Karcsúsításának lendületes folytatása és gépparkjának megújítása közepette egyik legfőbb leányvállalatának, az Aeroplexnek is új üzleteket akar szerezni a Malév. Erre utal, hogy a cég a közeljövőben befejezi a szerb JAT légitársaság 100 százalékos tulajdonában lévő JAT Technika javítóvállalat átvilágítását, ugyanis megvenné annak 70 százalékát – erősítette meg értesülésünket Leonov Péter vezérigazgató.
A JAT Technikát még 2005 végén hozták létre közel 12 millió euróból, és a hat JAT-leányvállalat közül ez a cég érte el a legnagyobb bevételt, 128 millió dinárt (1 euró = 80 dinár) 2006-ban az utolsó nyilvános mérlegadatok szerint, miközben csekély, 13 milliós nyereséget is felmutatott. Természetesen főleg az anyacég Boeingjait és ATR típusú repülőgépeit javítja és szervizeli, de ezeken kívül jogosult az összes fontos típusra is.
A jelentkezők legkésőbb szeptember 26-ig adhatják be ajánlatukat – úgy tudjuk, köztük lesz az izraeli El-Al és a Bedek Aviation is. Az április végi kiírás szerint azok a cégek pályázhatnak, amelyek legalább öt éve végzik a javítási tevékenységet, és tavalyi bevételük meghaladta a 100 millió eurót.
Leonov Péter szerint még nem döntötték el, hogy a Malév és az Aeroplex közösen vagy az Aeroplex önállóan lenne a vevő, ha a budapesti cég győz. „Az biztos, hogy a Malév csoport balkáni jelenléte lényegesen erősödne, beszállunk a versenybe, mert érdekeltek vagyunk az üzletszerzésben” – fűzte hozzá a cégvezető, aki nem zárta ki, hogy később opciót szereznének a fennmaradó 30 százalékra is.
A vezérigazgató elmondta még: időközben az Aeroplex oroszországi üzletmenete felpörgött, egyre gyümölcsözőbb üzleteket hoz tető alá, már nem csupán a Malév és az AiRUnion kiszolgálására korlátozódik. Jelenleg is dolgoznak egyebek mellett az El-Alnak és az Austrian Airlinesnak is, a személyzet képzése folyamatos.
Ugyancsak fontos lehet, hogy az Aeroplex versenyben van az orosz Szuhoj cég európai és oroszországi javítási feladatainak elnyeréséért. Leonov szerint a repülőgépgyártó még nem döntötte el, melyik orosz városban lesz az oroszországi, illetve melyik országban az európai javítóbázis. Mindkettőnél előnyben lehet a Malév az orosz tulajdonosi háttér és a kedvező földrajzi fekvés, valamint a sokéves szakmai tapasztalat miatt. Nyilván a Malév most igyekszik meggyőzni a Szuhoj képviselőit, hogy számukra is jó, ha „egy kézben” vannak a bázisok – mondjuk Ferihegyen az európai és valamelyik (feltehetőleg AiRUnion-érdekeltségű) orosz nagyvárosban az oroszországi központ.
A vezérigazgató ez év májusában azt nyilatkozta lapunknak, hogy másfél éven belül, tehát legkésőbb 2009 végére a ferihegyi bázis alkalmas lesz a Szuhoj gépek javítására is. Áprilisban pedig az vált ismertté, hogy az Aeroplex még az idén több százmillió forintos fejlesztést hajt végre a moszkvai Domogyedovón lévő műszaki központján, ahol jelenleg már több mint 120-an dolgoznak.
Az elképzelések szerint a ferihegyi központban a hajtóműcseréket, a szerkezeti munkákat és a bonyolultabb meghibásodások javítását végzik majd.
Az orosz bázisok szakemberei a repülőgépbelsővel összefüggő munkákat, a kerékcseréket, az akkumulátor-, a külső és belső tisztítási munkákat látnának majd el, kiképzésükre Budapesten kerül sor.
Az elképzelések szerint a ferihegyi központban a hajtóműcseréket, a szerkezeti munkákat és a bonyolultabb meghibásodások javítását végzik majd.
Az orosz bázisok szakemberei a repülőgépbelsővel összefüggő munkákat, a kerékcseréket, az akkumulátor-, a külső és belső tisztítási munkákat látnának majd el, kiképzésükre Budapesten kerül sor.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.