lakossági fogyasztónak, amelynek kapacitás lekötése meghaladja a 20 m3/h-t kötelezően ki kell lépnie a szabadpiacra.  Átmeneti rendelkezésként 2010. június 30-ig a 100 m3/h teljesítményigény alatti fogyasztók és a távhő termelők még választhatják az egyetemes szolgáltatást. Bár a szabadpiaci földgáz szabályai számottevően nem változnak, ez az intézkedés várhatóan felpezsdíti a kereskedelmi aktivitást. Számos olyan kereskedelmi engedélyes van, amelyek, bár rendelkeznek működési engedéllyel, tényleges kereskedelmi tevékenységet nem folytatnak.

Várhatóan ezek a jelenleg passzív piaci szereplők is meg fognak jelenni a piacon különböző tartalmú ajánlatokkal. Valamennyi földgázpiaci szereplő, így az Égáz-Dégáz csoport is arra törekszik, hogy szabadpiaci értékesítését növelje. Úgy gondolom, a fokozódó verseny alapvetően kétféleképpen éreztetheti hatását és ez érvényes a szabadpiaci és az egyetemes szolgáltatói szegmensben egyaránt. Az egyetemes szolgáltatók szabadon szerezhetik be földgáz szükségletüket, így az árak terén verseny alakulhatna ki. Ennek viszont jelenleg akadálya, hogy a hazai igények 80 százalékát kielégítő orosz eredetű. Ez is megerősíti azt a törekvést, hogy földgázellátásunkat diverzifikálni kell.

Ezért támogatnunk kell minden olyan kezdeményezést, amely a nagyfokú függőségünk enyhítését szolgálja. Ilyen például a Nabucco, de a szállítás iránya szempontjából a Déli Áramlat projekt is. Meg kell említeni a NETS projektet is, amelynek megvalósulása esetén a nemzeti gázszállító rendszerek közötti hiányzó összekapcsolódások jöhetnének létre. Ezzel megteremtve az országok közötti nagyobb szállító kapacitások kialakításának lehetőségét. Mindezek hiányában ma még források között igazi verseny nem tudott kialakulni, így árverseny sem alakulhat ki a közeljövőben. Változást jelenthet a fokozódó verseny hatására a fogyasztói igényeknek való teljesebb megfelelés.

A szolgáltatók a fogyasztói igények magasabb szintű kielégítése érdekében olyan többletszolgáltatásokat nyújthatnak ügyfeleik részére, amely biztosítja ügyfélkörük megtartását, illetve új ügyfelek megszerzését is. Jó példa erre az Égáz-Dégáz Zrt által 2005. évben létrehozott Partnergáz márkanevű szolgáltatáscsomag, amelyet elsősorban lakossági és kisfogyasztóink részére ajánljuk. A PartnerGáz hálózatban általunk akkreditált kivitelezők komplex ajánlatot adnak ügyfeleink földgázfogyasztással kapcsolatos igényére, legyen szó új fűtési rendszer kiépítéséről, meglévő rendszer korszerűsítéséről, átalakításáról vagy bővítéséről. A PartnerGáz hálózatunkon keresztül – banki partnereinken keresztül – kedvezményes banki ajánlatokkal, akciós hitelkonstrukciókkal is támogatjuk ügyfeleinket.

Komplex energetikai projektek megvalósítása érdekében több társasággal alakítottunk ki együttműködést. Ez alapján nagyfogyasztóink részére komplex energetikai szolgáltatás csomagot tudunk ajánlani, amely lehetőséget biztosít partnereink részére az energiaellátással kapcsolatos költségeik csökkentésére, energiafelhasználási rendszereik korszerűsítésére, így versenyképességük növelésére. A szolgáltatáscsomag magába foglalja az energiaellátással kapcsolatos teljes körű feladatok (tervezés, kivitelezés, karbantartás, üzemeltetés) megszervezését. Megfelelő megállapodás esetén társaságunk a projekt finanszírozásában is részt vállal.

A piaci verseny fokozódását az Égáz-Dégáz csoport egy olyan lehetőségnek tekinti, amely révén további ügyfeleket tudunk megnyerni, szabadpiaci ügyfélkörünket bővítve.

A törvény mely részeivel elégedetlen a cég?

Táraságunk a Magyar Gázipari Egyesülés tagjaként vett részt a törvény előkészítő munkájában, így az előkészítés valamennyi fázisában kifejthettük véleményünket, álláspontunkat, javaslatainkat. Arra törekedtünk és törekszünk a továbbiakban is, hogy olyan jogszabályi rendszer jöjjön létre, amely a folyamatos és biztonságos földgázellátás fenntartása mellett, a fogyasztói érdekeket is figyelembe veszi. Számos javaslatunkat a jogszabályalkotók figyelembe vettek és azokat a törvénybe beépítették. A rászoruló fogyasztók támogatásával egyetértünk, ám nem tartjuk jó megoldásnak, hogy ezt nem a szociálpolitikai rendszeren keresztül valósítsuk meg.

