Minden eddiginél nagyobb rendezvényre készülnek Moszkvában a szakmai napok lezárultával, pénteken nyíló 12. nemzetközi autószalon kapcsán. A szervezők legalább másfél millió látogatót várnak. A szabadtéri standokkal együtt 120 ezer négyzetméteres kiállítás ma már versenytársa lehet a nagy hírű konkurens szakmai rendezvényeknek is, mint a genfi, párizsi, londoni, detroiti és a frankfurti szalon – emelte ki Arkagyij Zlotnyikov, az eseménynek helyt adó Crocus Expo International Exhibition Center helyettes vezetője.
A kilenc világpremier mellett 50 egyéb, idén debütált újdonság is megtekinthető a hétköznapi 300 és a hétvégi 400 rubeles (1950, illetve 2600 forintos) jegyárért. A kiállító 800 gépjármű-, illetve alkatrészgyártó cég 40 százaléka külföldről, harminc országból érkezett. Köztük ismert gumiabroncsgyártók, teharautó-márkák, olajcégek és hifiberendezés-gyárak egyaránt lesznek.
A legnagyobb orosz autógyártó csoportok, mint az AvtoVAZ és a GAZ szintén készültek új modellekkel: egyebek között bemutatnak egy Lada Sportot, az első orosz gyártmányú, a nemzetközi divatirányzatot követő aszfaltterepjárót, a LadaC-Crosst, valamint a Volga (GAZ) Sibert. Ez utóbbi azonban nem más, mint a régi Chrysler Sebring, amelynek a gyártósorát átvitték Nyizsnyij Novgorodba.
Az AvtoVAZ Togliattiban lévő gyáróriásában még mindig évi 200 ezer készül a több mint 40 éves FIAT 124 licence alapján tervezett „kocka” Ladából. A kocsi 5 ezer dolláros ára megegyezik az Ázsiából származó használt kocsik árával, ezek behozatalát azonban a kormány gátolni igyekszik.
Oroszország, ez a dinamikusan fejlődő és autóra éhes piac gyakorlatilag az összes nagy járműgyártó csoport figyelmének középpontjában áll, amelyek nem csupán gyártmányaik helyi eladásait növelik, hanem egyre-másra hozzák létre orosz cégekkel vegyes vállalataikat, hogy helyben gyártsák az ottani piacra szánt modelleket.
A St. Petersburg Times szerint az első fél évben az oroszok több autót vásároltak, mint a németek, és az 1,65 millió darabos értékesítés 41 százalékkal haladta meg az elmúlt év azonos időszakának forgalmát. Óriási ugyanakkor a különbség a helyben gyártott gépkocsik és a forgalomba került új autók száma között, ez az import nagy arányát mutatja. Hat hónap alatt 785 ezer új importkocsi kelt el, 54 százalékkal több, mint a tavalyi első fél évben, a helyben gyártott külföldi márkák értékesítése pedig 41 százalékkal, 290 ezer darabra nőtt.
Ennek alapján például a Ford a tavalyi 175 ezerrel szemben ebben az évben 200 ezer gépkocsi eladásával számol, a General Motors pedig 400 ezres eladási szintet vár az elmúlt évi mintegy 300 ezerrel szemben.
Különösen az amerikai és az ázsiai márkák iránti kereslet nőtt, no meg az autóvásárlásra fordított összeg: június végéig 64 százalékkal költöttek többet az oroszok gépkocsivásárlásra, így a kiskereskedelmi forgalom értéke rekordmagasságúra, 33,8 milliárd dollárra ugrott.
Néhány éve még 10 ezer dolláros áron kelt el a legtöbb kocsi, manapság azonban döntő részük 19 ezer dollár felett. A vásárlóerő növekedését az olajexport révén erősödő gazdaság támogatja. Az autópiac ugyanakkor még meszsze van a telítettségtől – tájékoztatta a Reuters hírügynökséget az Ernst & Young moszkvai irodája.
Elemzők szerint ugyanakkor az orosz bankrendszer is támogatja az expanziót. A lakosság bátran vesz fel nagy összegű hiteleket annak alapján, hogy közel egy évtizede az éves jövedelem növekedése 10 százalék körül van.
Itt nem szükséges szigorítani a hitelfeltételeket, amint az a világ más részein szokásos – jelentette ki Stanley Root, a PricewaterhouseCoopers moszkvai irodájának szakértője, hozzáfűzve: semmi jele esetleges gazdasági sokknak vagy válságnak, bár az elmúlt napokban már óvatosságra intő hangok is hallatszottak.
A multinacionális vállalatok tudják, hogy a felfelé ívelés nem tarthat örökké. Az oroszországi Hyundai-gyár igazgatója, Denis Petrunin például úgy véli, hogy a Grúzia elleni villámháború hatással volt a fogyasztói bizalomra, és ez visszahathat az eladásokra.
A gyárberuházások ugyanakkor teljes kapacitással folynak. Így például a Volkswagen 150 ezres kapacitású gyára kétórányira Moszkvától, Kalugában másfél év múlva készül el.
Szentpéterváron tavaly ősszel megkezdődött az Opel Antara gyártása, amely ugyanott készül, ahol két éve a Chevrolet Captiva. Az Arsenal néven működő összeszerelő üzem addig ad otthont ennek a tevékenységnek, amíg ez év végén elkészül a General Motors végleges gyáregysége Susariban, ahol 900 főt foglalkoztató, évi hetvenezer darabos kapacitás jön létre.
Az Opel anyacége, a General Motors a GM-AvtoVAZ vegyes vállalatnál gyártja a Chevy Nivát, Kalinyingrádban a Chevrolet Tahoe és a Trailblazer összeszerelése folyik.
Ugyancsak Szentpéterváron építi évi 100 ezer darabos kapacitású üzemét a Hyundai. A 330 millió euróba kerülő gyártó egység termelése 2011 januárjában indul. A raktárakat és kiszállítási területet is magában foglaló, 83 ezer négyzetméteres gyár mintegy 2 millió négyzetméteres területen épül fel. A szerelőszalagok mellett 1700 ember dolgozik majd, további 2200 pedig az alkatrész-beszállító cégeknél. Tavaly a Hyundai Motor 47 százalékos növekedéssel közel 150 ezer személygépkocsit értékesített Oroszországban, az idén további 200 ezer eladását tervezi.
A Néva-parti városban a Ford volt az első autóipari befektető, már 2001-ben megnyitotta 72 ezres kapacitású gyárát, két év múlva már 125 ezer Mondeo és Focus kibocsátására lesz képes. Mindemellett összeszerelnek Kiát Izsevszkben, az egykori Moszkvics-gyárban az idén 60 ezer, jövőre pedig 160 ezer Renault Logan készül.
BMW X5 Security
Citroën C4
Lexus LS460 AWD
Mazda Kazamai tanulmányautó
Mitsubishi Pajero Sport
Renault Symbol
Skoda Superb V6
BMW X5 Security
Citroën C4
Lexus LS460 AWD
Mazda Kazamai tanulmányautó
Mitsubishi Pajero Sport
Renault Symbol
Skoda Superb V6-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.