Cégvilág

"Miért zuhanyoznak a toronyugrók?" – Tarolt a Yahoo és az NBC az Olimpián

Az NBC nem panaszkodhat a nézettségi adatokra, az olimpia azonban a legnagyobb sikert az online üzletágnak hozta. A csatorna különleges webes tartalmai versenyre keltek a Yahoo-val, a vállalatok ezért már a jövőre gondolnak.

Az NBC külön webes tartalommal, az NBCOlympics.com mal készült a játékokra, a pedig nem volt hiábavaló. A 75 millió videó stream és 1,2 milliárd oldal letöltés azt jelenti, hogy a társaság kétszeresére növelte olimpiai oldalának látogatottságát az athéni Olimpia óta.

A Nielsen adatai szerint az NBC és a Yahoo aloldalai gyakorlatilag holtversenyben voltak a nézettség szempontjából. A cég média elemzésért felelős alelnöke szerint a siker titka a személyre szabhatóságban rejlik. "Mindenki kialakíthatja a saját olimpiai élményét" – mondta a New York Times-nak Jon Gibs. "A kínálat pedig lehetővé teszi a korlátlan válogatást."

Ha valakit csak a kerékpározás érdekel, vasárnapig kilencven videót találhatott az NBC weboldalán - a softball rajongói 186 képet nézhettek meg a Yahoo portálján. Az NBC már a játékok előtt bebiztosította magát azzal, hogy az Egyesült Államokban kizárólagos jogot szerzett az olimpiai logo és videók használatára a neten. A Yahoo viszont az eseményekkel kapcsolatos elemzéseket kínált és ezzel beérte a kvázi-monopol helyzetben lévő csatornát.

Mint a cég sportért felelős szerkesztője mondta: a kereslet a legmerészebb álmaikat is felülmúlta. Szintén jó eredményeket értek a szórakoztató anyagokat és háttér-információkat gyűjtő speciális weblapok, mint az AOL, az ESPN és a Sports Illustrated valamint a The New York Times aloldalai. A különleges kérdések iránti érdeklődést jól mutatja, hogy az elmúlt hónapban a legnépszerűbb olimpiával kapcsolatos sztori a Yahoo "Miért zuhanyoznak a toronyugrók?" című cikke volt.

Az NBC afféle laboratóriumi kísérletként tekintett az Olimpia online közvetítésére; az eredményekből a csatorna vezetősége azt akarja kimutatni, hogyan alakul a médiafogyasztás a csatornák kombinációi által. Egyes szakértők szerint azonban a társaság által levont tanulság – miszerint továbbra is a televízió az ágazatok között – nem tükrözi a valóságot, mivel az NBC a legérdekesebb eseményeket szándékosan kihagyta a video streamekből.

Alan Wurtzel, az NBC kutatásvezetője szerint a felhasználók túlnyomó többsége playback eszközként használta az online médiumot. Többségük azokat a tartalmakat nézte meg az interneten, amelyek televíziós közvetítéséről lemaradt, illetve újra megnézte a legemlékezetesebb pillanatokat az online videótár segítségével.

A független piackutatók adatai nem feltétlenül támasztják alá az NBC állítását. A jelek szerint az internetes közönség egy része zokon vette, hogy bizonyos eseményeket csak tizenkét óra késéssel láthatott az NBC weben, ezért inkább átpártolt a gyorsabb site-okra. A Yahoo olimpiai blogja aratott azzal, hogy belinkelte a BBC felvételét Usain Bolt kétszáz méteres futásáról. Az internetes óriás taktikája az volt, hogy az Olimpiára specializálódó mini-oldalakra terelte a látogatókat, ellentétben az NBC-vel. 

Kétségtelen, hogy az online közvetítésekből származó mintegy hat millió dolláros reklámbevétel eltörpül amellett az egy milliárd mellett, amit a csatorna a játékok televíziós közvetítésével szerzett az NBC. Ennek ellenére a hálózat jó eséllyel pályázhat a következő Olimpia közvetítésének kizárólagos jogára.

televízió reklám internet olimpia közvetít
Kapcsolódó cikkek