Cégvilág

Felvirradt a vasútmodellezők legszomorúbb napja! A Märklin fizetésképtelen

Európa legpatinásabb vasútmodellgyártója, a 150 éves német Märklin játékgyár szerdán fizetésképtelenséget jelentett: nem bírta ki, hogy gazdasági nehézségek esetén az emberek hamar lemondanak afféle cikkek vásárlásáról, amilyen a szobában körbe szaladó villanyvonat.

Korábbi hírek szerint a Märklin legalább 50 millió euróval tartozik csupán a Baden-Württemberg-i tartományi banknak (LBBW), és mivel a játékgyárnak tavaly legalább 20 millió eurós vesztesége volt, nem tudott fizetni a hitelezőknek a január végi lejáratig.

Az átütemezésről kezdett tárgyalások nem vezettek eredményre, ezért a Märklin csődeljárást kezdeményezett önmaga ellen, védekezésül a hitelezőkkel szemben. A Märklin már néhány évvel ezelőtt is csődveszélyben volt, de 2006-ban megmentette egy brit befektetési alap - a Kingsbridge Capital Advisors -, amely felvásárolta a cég száz százalékát. Most is várható, hogy a márkát meg fogják menteni, még ha talán más cég keretében is. A Märklin csődjével újabb önálló cég tűnhet el az európai játék- és vasútmodellgyártásból. Nagyobb független modellvasút-szériagyártók Európában eddig is csak Németországban maradtak talpon, az ottani konszolidációból korábban éppen a Märklin látszott győztesként kikerülni, magához váltva az ottani konkurencia egy részét.

A többi jelentős európai céget kisebb részben az amerikai Bachmann játékgyár, túlnyomórészt pedig a brit Hornby vasút- és autómodellcég olcsó pénzért felvásárolta az elmúlt években. A modellvasútgyárakra a jelek szerint az utolsó csapást méri a gazdasági világválság, de már eddig is nehezen küszködtek, nagyrészt elhibázott üzletpolitikájuk miatt, mondják elemzők. Az európai modellvasútpiacot a kilencvenes évek elejétől kínozza az elektronikus játékok versenye. Ezt ellensúlyozandó, az egyszerűbb szerkezetű modellek rovására erősen növelték a számítógéppel vezérelhető, elektronikus modellek arányát a termékpalettán, mert - tévesen - azt remélték, hogy így versenyben maradhatnak a gyerekeket teljesen elhódító elektronikusjáték-dömpinggel szemben.

Ez a fejlesztés módfelett megdrágította a modelleket a hagyományosakhoz képest, miközben külsőre már nemigen voltak fejleszthetők a gyári modellépítési technológia nyolcvanas években elért, igen magas fokához képest. Ezért, miközben a termelési költségek egyre csak nőttek, a piac a felnőtt hobbygyűjtők, vagyis éppen a rendszeres, visszatérő vásárlók körében is szükségképp beszűkült a termékek megdrágulása miatt, miközben a "gyerekpiac" nem tért vissza. Az amerikai és a brit gyártók Kínába vitték a termelést, ezzel némiképp korlátozták a költségnövekedést. A Märklin azonban nemigen élt ezzel a módszerrel, fontosabbnak tartotta a minőség megőrzését. Így termékei akár 60-80 százalékkal is drágábbak a versenytársakéinál - válság idején ez végképp nem jó recept a forgalom növelésére.

A piaci lejtmenet az általános játékgyárak teljesítményén is meglátszik. Hétfőn évtizedek óta a legrosszabb karácsonyi időszakról számolt be a világ legnagyobb játékgyártó cége, az amerikai Mattel. Emiatt a cég nyeresége a vártnál jóval nagyobb mértékben, 46 százalékkal csökkent a tavalyi negyedik negyedben az egy évvel korábbihoz képest. A Matttel csoport adózott eredménye 176,4 millió dollárra csökkent az egy évvel korábbi 328,5 millió dollárhoz képest. A hanyatló kereslet miatt a bevétel 11 százalékkal 1,94 milliárd dollárra csökkent 2,19 milliárdhoz képest. Amerikában 6 százalékkal, külföldön 20 százalékkal esett vissza a forgalom. A külföldi bevételt a dollár erősödése is megnyirbálta. Az év egészében az adózott eredmény 37 százalékkal esett, 380 millió dollárra, a bevétel 1 százalékkal apadt az előző évihez képest, 5,9 milliárd dollárra. A Mattel fő riválisa, a Toys"R"Us is arról számolt be januárban, hogy a karácsonyi időszakban bel-és külföldi eladásai szintén jelentősen visszaestek.

vasút Marklin modell
Kapcsolódó cikkek