BUX 40,042.18
+1.60%
BUMIX 3,809.95
+0.39%
CETOP20 1,860.46
0.00%
OTP 8,580
+2.14%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.43%
0.00%
ZWACK 18,300
0.00%
0.00%
ANY 1,580
0.00%
RABA 1,090
-3.54%
0.00%
+0.45%
0.00%
0.00%
OPUS 174.8
+0.69%
+4.89%
0.00%
0.00%
+1.90%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,964
+1.30%
DELTA 39.95
+0.25%
ALTEO 2,350
+2.62%
0.00%
0.00%
EHEP 1,275
-6.93%
0.00%
-0.63%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.89%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
-0.63%
+1.01%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,700
0.00%
0.00%
NAP 1,280
+0.16%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Zöldre vált a nagy hármas

Az autóipar általános válságára jellemző, hogy Észak-Amerika legnagyobb autószalonjának megnyitása előtt a japán gépkocsigyártók azon vitáznak, töröljék-e az októberre tervezett Tokyo Motor Show-t. Ráadásul nemcsak a nyugatiak, hanem több japán márka is Ázsia legnagyobb nemzetközi autóbemutatójának a megtartása ellen van.

Ami Detroitot illeti, a világ érthetően a nagyközönséget szombattól fogadó North American International Auto Show-ra (NAIAS) figyel, hiszen a gazdasági válság is Amerikából indult. A szalon ugyanakkor az idén kevéssé csillogó, hiszen az Egyesült Államokban 1992 óta nem vásároltak olyan kevés autót, mint az elmúlt évben. Az előzetes adatok szerint decemberben 2007 azonos időszakához képest 35,4 százalékkal, 831 ezresre szűkült az USA autópiaca, az egész éves eladási mennyiség pedig a 2007-es 14,98 millióról 12,2 millióra csökkent.

Pedig volt már korábban is nehéz helyzetben a detroiti nagy hármas. Éppen harminc éve, 1979 januárjában bukott meg az iráni sah és tört ki a második olajválság: néhány hét alatt a duplájára szökött a benzin ára. A megdrágult üzemanyag miatt a nagy gépkocsik iránti kereslet éppúgy megszűnt, mint tavaly. Így aztán 1979-ben volt olyan negyedév, amikor a Ford vesztesége 678, a General Motorsé 300 millió dollárra rúgott, a Chrysler pedig csődközelbe került, és amerikai szövetségi kölcsönért folyamodott.

Ilyen előzmények után nem csoda, hogy most a hármak azt üzenik: „túlélünk, de zöldre váltunk”, s minden erőforrást az üzemanyag-takarékos és környezetbarát modellek fejlesztésére fordítanak. A GM által bemutatott 16 modell között van egy elektromos tanulmányautó, de szintén csak tanulmány a Chrysler 200C elektromos modellje, a Ford pedig stratégiáját mutatta be. A cég azon van, hogy 2012-ig kifejlesszen négy nagy teljesítményű akkumulátoros modellt, valamint piacra kíván lépni a Fusion benzin-elektromos hibrid változatával.

A Detroit News helyi lap stílusosan azt írta: a csilli-villi kocsik a „hátsó ülésre” kerültek, és a munkanélküliségi hullám közepette várhatóan az kelti fel inkább az érdeklődést, hogy a GM 2011-ig Michiganben építi fel lítiumion-akkumulátorokat előállító gyárát a már nagyon várt, hálózatról tölthető elektromos kocsija, a Volt számára. A General Motors eddig több mint egymilliárd dollárt fordított a Volt fejlesztésére, amely egyszeri feltöltéssel 65 kilométert tehet meg. Előzetes hírek szerint 30-40 ezer dollárért fogják kínálni az autót, csak még azt nem tudni, mikor.

Az autószalonon a Mercedes bemutatta a környezetbarát BlueZERO tanulmányautó-sorozatot, amely alapja lehet azon Mercedes-Benz A és B modelleknek, amelyek számára a kecskeméti gyárat építi a Daimler AG.

A kiállítás ugyanakkor szegényebb a korábbiaknál, hiszen lemondta a NAIAS helyszínén, a Cobo Centerben való megjelenést a Ferrari, a Land Rover, a Mitsubishi, a Nissan, a Suzuki, a Porsche és a Rolls-Royce. Viszont nagyon is ott van a Toyota és a Honda, ezek vadonatúj hibridjeikkel az érdeklődés középpontjában vannak.

A Honda azt várja a második generációs Insighttól, hogy vele világszerte félmillióra növeli hibrideladásait, és tervezi a Jazz hibrid változatát is.

A Toyota pedig a Prius harmadik generációs kivitelének 400 ezres eladásával számol jövőre a világpiacon, míg a JD Power elemzője 187 ezer amerikai Prius-értékesítésre számít a tavaly elkelt 158 ezerrel szemben.

A szalonon a Hyundai Genesis kapta a North American Car of the Year díjat.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek