Cégvilág

"Nem dől össze a világ, ha nincs frankhitel" – Autós nagykoalíció

A Magyar Lízingszövetség, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete valamint a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége együttműködéséből autós nagykoalíciót hozott létre, hogy stabilizálja a magyar gépjárműpiacot és biztosítsák az ügyfelek folyamatos és biztonságos finanszírozását.

A tagvállalataiknak szóló ajánlások között szerepel az Euró-zónán kívül eső devizanemek magasabb árfolyam-ingadozásból fakadó kockázatok elkerülése érdekében a megfelelő mennyiségben rendelkezésre álló euró- és forint alapú finanszírozás előnyben részesítése, az ügyfél-finanszírozásban a biztonságosabb pénzügyi lízing termék előtérbe helyezése, valamint javasolják ügyfeleiknek, hogy finanszírozásukat casco biztosítás mentesítse a káresemények kockázatai alól – derül ki a szerveztek közleményéből.
 
Saját tagvállalatai működési területén mindhárom fél egyértelművé tette; elkötelezettek arra, hogy konkrét lépéseket tegyenek a jelenlegi pénzpiaci válság negatív hatásainak csökkentése, valamint a kereskedések és szervizek normális működésének biztosítása érdekében. A kockázatokat elsősorban a tájékoztatás segítségével mérsékelné a három szervezet, a konkrét lépéseket a tagok teszik meg – mondta el a VGO-nak Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség titkára.

"Nem dől össze a világ azért, mert már kevésbé elérhető a svájci frank alapú hitel" – szögezte le Lévai Gábor, aki szerint a deviza alapú finanszírozásnak van létjogosultsága, feltéve, hogy a svájci frankénál alacsonyabb a kockázata.
 
A Lízingszövetség titkára szerint az autófinanszírozással már a válság előtt is akadtak problémák. Ezek közé tartoznak az irreálisan magas, akár két millió forintra rúgó kedvezmények és az a tény, hogy az autók listaára nem fedi a valóságot – a valódi árat a finanszírozásba rejtik el. Mint mondta, jelenleg is tárgyalnak az autó importőrökkel ennek megváltoztatása érdekében. Emellett szeretnék elérni, hogy a futamidők közelítsenek az autó használati idejéhez, valamint, hogy kezdőrészlet fizetésével tereljék a vásárlókat a felelős döntés irányába.

A nagykoalíció szerint a dráguló pénzpiaci források miatt keletkező áremelkedés elkerülhetetlen és ez a jövőben a kamatok növekedése, valamint a szerződéskötési díj között oszlik majd meg. 

Lévai Gábor szerint az autófinanszírozás már érzékelhető áremelkedése számos tényezőből adódik össze. A megemelkedett országkockázat a hitelek költségeinek 1-4 százalékos emelkedését vonja maga után. Deviza esetében az árfolyamváltozás, forint esetében a megemelt alapkamat növeli tovább az árat. Emellett a cégek nagyobb arányú csődjei, illetve a magánszemélyek gyakori fizetésképtelensége a kockázati felárat is feljebb viszi.

Mindezek mellett pedig a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 2009. januárjától a kockázatosnak minősülő hiteleket szigorúbb elbírálás alá vonja. Kockázatosnak tekinthető minden olyan amely kevesebb mint 20 százalékos önrésszel indul vagy futamideje 8 évnél hosszabb. Mindent összevetve tehát az autófinanszírozás költségei jelentősen megnövekednek, ez pedig már érzékelhető az októberi autóeladásokon, amelyek 15 százalékkal alacsonyabbak a korábbi időszaknál.

Lízingszövetség kölcsön Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége autó Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete hitel finanszírozás
Kapcsolódó cikkek