Nem értünk egyet például azzal, hogy a szerződését megszegő, nem fizető fogyasztó a számla lejártát követő három hónapig nem kapcsolható ki a szolgáltatásból. Ezt követően is csak hosszadalmas bürokratikus egyeztetés eredménytelensége esetén függeszthetjük fel a szolgáltatást. Ez azt jelenti, hogy nagyon sok esetben az engedélyesek lesznek kénytelenek finanszírozni egyes fogyasztók 3-4-5 hónapos földgáz fogyasztását. Ez az engedélyesekre jelentős pénzügyi többlet terhet és adminisztrációs kötelezettséget ró. Az ügyfélszolgálati irodák kötelező kistérségenkénti megnyitása véleményünk szerint túlzó és felesleges, hiszen a Magyar Energia Hivatal előírásainak megfelelően valamennyi gázszolgáltató társaság, így az Égáz-Dégáz Zrt is telefonos ügyfélszolgálatot alakított ki, amely valamennyi ügyféligény személyes jelenlét nélküli, telefonos rendezését teszi lehetővé. Bár jól tudjuk, hogy a magyar fogyasztói szokásoknak a telefonos ügyintézés nem mindig felel meg, az ilyen nagyszámú ügyfélszolgálati irodahálózat kialakítását indokolatlannak tartjuk.

A fogyasztók minél magasabb szintű kiszolgálása a kialakuló versenyhelyzetben valamennyi engedélyes alapvető érdeke, így a fogyasztói igényeknek megfelelő szintű ügyfélszolgálat ilyen szigorú törvényi rendelkezések nélkül is kialakulna. A védendő fogyasztók nyilvántartása véleményem szerint elsősorban államigazgatási és nem gázszolgáltatói feladat kellene lennie. Ezek a szabályozási elemek és több más részlet is, amellyel nem értünk egyet, végső soron a fogyasztók számlájában fog jelentkezni, hiszen ezeket a többlet terheket a Magyar Energia Hivatal az árfelülvizsgálat során köteles lesz elismert költségként figyelembe venni.

Még egyszer megismétlem: a szociálpolitikai kérdéseket és feladatokat a földgázipar engedélyesi tevékenységeitől határozottan külön kell választani.

Megteremti-e a törvény a teljesen liberalizált piac feltételeit?

Az új gáztörvény az új piaci modell kereteit határozza meg. Ahhoz, hogy ez az új modell működőképes legyen még számos alacsonyabb rendű jogszabály (kormány és miniszteri rendeletek, szabályzatok) részleteit kell kidolgozni. Magunk részéről azon fáradozunk, hogy ezek a részletek világosak és egyértelműek legyenek, amely egy tisztességes, diszkriminációmentes piaci verseny alapjait teremtik meg.

Meg kíván-e jelenni az Égáz-Dégáz a lakossági fogyasztók versenypiacán, ahogyan az EMFESZ?

Úgy gondolom, hogy azok a piaci szereplők, amelyek lakossági fogyasztók ellátásával foglalkoznak nem tehetnek mást, mint nyitnak ezen szegmens irányába is. A lakossági fogyasztók szabadpiaci ellátását a jelenleg hatályos gáztörvény is lehetővé teszi, ezért az Égáz-Dégáz csoport már korábban is vizsgálta ezt a kérdést. Kollégáim azon dolgoznak, hogy 2009-ben olyan ajánlatot tudjunk a lakossági fogyasztók részére nyújtani, amely versenyképes lesz más engedélyesek ajánlatával szemben.

A hazai gázellátás minőségét javítja-e, hogy a piacitól továbbra is el vannak térítve a gázárak a védett fogyasztói körökben?

A védett fogyasztókra vonatkozó szabályozás részletei még nem ismertek, így azt sem tudhatjuk, hogy az árak el lesznek-e térítve a piacitól. Milyen hatása lesz véleményük szerint a módosításnak a hazai gázpiacra? A törvény koncepciója mindenféleképpen a szabadpiaci verseny élénkülését fogja hozni, amelynek fő haszonélvezői a fogyasztók lesznek. Piaci engedélyesként bizakodva nézünk a jövőbe, hiszen ezek a kihívások egyben lehetőséget is teremtenek, így a változások jól átgondolt és következetesen végrehajtott üzletpolitikával új teret nyitnak társaságunknak.

Nem szabad viszont elfelejtenünk, amit korábban már említettem, hogy nagyon sok nyitott kérdés van még hátra, amelyet az elkövetkezendő hónapokban kell a további jogszabály-alkotási munka során rendeznünk.

Milyen fő eseményre kell még odafigyelniük a hazai gázpiac szereplőinek?

Feltétlenül meg kell említenem, bár nem kapcsolódik a feltett kérdésekhez, hogy a Gaz de France és a SUEZ júliusra tervezett fúziója az Égáz-Dégáz csoport részére is új lehetőségeket fog teremteni. Az egyesülés révén a Dunamenti Erőmű a létrejövő új csoport részeként, mint áram termelő lehetővé teszi a Gaz de France – SUEZ magyarországi csoportja számára, hogy a jövőben azon fogyasztóink részére akik igénylik földgáz illetve villamos energia együttes szolgáltatására ajánlatot tudjunk nyújtani.