BUX 39,707.19
0.00%
BUMIX 3,780.03
0.00%
CETOP20 1,793.99
0.00%
OTP 8,534
0.00%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
ZWACK 18,500
0.00%
0.00%
ANY 1,565
0.00%
RABA 1,125
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,950
0.00%
0.00%
ALTEO 2,410
0.00%
0.00%
0.00%
EHEP 1,050
0.00%
0.00%
0.00%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
0.00%
NAP 1,240
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Malév: újabb orosz mentőöv

Holnap egy időre eltűnhetnek a Malév Zrt. felett gyülekező viharfelhők, akkor ugyanis az orosz Vnyesekonombank hóna alá nyúl a formailag magyar többségű, ám valójában 2007 tavasza óta orosz fennhatóság alatt lévő és több cégnek is nagy összeggel tartozó légitársaságnak. Az állami pénzintézet – titokként kezelt összeggel – megemeli az évek óta súlyosan veszteséges légitársaság alaptőkéjét, és várhatóan átveszi Borisz Abramovics 49 százalékos tulajdonrészét a céget birtokló AirBridge Zrt.-ben. Színre lép az Aeroflot is, miután a szakmai irányításba „erős beleszólása” lesz, vagyis kihasználja a Malév uniós jogait és megszerzett piaci pozícióit.

Addig is, mintegy közvetett segítségként, a Malév elkönyvelheti, hogy – a büntetőkamatot elkerülendő – a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) 2,2 millió euró tulajdonosi kölcsönt nyújtott a privatizációkor életre hívott és állami tulajdonú Malév Vagyonkezelő Kft.-nek (MV). Az MNV megerősítette, hogy a légicég nem fizeti az MV Kft.-nek járó bérleti díjakat, ennek hiányában pedig a kft. nem tudja fizetni az MFB-től kapott és a légitársaságnak átutalt hitel részleteit. A magánosításkor az MV-hez kerültek a légitársaság egyes vagyonelemei, közöttük a Malév márkanév, egy Boeing 767-200-as repülőgép, valamint a Százhalombatta és a ferihegyi repülőtér között húzódó kerozinszállító vezetéknek a repülőtér határán kívül eső szakasza.

Más tartozásai is vannak a légicégnek, egyebek között a Budapest Airporttal (BA) szemben. Értesülésünk szerint 8,5-9 milliárd forintról van szó, nyilván részben ennek fejében adta el a Malév a BA-nak a 15 százalékos üzletrészét a Lufthansa Technikben (LT). Ez azonban Németh Krisztina, a Malév szóvivője szerint nem okoz változást a légitársaság üzletmenetében – írta a Napi Gazdaságra hivatkozva a távirati iroda.

A BA szóvivője egyéb részleteket nem árult el lapunknak nyilatkozva az LT-üzletrészről, így azt sem, hogy az mekkora részt fedez a BA-val szembeni Malév-tartozásból. A repülőtér-üzemeltető társaság szóvivője szerint az adósság kiegyenlítésére meglévő biztosítékrendszer elegendő. A BA ugyanakkor egyelőre nem tudja, hogy pontosan mit kezd az üzletrésszel, vélhetően ez nem is Budapesten, hanem a Lufthansa Technik és a BA-tulajdonos Hochtief AirPort németországi központjai közötti későbbi alku nyomán alakul ki.

A légitársaság tőkerendezéséről a január 27-re összehívott közgyűlésen döntenek. A legutóbbi rendkívüli közgyűlésen a tulajdonos AirBridge Zrt. javaslatára visszahívták az igazgatóságból annak elnökét, Borisz Abramovicsot és Alekszander Abramovics igazgatósági tagot. Egyben a tulajdonosok felkérték a légitársaság igazgatóságát, hogy vizsgálja meg a tőkerendezés lehetséges módjait, egyebek mellett a tőkeleszállítás és -emelés lehetőségeit.

A Vnyesekonombank beemelésére kidolgozott technika mellett szakmailag az a legfontosabb, hogy mennyire szól bele az Aeroflot a Malév irányításába. Tudnivaló, hogy eltérő nemzetközi légiszövetséghez tartoznak, az érdekek összehangolása problematikus. Az orosz légitársaság a cseh CSA most bejelentett privatizációján is elindulhat, s ha nyer, az megint átrajzolhatja a terveket. Az Aeroflot eleve nem volt felkészülve arra, hogy beszáll a Malév-ügyletbe, ezért egyelőre az a legvalószínűbb, hogy egy ideig meghagyja a mostani vezetést, s ha sikerül kikényszeríteni az általa diktált feltételeket, akkor néhány hónap múlva a maga képére formálja a Malévot. Addig pedig vélhetően közösen üzemeltetik a Budapestre tartó orosz járatokat.

Csődben a volt Malév-kérő

Csődvédelmet kért a Malévra pályázók utolsó körébe is bejutott litván flyLAL légitársaság. Repülőgépei egy hete állnak, mert nem tudtak megfelelő befektetőt szerezni.

A céget 2005-ben privatizálták, a Lithuania Airlines darabokra szedésekor. A vállalat pénzügyi helyzete tavaly év végén rosszabbodott jelentősen, adóssága akkor már 89 millió litas (33,41 millió dollár) volt, és most nincs lehetőség pótlólagos források bevonása nélkül csökkenteni azt.

Jelenleg hat légitársasággal folynak tárgyalások, miután a litván kormány elutasította, hogy egy litas jelképes összegért – az adósságok átvállalása mellett – átvegye a céget, és az egy Svájcban bejegyzett befektetési alapnak sem kellett.

A céget 2005-ben privatizálták, a Lithuania Airlines darabokra szedésekor. A vállalat pénzügyi helyzete tavaly év végén rosszabbodott jelentősen, adóssága akkor már 89 millió litas (33,41 millió dollár) volt, és most nincs lehetőség pótlólagos források bevonása nélkül csökkenteni azt.

Jelenleg hat légitársasággal folynak tárgyalások, miután a litván kormány elutasította, hogy egy litas jelképes összegért – az adósságok átvállalása mellett – átvegye a céget, és az egy Svájcban bejegyzett befektetési alapnak sem kellett.-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek